Underhåll och lagning av MTB

Jaha, då har jag lämnat in min cykel igen för lagning. Bakre fälgen måste bytas ut och i framdämpningen måste delar ersättas. Ni som har ägt MTB en längre tid, hur mycket måste man lägga ut på underhåll egentligen?

Antar att jag borde sköta cykeln bättre än vad jag gör. Definitivt så måste framdämpningen skötas bättre än vad jag gjort. Vad gör ni för regelbunden skötsel på cykeln?

/Jonas U
 
En av de viktigaste sakerna för att förlänga livet på komponenterna på din cykel är att göra ren cykeln ofta. Grus och sand letar sig in i lager och gammal olja samlar på sig en massa skit som sliter oerhört mycket.

Jag är noggrannast med att göra rent växelförarna, kedjan och att hålla fälgarna och bromsbeläggen rena. Det är både ekonomin och trafiksäkerheten som vinner på detta.

Mecka själv är faktiskt riktigt roligt, det är inte så svårt som det kanske verkar (nåja, dämpade framgafflar kan vara lite trixiga förstås), och om man regelbundet håller koll på sin cykel behöver inte ett eventuellt besök hos din lokala cykelhandlare bli så dyrt eller ens behövas så ofta.

En riktigt bra bok på området är "Zinn and the Art of Mountainbike Maintenance" som finns bland annat på http://www.cyclecomponents.com för 265:-.

Lycka till med mekandet

/Fredrik
 
Renlighet

Renlighet är väl lösningen. I alla fall försöker jag att hålla cykeln ren och inbillar mig att den ska hålla längre. Men cyklar är ett gissel, det känns som om man tillbringar lika mycket tid med underhåll som att cykla . Nu ska jag gå på lunch med en Powerbar, drickyogurt, en vattenslang och tvättsvamp.
 
Mer om underhåll

Jo, jag har som gradvis blivit mer ordentlig. Typ tvättning nästan varje gång och lättare rengöring av kedja och drev, samt insmörjning av kedja och rörliga delar. Har även skaffat mig en kedjetvätt som jag använder var femtionde mil.

Men det finns ju saker som att rikta hjulet själv och att underhålla framdämpningen som är nästa steg. Enligt RockShox manualen skall man plocka isär hela framdämparen var femtionde timme. Måste erkänna att mekning inte är min favoritsyssla eftersom jag inte har något bra ställe att vara på. Det skulle vara balkongen på sommaren då.

Sen måste ju bromsklossar och ytterdäck bytas ut då och då. Och som ett mörkt moln ligger byte av klingor och kedja i framtiden. Skulle inte förvåna mig om det blir nästa stora reparation.

Vilket fusk förresten, att kunna ta sig en MTB-tur på lunchen. Själv får jag knega vidare tills ikväll. Bara för att komma hem och se att MTB:n är hos cykelreparatören. *snyft*

/Jonas U
 
meka trångt och mer rengöring

Bor själv trångt och har löst det hela med ett väggmonterat mekstativ från Clas Ohlson, lite bökigt kanske det är men det är en enorm skillnad att ha cykeln i luften när man pular.

Kedja och kassett är slitdelar som måste bytas ut med jämna mellanrum, men om man rengör kedja och kassett regelbundet slits de mindre.

Ang dämpare kan jag rekommendera http://www.angryasian.com

Vad det gäller att mecka är det kanske inte så roligt i sig, men det är en viss känsla att man faktiskt vet hur cykeln fungerar och kan finjustera den precis som man vill ha den. Fast kanske inte om man skulle tillbringa lika mycket tid meckandes som på sadeln, gör man det är det nog läge att se sig om efter en ny cykel =)

/Fredrik
 
Nej, jag skurade

Nej nej.
Visserligen är det inte mer än 2 km till Sörmlandsleden men jag hann inte åka, jag gick bara ut och tvättade hojen. Vilket jag borde ha gjort redan i tisdags men sköt upp tills jag läste diskussionen om underhåll.
 
Byt kedja ofta!

Hej!
Att regelbundet byta mellan 3-4 kedjor spar på utrustningen och därmed även pengar, tid och och eventuella vredesutbrott när kedjan släpper från tänderna på kassetten. Började med detta efter att jag många år sedan slog en frivolt frammåt(!) med cykel och allt. När jag stog upp och tog i, släppte nämligen kedjan sitt grepp om tänderna på kassetten och det var plötsligt friläge..! Slog mig inte men det hände bland tränings polare och bilister, så det kunde gått illa.

På dagens snabbväxlande 8-9 tom 10-delade kassetter och klingor har man ändrad vinkeln på tänderna, lagt in styrspår, tunnat materialet men framför allt minska höjden på tänderna. Allt för att få plats med fler växlar och minska antalet tänder som kedjan måste passera över innan den byter läge. Detta minskar toleransnivån och gör att det ofta inte tar mer än 1-2 månader innan kedjan sträckt på sig och börjat att nöta ner tänder på klingor, trissor och kassett. Detta märker man inte färrän det gått ytterligare en tid och kedjan släpper. Att då endast slänga på en ny kedja räcker inte då klingor och kassett nu har längre avstånd mellan tänderna och måste bytas.

Ett annat tips är att använda kedjevax istället för oljebaserad kedjesmorning. Vidhäftningen är sämre men detta är just själva tanken. Här kan du läsa varför:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=611
Fungerar bra till smörjing av växelreglage och vajrarna efter att de tokats rena.

