Tystbrännare

Ja.
Underburn uppstod helt spontant långt efter tändning.

Exakt vad som var orsaken vet jag inte, men det förekom bara med just det bränslet.
Ok
En tanke till felsökning:
hur länge var köket igång?
hur mycket bränsle var det flaskan?
Hur många pump gjorde du?
Under längre tids förbränning minskar trycket i flaskan och man måste "underhålls pumpa för att bibehålla arbets trycket i köket är detta något som kanske kan vara orsaken?
Har fått underburn av att använda gasol när gasol-behållaren nästan är slut, skrev ett inlägg om detta tidigare i tråden.
 
Ok
En tanke till felsökning:
hur länge var köket igång?
hur mycket bränsle var det flaskan?
Hur många pump gjorde du?
Under längre tids förbränning minskar trycket i flaskan och man måste "underhålls pumpa för att bibehålla arbets trycket i köket är detta något som kanske kan vara orsaken?
Har fått underburn av att använda gasol när gasol-behållaren nästan är slut, skrev ett inlägg om detta tidigare i tråden.
Jag har testat det mesta.
Det är inte bara jag som haft problem med Berniedawgs nova-hatt och fotogen. På bensin funkar det jättebra.
Min hypotes är en kombination av lägre tändpunkt på fotogen, tjuvluft pga passform och glödande sotpartiklar.

Men det är en ickefråga. Är det så pass känsligt för handhavande att bara slumpen avgör om det funkar eller inte, då väljer jag ett annat bränsle eller tar bort hatten.
 
Mycket hänger på bränslet och långa kolkedjor (fotogen/diesel) bryts isär av värmen vid betydligt lägre temperaturer än kolkedjor med korta molekyler (propan/butan) och detta ser man på självantändningstemperaturen där Propan/Butan tål att uppnå nära körsbärsrött (~500 grader C) och i praktiken nära upp till orange-rött innan det självantänder medans ånga/rök av tjock upphettat olja/fett kan självantända redan vid 250-300 grader C (som rykande het stekpanna med matfett som kan självantända fast temperature är långt under självlysande nivåer), och så alla nivåer mellan detta beroende på blandning mellan längre och kortare kolkedjor och hur kolkjedorna är byggda då tex. iso-versioner (tex isobutan där kolmolekylerna är i ett T istället för i rak linje) och kolringar (bensen...) är mycket mer tåliga mot värme innan de bryts isär (högre oktan - som kommer just av iso-oktan i blandningsförhållande med lättknackande av N-heptan vid knacktester om man avser bensin) än N-formerna av kolväten.

Eldar man med fotogen få bör hatten inte bli för varm att det börja lysa ens mörkrött om man skall minimera risken för underburn för att fotogenångor med luft har lägre självantändningstemperatur (och ännu lägre med diesel) medans gasol kan man elda fast delar av hatten börja uppnå orange-rött
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.