UL Liggunderlag

Finns det några sådana superlätta liggunderlag?

Jag har hittat ett som väger 250g. Imbema Sirex.
Dock är det bara 0,5cm tjockt vilket inte är så mycket att komma med.

Öh, 250 g? Skulle det vara ultralätt? Det är vad våra gamla 39-kronors köpta på Sportex väger (de är väl närmare 7 än 5 mm).

Det lättaste (fullängd) jag hittat var på Jysk, det väger 143 g (och är faktiskt 6 mm tjockt, jag var precis iväg med skjutmåttet och kontrollmätte).

Fast det intressanta är ju hur bra det isolerar i förhållande till vikten (och möjligen även hur bekvämt det är) men där finns det väl inga vettiga jämförvärden... Det skulle behövas en standardiserad mätmetod för att få nåt rättvisande.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
nermander; sa:
Öh, 250 g? Skulle det vara ultralätt? Det är vad våra gamla 39-kronors köpta på Sportex väger (de är väl närmare 7 än 5 mm).

Det lättaste (fullängd) jag hittat var på Jysk, det väger 143 g (och är faktiskt 6 mm tjockt, jag var precis iväg med skjutmåttet och kontrollmätte).

Fast det intressanta är ju hur bra det isolerar i förhållande till vikten (och möjligen även hur bekvämt det är) men där finns det väl inga vettiga jämförvärden... Det skulle behövas en standardiserad mätmetod för att få nåt rättvisande.

Jag använder ett vanligt 10mm underlag som jag kapat i längd.
Man kan använda extrakläder ryggsäck etc under benen och en packpåse med kläder som huvudkudde.
Det funkar faktiskt ganska bra
/Mattias

tjockare doningar då?

Har själv testat med avkortade liggunderlag för lättviktsturer, är inte helt tillfreds dock. De gram jag kapade på mitt 8mm liggunderlag kom surt igen när jag hade att välja mellan blöta löparkläder under huvudet eller föttena direkt mot tältbotten. Kapar hellre bort vindjackan och syr fast tyg direkt på understället än vad jag sover på det viset; alltså helt liggunderlag (fast avsmalnat ;-) för min del nästa gång.
Apropå detta med vikt/värme: är det någon av er som jämfört vanliga tjocka liggunderlag med Z-rest? (för tungt att springa med, ja, men skönt i stenig terräng) Alla är överens om att det är skönt att ligga på, men är det varmare än andra liggunderlag i 400 g-klassen?

/A.

Re: tjockare doningar då?

Strykarräven; sa:
.....
Apropå detta med vikt/värme: är det någon av er som jämfört vanliga tjocka liggunderlag med Z-rest? (för tungt att springa med, ja, men skönt i stenig terräng) Alla är överens om att det är skönt att ligga på, men är det varmare än andra liggunderlag i 400 g-klassen?

/A.
Kolla bl.a. mitt inlägg i denna tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23001

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2003-12-14 kl 02:41]

nermander; sa:

Om man bortser från Jysk, var hittar jag lätta liggunderlag på nätet?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips