UL eller inte

När armarna inte räcker till....

har man ju sen länge använt sig av packdjur och bärare....
Inte riktigt min stil men så görs det ju i verkligheten.
Efter infarkter och bypass samt flera stenter måste jag hålla vikten nere. UL blir ett måste.

Tack för det vänliga orden Gunnar.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2005-11-02 kl 18:01]
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Fasen Peter, det där var nåt nytt!

Darrel&Darrel.jpg



20050509205642.jpg


(Av någon anledning letade sig den undre bilden med. Ber om ursäkt för detta!)
[Ändrat av tigertamjaren 2005-11-03 kl 09:33]
 
Nä, så nytt är det inte, jag snubblade över det nästan direkt när jag började läsa på amerikanska UL-sajter:)

Carolyn "Dances with goats" var rätt aktiv på Yahoo-gruppen BackpackingLight.

Getter har fördelen att de äter det mesta (antagligen även utrustningen om man inte passar sig:) och är starka i förhållande till storleken. Och så är de flockdjur så risken att de smiter är inte så stor.

De är ju rätt små och smidiga också, tror inte att pack-älgar skulle funka så bra. Framförallt inte under jaktsäsongen...
 
Hejsan svejsan. Här kommer en hälsning frân Andorra.Jag tänkte jag skulle premiera NUIs idoga jobb med en glad nyhet: i eftermiddags skuttade jag upp för Pic de Casamanyas kam ända upp till toppen (2740 m) iförd ett par sk. "gympadojjer". Kängorna fick ligga kvar i bilen.

Salut,Mats
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Malindo; sa:
Hejsan svejsan. Här kommer en hälsning frân Andorra.Jag tänkte jag skulle premiera NUIs idoga jobb med en glad nyhet: i eftermiddags skuttade jag upp för Pic de Casamanyas kam ända upp till toppen (2740 m) iförd ett par sk. "gympadojjer". Kängorna fick ligga kvar i bilen.

Och när tror läkarna att du kommer kunna börja gå utan kryckor igen? :)
 
Jag har lite träningsvärk i vristerna,och nedstigningen hade jag nog hellre utfört med kängor.


Att det denna gâng bidde skor berodde pà ett par klart definierbara faktorer:

- terräng: upptrampade stigar/gräs, moderat stenskarvel, torrt
- packning:lätt pack med enbart vatten, förstärkningsplagg etc.
- väderlek:torrt, ingen snö
- ganska brant: 800 höjmeter pâ 1,5 timmar.

Dessutom ville jag testa ett par nya skor, med profilmönstrad gummisula och bra vridstyvhet,typ Trail Running. Det funkade riktigt bra:bra stöd i branta ojämna partier.

Som sâ mânga sagt: valet av utsrustning bör ju ske efter analys av terräng,väder, ens egen förmâga etc etc. Hade det hela sett annorlunda ut hade jag kanske tagit kängorna.

Hilsen,Mats
 
Malindo; sa:
Jag har lite träningsvärk i vristerna,och nedstigningen hade jag nog hellre utfört med kängor.


Att det denna gâng bidde skor berodde pà ett par klart definierbara faktorer:

- terräng: upptrampade stigar/gräs, moderat stenskarvel, torrt
- packning:lätt pack med enbart vatten, förstärkningsplagg etc.
- väderlek:torrt, ingen snö
- ganska brant: 800 höjmeter pâ 1,5 timmar.

Dessutom ville jag testa ett par nya skor, med profilmönstrad gummisula och bra vridstyvhet,typ Trail Running. Det funkade riktigt bra:bra stöd i branta ojämna partier.

Som sâ mânga sagt: valet av utsrustning bör ju ske efter analys av terräng,väder, ens egen förmâga etc etc. Hade det hela sett annorlunda ut hade jag kanske tagit kängorna.

Hilsen,Mats

Jag har gått med gympadojor på Jungfraujoch,
i Lake District (dagsutflykt från Ambleside)
och en gång, mycket brant,
nära Balestrand i Norge. Allt detta var före min
vandrartid och det sita exemplet gav inte mersmak
(hälsenor). Nu undras vad dina pjuck väger.
 
Malindo; sa:
Hejsan svejsan. Här kommer en hälsning frân Andorra.Jag tänkte jag skulle premiera NUIs idoga jobb med en glad nyhet: i eftermiddags skuttade jag upp för Pic de Casamanyas kam ända upp till toppen (2740 m) iförd ett par sk. "gympadojjer". Kängorna fick ligga kvar i bilen.

Salut,Mats

Min glädje känner, i all ödmjukhet, inga gränser :)

Och dina slutsatser stämmer helt med mina. I vissa lägen så är gympadojor alldeles utmärkta. I andra inte. Men slentriananvändningen av kängor är nog fortfarande åtskilligt större än motsvarande för gympadojor. Därav allt mitt svärande i kyrkan.

Nu gäller det för dig att bedöma om svedan i musklerna uppvägdes av fördelar som gör att det totalt sett var det bästa valet för den aktuella turen som du gjorde.

Kan man få en syntes? Fanns det fördelar?

Jörgen
 
Hackmann: skorna väger ca 850 gram/par. Det är som sagt inga gympadojjer, utan skor gjorda för att springa i bergig terräng med. Därför passarde även bra att bestiga berg med, eftersom de har en bra sula samt är stabila och vridstyva. Dessa egenskaper tarvar dock material som gör att de inte kommer ned i de riktigt ultralätta nivàerna.

NUI: syntesen var nog att de gick bra med skorna, men även hade gàtt bra med kángorna (1300 gr/par). Fördelen med de lättare skorna naturligtvis under bestigningen, medan det varit bekvámare med ett par kángor under nedstigningen, som dessutom genomfördes i kolsvart mörker (enbart pannlampa).

kanske man borde tagit med kängorna i sácken?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.