Ultralätt klädd på älgjakten

visst är jakten konservativ men det beror väl på många faktorer. vi pratade om kostymer i en annan tråd, visst kan det ha ett mervärde med en riktigt flådig jaktutstyrsel i tweed och ull.. kanske inte så praktiskt men ibland är känslan lika viktig eller viktigare än funktion.. jag menar, varför peta i sig en flaska chateauneuf du pape när vatten är en mycket bättre törstsläckare.. MEN vid lite mer uthållig jakt så är det klart fördelaktigt med funktionskläder och jag gillar att jörgen petar i det konservativa, väcker fråga och debatt.. jag använder ju själv inte traditionella jaktkläder för att dom i mina ögon inte är praktiska nog. många av materialen blir väldigt blöta, tunga och obekväma vid dåligtväder, även om man e torr tack vare sitt texmex så är känslan inte bra..
 
njae, jag såg hur det kan misstolkas.. flåt..

det var inte gtx i jakt kläderna som var problemet utan dom andra materialen och då blir det problem TROTS gtx..
 
"Tex-Mex är en benämning på kultur i Texas med influenser från Mexiko. Se t ex:
Tex-mex-köket
Tejanomusik, även kallad tex-mex-musik. "
Enligt Wikipedia.

"De utmärkta material som både håller tätt utåt och släpper igenom viss fukt inifrån brukar jag i brist på ett enkelt sammanfattande uttryck kalla ”mextex”. Det gör jag eftersom många av dessa produkter har lånat suffixet ”-tex” till sitt namnfrån banbrytaren och marknadsdominanten GoreTex. Jag har haft svårt att hitta något annat tillräckligt enkelt och illustrativt ord för dessa tyger som har egenskaperna att, i varierande grad och med olika tekniska lösningar, släppa ut fukt samtidigt som de inte släpper in vatten. Sedan tycker jag att ”mextex” är lite kul eftersom det ordvitsar med det kända Texmex-köket, men det är förstås inte alla som delar mitt sinne för humor när det gäller så här allvarliga saker."
Enligt "Lättare packning från A till Ö"

Jörgen, som brukar gå till direkt till chefen för förlåtelse ;-)
 
Gode Jörgen,

som du sákert förstàr vet jag och de flesta redan vad Tex mex egentligen är, samt vet vi vid detta laget även att skaparen av denna benämning för material med vattentät/andas-funtion är du.

Jag vill emellertid pàpeka att du inte är helt rätt ute när du hävdar att ordet "tex" anvánds för att härma Gore-Tex, eftersom tex är ett suffix som anvánds som förkortning av ordet textil. Gore-Tex är t. ex WL Gores Textil Division. Säkert har en och annan tyckt att om man använder ordet tex sà lâter det likt Gore-Tex, men i grunden är det alltsâ en generell term/förkortning för textil, och användadet av Tex är helt klart motiverat och inte sárskilt konstigt för samtliga företag som vill markera att de arbetar med Textil

Som du áven vet finns det en en mángd företag som lágger ned stora resurser pâ att skapa tekniska textiler med diverse egenskaper, samt med olika lösningar för att âstadkomma dessa egenskaper. I regel bör vi vál alla vara nöjda med att detta sker, eftersom det skapar en stándig utveckling av tekniska material och en ökad mângfald av lösningar att válja mellan.

Jag tycker därför att det lâter ganska nedlàtande när folk som anses vara experter, och som sprider sin lärdom i öppna forum, buntar ihop en hel sektors tánke- och produktionsvedermödor med ett simpelt "Texmex", som om alla dessa material och lösningar vore likvärdiga (ofta lika dàliga som det verkar), och jag finner likaledes att personer som vill verka seriösa och kunniga tappar en del av sin trovärdighet med dessa stándight àterkommande hänvisningar till Texmex.

Skulle tro att folk inte skulle ta mina kunskaper om motorer särskilt pà allvar, ej heller skulle jag tro att de i längden sâge det roliga i det hela - om jag stándigt hánvisade till dem som BrumBrumGrejer, hur kul det än kan lâta om man säger det en gàng eller tvâ..

Och nu äntligen efter denna làngrandiga skröna, här lite riktig Tex mex: LET'S GO! http://www.youtube.com/watch?v=XboE3_7KZ3Y
 
Malindo,
Håller med om allt du säger, men faktum kvarstår att varken jag eller någon annan (vi hade en diskussionstråd i ämnet här för något år sedan) har kunnat komma på något annat uttryck som (enligt min mening) illustrerar vad det handlar om och inte låter som en juridisk/teknisk avhandling. Och då har jag valt något som innehåller lite humor men är mindre politiskt korrekt.

Jörgen
 
Jörgen,

âterigen màste jag diskrepera, eftersom jag tycker att just Texmex-benámningen verkar vara den politiskt korekta benámningen i vissa kretsar av din mâlgrupp. Det vore nog snarare mindre politiskt korrekt, och mer vâgat, att ta tjuren vid hornen och kalla saker och ting för dess riktiga namn.
 
.

En fråga om UL 60 Hoody: Hur prasslig upplever du den i jämförelse med KM Liv? Jag har en Liv, älskar den, men använder den inte till jakt för att jag tycker den är för prasslig där (som ett riktmärke).

Kul tråd!

Nu har jag klämt på hustruns Liv och min egen UL 60 Hoody. Liv är prassligare. Hoodyn har ett väldigt mjukt yttertyg. Men det är naturligvis syntet och därmed mer prassligt än ett par blektvättade jeans. Överdragsbyxorna i Pertex Endurance är däremot något prassligare, jämförbara med Liv.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
Dr manne Ultralätt och ultrabilligt? Lättpackning 18
Lena L Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo? Lättpackning 6
LightDan Får vad som helst kallas ultralätt? Lättpackning 54
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Davva2 Ultralätt sovsäcksöverdrag? Lättpackning 12
Perra2 Ultralätt regnställ Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt 700-milasommar Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt i världens värsta väder Lättpackning 61
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
Martin Fjäderlätt Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt? Lättpackning 28
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.