Lagren i de rörliga delarna är oftst tätade(dock ej på billigare cyklar) och servas först när de skall bytas, men ibland behöver man öppna och fetta in(främst nav och styrlager). Kolla även så att de är lagom spända.
Smuts, gräs och kvistar sätter sig gärna mellan klingorna och i kassetten och försämrar växlingen, så håll rent där.
Trissorna, framför allt den övre som rör sig i sidled, är viktiga att hålla rena. Denna borste/skrapa tycker jag gör jobbet lättare:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=618

Två bra verktyg jag avänder både hemma och ute i skogen och som jag inte skulle vilja vara utan är dessa:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=612
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=620
 
kedjebyten

Jag hängde inte riktigt med där. Använder du 3-4 kedjor som du roterar? Hur många mil mellan bytena? Och hur länge räcker kedjorna? Jag har ofta fått höra att man ska byta kassett samtidigt som kedjan, men det har jag struntat i, i stället har jag bytt kedja ofta. Men du skulle vara intressant att höra hör du gör.
 
Livet suger

Efter att ha tittat på min framgaffel så dömde cykelreparatören ut den helt. En varning till er andra, UNDERHÅLL din framgaffel. Så nu skall jag fundera på om jag kör på min nuvarande gaffel tills den pajar helt, eller om jag skall skaffa en ny.

/Jonas U
 
Ang. kedjebyten etc.

Hej! Du gör helt rätt Marcus. Byt kedjan ofta så minskar du inte bara på utgifterna utan vaccinerar dig också mot problem typ de som jag beskrev tidigare. De som säger att man skall byta kassetten samtidigt som man byter kedja har inte fel! För de menar att när slitaget gått så långt att du märker att det är dags att byta kedjan är också kassetten slut. För det mesta får man dessutom byta åtminstånde mitten klingan fram som på Shimano utrustade hojar är pappers tunn.

Tanken att rotera mellan ett begränsat antal kedjor är att livslängden på de övriga komponenterna inte går att sträcka på i all oändlighet! Jag har 4 kedjor som jag byter emellan. Då jag har flera cyklar och inte så organiserad som person så byter jag då jag uppskattar att det behövs. Till min hjälp har jag ett verktyg från Parktools som heter Cain Checker CC-1. Den verkar att ha ersatts med en annorlunda modell:
http://www.parktool.com/tools/CC_2.htm
En enkel men pålitlig modell tillverkas av ROHLOFF och heter CALIBER 2:
http://www.rohloff.de/english/products/index.htm

Att säga hur länge en kedja räcker är lika lätt som att uppskatta som hur lång tid en pilsner räcker...! Då jag arbetade som cykelbud bytte jag varje vecka. Idag 1-2 månader emellan. Hur många mil och typ av körning är avgörande men går inte att överföra en person till en annan! Men att en Powerchain(tidigare Sachs/Sedis) räcker längre än motsvarande från Shimano är inget djärvt påstående, då de är hårdare i materialet.
Använder PC-59 både till mina 7/8/9-delade kassetter, men har du inte 9-delat så välj en annan modell dock ej de billigaste. Det finns bättre kedjor men, i mitt tycke, ingen lika prisvärd. Den har en speciell bryt länk som man efter lite juckande får isär utan verktyg.

Det har tidigare nämnts lite om vikten att hålla bromsklossarna rena. Kolla samtidigt att de ligger mitt på fäljsidan. De kommer lätt på glid om bultarna är dåligt spända eller om de får ta emot slag. Lossa även sadelstolpe och lägg på lite fett eller ännu bättre Finish Line Ti-prepp som inte försvinner med tiden. Annars finns risken att den oxiderar fast.

Ang. dämpargafflar så tycker jag att endast de påkostade modellerna som funnits en tid är prisvärda. De billiga håller inte tillräcklig kvalite även om det blivit bättre de senaste åren. Om man nu verkligen behöver en! Att köra utan är en bra skola då man lär sig att se linjer genom de stökiga partierna. Ju lättare en MTB är ju lättare är de att kasta omkring få dit man vill. Dessutom orkar du köra längre sträckor. Dessutom minskar underhållet/utgifterna/depresionerna kraftigt. Men visst är de bra då det går utför. De är dock inte nödvändiga för att ha kul i skogen som vissa tycks tro!!!

Här är en bra länk:
http://www.damonrinard.com/
 
cykeln underhåll tar mycket mer tid än vad man vill, min är ständigt efter i underhåll. men om du gör rent grejjern efter varje tur/hyggligt ofta så slits de mycket mindre och du behöver inte byta och strula med sånt så ofta...

//David
 
Grejer

Nu har jag funderat ett tag och kommit fram till att jag behåller min dämpare ett år till. Cykelreparatören rekommenderade att jag återfettade dämparen var 25h (till skillnad från Rock Shox som tyckte var 8h och att man skulle plocka isär hela var 50h). Så nu tänkte jag införskaffa några grejer som jag ville ha lite rekommendationer.

Angående kedjor så verkar Powerchain vara prisvärda. Jag har en 8-delad kassett så jag funderar vilken av PC-48 (80:) , PC-58(120:) eller PC-59 (185:) är det jag skall ha? Rent pengamässigt och om man skall hålla på att byta ofta verkar ju PC-48 den mest prisvärda.

Framdämpare är det kanske lite tidigt att börja fundera på, men jag skulle vilja ha en som förstås är hyfsat bra, men samtidigt är lätt att underhålla. Rock Shox Judy XC och Judy SL verkar ju vara prisvärda, men cykelreparatören tyckte att Judy Race var lättare underhålla. Vad säger ni?

Det blir nog ett cykelreparationsställ från Clas Ohlson också så att det blir lättare att meka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spinspider mtb-underhåll inför vinterförvaring? Mountainbike 2
Fluoronauten (Vinter)underhåll? Mountainbike 4
uttern46 tält lagning Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.