UL...

Hej hej!

Håller på att försöka minska vikten på min packning och har funderingar kring några saker:

1. Vad kan ni UL-fanatiker rekommenderar att ha på fötterna vid t.ex. fjällvandringar eller skogsvandringar?? Vad har ni på er?

2. hur mycket/tjocka förstärkningsplagg tvker DU är lämpligt att ha vid en fjällvandring sommartid??

några andra UL tips??

/Andreas, Uppsala

När det gäller fotbeklädnad så har jag inte provat så mycket, men ett par lätta vandrarskor är väl fullt acceptabelt. Orienterarskor kan kanske vara lättare, men de är ju mer gjorda för att springa och det gör man ju kanske inte riktigt.

Jag kör än så länge med ett par billiga "gympadojor" jag hittade på ICA Maxi. De är helt i skinn (till skillnad från de flesta gympadojor) utan några "tygdelar" för ventilation. Det gör att om jag smörjer in dem (har kört med vaxfett) så håller de fukten ute bra.

Men jag har inte provat dem på några stärre vandringar ännu, sulan på dem är inte riktigt bra (dåligt mönstrad och kan vara hal ibland) men de kostade 79 spänn eller nåt sånt så det överlever jag:)

På sommaren behöver man inte mycket förstärkning. Har har ett tunnt underställt och en fiberpälströja, en tunn balaclava (funkar som vanlig toppluva också) och ett par tunna handskar (Clas O har svarta tunna arbetshandskar som är prisvärda). En snysnäsduk i syntet som halsduk.

Det finns flera gamla trådar med tips om att lätta packningen, kolla på min profil och de trådar jag skrivit i:)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
1. På mina fötter under senvår-tidig höst finns sportsandaler, rekommenderar Nike ACG. Jag går då alltså barfota, är nöjdast så ner till 10-15 grader. Sockarna åker på först på kvällen. I Skottland eller Norrland kan förstås mygg & knott bli ett problem. Nu under andra halvan av hösten har jag haft Salomon Flagstaff, terränglöparskor. Min synpunkt är i alla fall att det är viktigt att skor är lätta, och att de torkar fort. När det börjar bli frostigt får det bli lätta GTX-kängor från Berghaus.

2. Lurigt att våga ge rekommendationer om kläder när marginalerna är snäva, men jag har i alla fall med ett tunnt underställ, tunn fleece, vantar & mössa + sockar i ryggsäcken som värmeplagg i ryggan på sommaren. (Blir drygt 750 gram.) Regnskydd är ett personligt val, min Golite Ether jacka på 85 gram tål skurar & lättare regn, men om prognosen spår mycket nederbörd behövs en poncho eller helt regnställ/skalplaggsställ.

Andra tips? Blir ju väldigt brett, men väg allt, dela upp utrustningen i funktioner och välj det lättaste alternativet. Tex "Min vikkåsa på 22 gram är himla fin men en 4-grams kopp från botten av en liten petflaska duger väl lika bra?". När du köpt något, använd det först som det är ett tag och fundera sedan på om det går att göra lättare med bibehållen funktion. Tex, ta bort onödiga spännen, snörlås, korta långa remmar.

PS. Jag är inte ett dugg fanatisk men tycker det är kul att klara sig lika bra med mindre prylar. DS.

frågan är vad du själv vill få ut,

vidare finns faktiskt mellanlägen mellan "normalsvensk" tungvikt
och UL. Det finns folk här som säger: aldrig under 30 kg
för 10 dagar. En f d fjällräddare hävdade här att han behövde
23 kg, för sin säkerhet, vilket jag faktiskt inte begriper
(försåvitt han inte går över glaciärer eller klättrar
under turen).

Själv packade jag 17 kg för 11 dagar senast (det blev 12,
så jag fick proviantera). Det är helt säkert mycket mindre
än vad flertalet kånkar på.

Många bär mycket mer mat än jag,
och en del vill att det ska vara som hemma, tvekar inte att bära marmelad, konserverade köttbullar och färskvaror.
För att inte tala om alkohol. Bara du själv kan avgöra om
sådant är viktigt för dig. Om du behöver banta din packning,
dåliga knän, dålig rygg, dålig balans,
ska du iaf inte forcera processen

Det som skiljer mig mest
från en UL-packare är:

1) ryggsäck. Jag har en 65-liters med bärsystem, 1850 gram,
just då den lättaste jag hittade. Det finns säckar av liknande
klass nedåt 1200 g. UL-säckar finns nedåt 650 gram.
Min erfarenhet av päronsäck för kortare resor säger mig
att jag behöver bärsystem, frågan är vad rygggen tål.

