UL eller inte

Konkret tälttips

Nu har UL-vandrarens våta tältdröm kommit:

http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/3543/v/2/sp/

Efter att ha provsuttit och provlegat i det så kan jag konstatera att det är för trångt för två välväxta nordbor men annars är det mycket intressant om man bortser från de löjliga tältpinnarna. Skaffa ett gäng (6st) Vargotitanpinnar från Hike-Lite istället så får man bättre grejor för en mervikt på 1,5g/pinne... :)
 
Re: Konkret tälttips

haskell; sa:
Nu har UL-vandrarens våta tältdröm kommit:

http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/3543/v/2/sp/

Efter att ha provsuttit och provlegat i det så kan jag konstatera att det är för trångt för två välväxta nordbor men annars är det mycket intressant om man bortser från de löjliga tältpinnarna. Skaffa ett gäng (6st) Vargotitanpinnar från Hike-Lite istället så får man bättre grejor för en mervikt på 1,5g/pinne... :)

Ser ju ut som ett Akto fast utan ventilation..? Eller sitter det ngn ventil någonstans?


//J
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Re: Konkret tälttips

haskell; sa:
Nu har UL-vandrarens våta tältdröm kommit:

http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/3543/v/2/sp/

Efter att ha provsuttit och provlegat i det så kan jag konstatera att det är för trångt för två välväxta nordbor men annars är det mycket intressant om man bortser från de löjliga tältpinnarna. Skaffa ett gäng (6st) Vargotitanpinnar från Hike-Lite istället så får man bättre grejor för en mervikt på 1,5g/pinne... :)


Ser ut som ett bantat Akto. Uppges vara mindre stabilt.
1 kg verkar oslagbart i dubbelväggskategorin.

Det är DYRT! Jag har använt mitt Akto
c:a 102 nätter och
anser knappt att det är betalt!
 
haskell; sa:
tigertamjaren; sa:
Hos alpinister finns exempelvis sovsäckslösningar som innebär att ryggsäcken får fungera som extra nederdel och dunjackan som överdel osv. Vore ju kul med fler exempel på sådan viktbesparande lösningar!
Ett fint exempel på en smart sovsäck som komplement till en dunjacka. I första hand tänkt för alpinister som kan bli tvungna att bivackera även om de inte planerat detta. Naturligtvis funkar det för andra också... :)
http://www.kimmlite.com/sleepingbags3.html

För sommarbruk i skogsterräng tror jag på en liknande lösning. Eftersom jag använder en WM Flight dunjacka som värmeplagg (410 g i XL) har jag funderat på att sy en elefantfot till denna.

Några kvm Pertex Quantum väger ca 70 g och 100 g dun borde man komma ganska långt med på sommaren. Lite gummiband och ett snörlås vid midjan och jag kan lämna min 600 g quilt hemma.

Jörgen
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
tigertamjaren; sa:
Härligt att du kommer med konkreta tips Fredrik! Sånt är ju guld värt! Hur gick det på tävlingen, och hur funkade ballongmadrassen??? :)
Det gick tyvärr inte hela vägen utan vi bröt när vi insett att vi inte skulle klara tidsgränsen första dagen och sällade oss därmed till majoriteten av deltagarna...
Nu får det bli revansch på OMM - nytt namn eftersom Karrimor hoppat av som sponsor - i Skottland nästa höst! :)
Jag provlåg bägge varianterna av Balloonbed och de funkade över förväntan. Jag behövde dock aldrig blåsa upp min egen eftersom vi tog oss tillbaka till campingen och våra vanliga liggunderlag när vi hade brutit.

F.ö. kan jag upplysa om att TC på evenemanget är ett fantastiskt bra ställe om man är ute efter UL-prylar... ;)
Man hade utan vidare kunnat åka dit tomhänt och komma hem med en fullständig uppsättning lätta KIMM-/OMM-prylar...
[Ändrat av haskell 2005-11-02 kl 12:08]
 
Hej,

Fråga,

Är det nån som provat Silnylon från Shelbykaava.com ?
Såg att de har grön och röd på 150cm bredd, 52g/m2 för
€ 13,50 / m

Finns det snabbare billigare nån annanstans i Europa ?
 
Javafan, sånt händer! Behöver du en slö och saggig löpare som bryter på nästa års event så give me a call, will you! ;)

Skulle gärna ha kikat in prycklarna, det är ett som är säkert! Fanns det andra spännande grunks än Kimmlites?
 
tigertamjaren; sa:
Skulle gärna ha kikat in prycklarna, det är ett som är säkert! Fanns det andra spännande grunks än Kimmlites?
Jodå, t.ex.
Tält: Terra Nova Laser Competition
Sovsäckar: Mountain Equipment Helium och Dewline
Regnplagg: Montane, Lowe Alpine och Concurve
Kökspryttlar: MSR
Ryggsäckar: Lowe Alpine, Berghaus
Skor: Adidas Swoop 2, Inov8 Mudclaw, Mudroc, Terroc, Fastroc och några olika Walshmodeller.
Kläder: Ron Hill, Nike, Craft, Concurve
+ annat smått och gott
Inga tunga prylar så långt ögat kunde nå! :)
 
mattiasj; sa:
Hej,

Fråga,

Är det nån som provat Silnylon från Shelbykaava.com ?
Såg att de har grön och röd på 150cm bredd, 52g/m2 för
€ 13,50 / m

Finns det snabbare billigare nån annanstans i Europa ?

Köpte från Thruhiker härförleden, bara 8 yds silnylon. Det kom i ett brev på posten inom en vecka. Stort som en katalog från Teknikmagasinet. Klart billigt och snabba leveranser om det gäller småsändningar.

Inte riktigt jämförbart med vår jättebeställning förra året :)

Jörgen
 
NUI; sa:
mattiasj; sa:
Hej,

Fråga,

Är det nån som provat Silnylon från Shelbykaava.com ?
Såg att de har grön och röd på 150cm bredd, 52g/m2 för
€ 13,50 / m

Finns det snabbare billigare nån annanstans i Europa ?

Köpte från Thruhiker härförleden, bara 8 yds silnylon. Det kom i ett brev på posten inom en vecka. Stort som en katalog från Teknikmagasinet. Klart billigt och snabba leveranser om det gäller småsändningar.

Inte riktigt jämförbart med vår jättebeställning förra året :)

Jörgen

Då beställer jag kanske därifrån istället.

/Mattias
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.