2) tvåväggars tält. Mitt är ett Hillebergs Akto.
UL-packaren föredrar enväggs eller tarp, alltså en
öppen boning. Här är det väl väldigt individuellt,
t ex vill jag vakna upp med värme omkring mig, se
rubriken. Även här handlar det om en skillnad på
drygt 1 kg.

Om du tittar på min lista

http://www.mai.liu.se/~pehac/norpack.html

så kan du också se att det går att ta ett eller annat hekto
på många detaljer om du orkar jaga runt på internet
och vågar köpa oprövade saker - dock kan man hitta
tips här och där på Utsidan.

Skor. När jag går längre promenader hemma använder jag
Ecco receptor, som väger 1 kg. De har bra och styv sula;
men jag tror jag skulle trampa ur dem i den knöliga alpina
terräng som jag oftast besöker, vare sig det gäller
Sydnorge, Alperna eller Pyreneerna. Detta är återigen något mycket individuellt, jag har svaga vrister.

Mina fjällskor är just nu ett par Salomon,
som kostade 125 euro, och som väger 1.6 kg. Jag är inte dugg
besvärad av deras tyngd. Det finns en del fraser i omlopp
som att "ett kilo på fötterna motsvarar fem kilo på ryggen"
och det är rent ut sagt skitsnack. På lägret kommer jag framgent
att ha inlägg med snören; paret väger 55 gram. jag vill
inte bli blöt om fötterna. Går jag mer än 50 meter från tältet
är det kängorna som gäller.

Mina stegjärnsfasta väger 2 kg. Jag hade dem inte med i Alperna senast, en föga dristig chansning med tanke på snöläget.
Jag har använt stegjärn exakt två gånger men då behövdes de;
jag kunde inte göra minsta lilla märke i snön med dojorna.
De väger förstås, c:a 7 hg.

Ännu några småsaker. Vikten är inte allt. Hur packningen sitter,
och hur den skrymmer, är också viktigt, ibland viktigare,
under delikata förhållanden, som instabil terräng
och branta snöfält. För mig är det också viktigt att det går fort
att packa i och ur. Min senaste säck har spännen
på sidorna där jag lätt anbringar tält och madrass.
Tältet är det första jag vill ha fram. Jag tycker också det ska
vara möjligt att packa praktiskt taget allt inuti tältet.

Upplevd vikt behöver inte vara verklig vikt. T ex känner jag inte
av en fylld vattenflaska så mycket om den hänger frampå säcken, som om den ligger nedpackad, eller i ngn sidoficka.
Jag vilar mycket sällan under etappen och vill inte ställa ifrån mig
säcken för att dricka. Därav den rätt robusta flarran, 166 gram,
(som är full med bucklor från kontakter med bergväggar etc.)

il C.

Re: frågan är vad du själv vill få ut,

il Camoscio; sa:
Det finns en del fraser i omlopp
som att "ett kilo på fötterna motsvarar fem kilo på ryggen" och det är rent ut sagt skitsnack.

Just den där grejen har jag reflekterat mycket över. Jag har hittills inte känt så stor skillnad mellan mina lägga dojor och mina Lundhagds Alaska.

Jag tror snarare att tyngd till en viss del faktiskt gör det LÄTTARE att gå. Det tror jag eftersom tyngd på skorna hjälper benens pendelrörelse. Det främsta jobbet när man går är ju inte att lyfta fötterna (det gör man ju knappt) utan det är att accelerera foten från dess bakre position fram till den punkt man sätter ner den. Har man "lagom" tunga skor så går pendlingen nästan av sig själv.

Re: Re: vikten av skor

nermander; sa:
il Camoscio; sa:
Det finns en del fraser i omlopp
som att "ett kilo på fötterna motsvarar fem kilo på ryggen" och det är rent ut sagt skitsnack.
Jag tror snarare att tyngd till en viss del faktiskt gör det LÄTTARE att gå. Det tror jag eftersom tyngd på skorna hjälper benens pendelrörelse. Det främsta jobbet när man går är ju inte att lyfta fötterna (det gör man ju knappt) utan det är att accelerera foten från dess bakre position fram till den punkt man sätter ner den. Har man "lagom" tunga skor så går pendlingen nästan av sig själv.

Det som Hackman förkastar så abrubt är faktiskt helt sant. Refererar dock till energiåtgång, inte att skovikten på något mystiskt vis smyger ner i ryggsäcken.

Om Nermanders tes vore korrekt så skulle väl såväl gångare som långdistanslöpare som tävlar på elitnivå snöra på sig tunga skodon för att "få fart på pendelrörelsen".. De gör dock precis tvärt om, senaste innovationen är "engångsskor", som är designade för att bara hålla 3 maratonlopp och därefter falla sönder. (På så vis kan de göras ännu lättare) Vandrare, vare sig det är i svenska fjäll eller på Kilimanjaro, åtnjuter inte fysiska lagar separerade från övriga, även om belastningen på vrister i oländig terräng kan innebära att många ändå behöver extra stöd (kängor). Nermander - Prova att hänga en mindre vikt på pendeln, så får du se vad som händer med svängningshastigheten. Filura även på vilken pendel som kräver minst kraft för att acceleras till en bestämd hastighet på samma tid.

Mina personliga erfarenhet är att jag utan tvivel går snabbare med sandaler & löparskor än med kängor, utan att anstränga mig mer, får helt enkelt en högre naturlig fart. Med de tunga Lundhagskängorna blir det mer busskänsla, jag vaggar fram och får ta i lite för att gå lika fort. Därmed inte sagt att det finns ett egenvärde i att gå fort, få protesterar dock mot att kunna gå längre med samma ansträngning om de vill, eller anlända till lägret mycket fräschare i kroppen.

/Jarl

Re: Re: Re: vikten av skor

Om Nermanders tes vore korrekt så skulle väl såväl gångare som långdistanslöpare som tävlar på elitnivå snöra på sig tunga skodon för att "få fart på pendelrörelsen".. De gör dock precis tvärt om, senaste innovationen är "engångsskor", som är designade för att bara hålla 3 maratonlopp och därefter falla sönder.
[/QUOTE]

Häpp, nu jämför vi äpplen och päron.

När man springer eller tävlar i gång så behöver fötterna röra sig FORT. Varför tror du det går fortare att gå för en gångare om man sätter ett gummiband mellan fötterna? Jo, för att det hjälper till att öka accelerationen av den bakre foten på ungefär samma sätt som pendeln, fast inte lika trögt som pendeln.

Att gå med hjälp av pendelrörelsen går inte särskilt fort (eftersom pendeln inte accelerar så fort), det är när man försöker öka tempot högre än den naturliga pendelrörelsen som det blir värre.

Fenomenet kan provas på närmsta lekplats. Jämför det klassiska sättet att sätta fart på en gunga (att putta på den precis när den vänder) med att sätta fart på den genom att dra den fram och tillbaka.

Är faktiskt lite tveksam till teorin Peter. Jämför med cyklar exemeplvis, på en cykel ska ett hjul vara så lätt och styvt som möjligt för att minimera energiåtgången (effektförlusterna). Ju tyngre hjulet är desto mer krävs det för att driva runt det, dvs desto mer måste cyklisten trampa. Borde vara ännu viktigare med lätta skor eftersom rörelsen är en pendelrörelse (i bästa fall!), och inte en jämn cirkelrörelse.

Min teori alltså. Utöver min personliga upplevelse att lätta kängor gör det lättare att gå.

/ G

darkhippo; sa:
Hej hej!

Håller på att försöka minska vikten på min packning och har funderingar kring några saker:

1. Vad kan ni UL-fanatiker rekommenderar att ha på fötterna vid t.ex. fjällvandringar eller skogsvandringar?? Vad har ni på er?

2. hur mycket/tjocka förstärkningsplagg tvker DU är lämpligt att ha vid en fjällvandring sommartid??

några andra UL tips??

/Andreas, Uppsala

...Sen handlar det ju mycket om din inställning till natur och prylar; I princip klarar man väl sig med en falukorvsring, tändstickor & filt om man ska ut i skogen ett dygn under sommaren. :)) skulle jag vilja göra någon gång) Jag har egentligen en helt traditionell utrustning, möjligen förutom tarpen då, men med lätta alternativ och osthyvel går vikten ner väldigt mycket. Räknar tex med en torrvikt på ryggan på 3,45 kilo när jag ska ut 2 nätter om två veckor. (+vatten, gas, mat, kläder på kroppen)

darkhippo; sa:
Hej hej!

några andra UL tips??

/Andreas, Uppsala

Nja, en lätt dunjacka är aldrig fel. Många tillverkare gör modeller som liknar TNF Nuptse, dvs lätta hyffsat varma och mycket komprimerbara dunjackor.
nuptse_jacket_s.jpg

På fötterna kan du ju ha exempelvis brittiska Altbergs klassiska Field & fell (Micro lite). Väger runt 1600g paret, har vattentätt membran och är höga (betydligt högre än exempelvis Meindl Island Pro), dvs pasar blöt svensk använding. Kostar dryga 1500:-. http://www.altberg.co.uk/

FieldFellMLite.jpg

/ G

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips