Tystbrännare

Det där ser rätt bra ut, möjligen lite för hög gashastighet eftersom flammorna tenderar
att lyfta ut från hattens hål. Det är möjligt att kombinationen brännare / hatt / pådrag
inte är ideal för valt bränsle, utan du behöver ett 'tyngre' bränsle - det där påminner lite
om när jag på prov körde campinggasol i mitt KAP-Arctic... Och övergången till under-
burn kan ha initierats av någon förorening inne i gasens väg som började glöda.
/Odd
 
Jag är inte det minsta förvånad. Nuförtiden är det alltid slutkunden som är produktslutprovningen,
allt sånt är bortplockat från massproduktionen - det blev för dyrt med slutkontrollanter i fabrikerna.
Det är åtminstone min pessimistrealistiska nutidsbedömning...
/Odd
 
Jag hade/har problem med underburn på optimus nova och bernies hatt.
Det förekommer enbart på fotogen, inte när jag kör på alkylatbensin.

Så det är inte alltid handhavandefel. Det kan vara utrustningen som inte funkar. Det är ju trots allt extrautrustning inblandat.
Brukar du vänta tills förvärmnings bränslet har brunnit ut helt innan du öppnar upp ventilen och tänder fotogenet eller brukar du dra igång köket medans förvärmningen håller på att brinna ut?

Vad jag har lärt mig är att risken för underburn ökar dramatiskt om man drar igång köket medans förvärmnings vätskan fortfarande brinner. Detta ska vara ett vanligt problem för alla kök med tystbrännarhatt när man eldar med bränslen som fotogen som jag har förstått.
 
Saxat direkt från Bernie dawgs instruktions sida:

How to Light Your BernieDawg Cap

Fill your stoves preheat cup or preheat pad with denatured alcohol. Light. Allow the preheat to burn out completely before opening the fuel control. When the preheat alcohol has burned out completely, open the fuel control a bit and light the BernieDawg cap at the top by all those little holes. Lighting your stove this way eliminates “underburn”.
 
Jag gör en kvalificerad killgissning att anledning att man inte har samma problem med när man kör med gasol gas/primus power fuel/kemisk ren bensin är att dessa bränslen är mer lättantändlig(lekmanna mässigt uttryckt) och förbrännings förloppet sker annorlunda än med mindre lättantändliga bränslen som fotogen, diesel m.m.

Jag vet att Primus avråder från att man ska använda fotogen i deras Omnilite köket när man har primus egna tysta brännarhatt monterad.

Här tror jag att Primus ledsnade på att folk gjorde reklamationer på deras förstörda tysta brännarhattar och istället helt enkelt avråda folk att använda fotogen för att undvika att sådan situationer skulle uppstå.
 
Jag har också lyktas få tendens till underburn på mitt Optimus Polaris kök när jag har haft en Polardawg hatt på och använt mig av gasol.
Köket funkade felfritt och jag kunde reglar lågan utmärkt från typ ca 10%-100% pådrag.
Sedan helt plötsligt började köket väsnas ordentligt och hatten började bli orange, jag stängde av köket och kände på gasol patronen som då var nästan helt tom.
Jag gjorde samma test med en ny behållare som vara typ 1/3 full och efter ett tags förbränning uppstod samma förlopp när gaspatronen nästan var helt slut.
Min slutsats var här att när gaspatronen är nästintill slut är det för lite tryck i patronen för att köket ska fungera optimalt.(jag använde mig av två 230grams behållare(båda var från coleman, testade även att köra med en tredje behållare från biltema som var 1/2 full och körde typ 10min utan att något hände)

Detta kan ju vara en anledning till också att man råkar ut för underburn med kemisk ren bensin om trycket är alldeles för lågt i flaskan, bara en reflektion av min tidigare erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Ja, som du skriver - bränsletrycket är viktigt, för att inte säga mycket viktigt. För lågt bränsletryck ger
dåligt gasflöde upp genom hattens alla vindlingar - där bränslegasen ska blandas upp med lagom
mängd luft. De gamla ursprungliga konstruktionerna (som Optimus 111, Optimus 99/199, Optimus
87 Loke m.fl) värmde ju upp bränslebehållaren med strålningsvärme* under bruk - vilket i viss mån
kompenserade för uteblivet eller bristande "efterpumpande". Så icke med de moderna lösningarna,
där måste användaren plikttroget sköta efterpumpningen resp. se till att hålla gasbehållaren värmd
när nivåerna sjunker mot tomt. Det tror jag många missar / är omedvetna om nuförtiden.
/Odd

*Visst det kunde bli lite för mycket av det goda också, här är nog Optimus 10 det tydligaste exemplet,
där kunde bränsletanken bli så het att gastrycket blåste säkerhetsventilen - med stooor eldboll som
resultat... :oops:
 
Ja, som du skriver - bränsletrycket är viktigt, för att inte säga mycket viktigt. För lågt bränsletryck ger
dåligt gasflöde upp genom hattens alla vindlingar - där bränslegasen ska blandas upp med lagom
mängd luft. De gamla ursprungliga konstruktionerna (som Optimus 111, Optimus 99/199, Optimus
87 Loke m.fl) värmde ju upp bränslebehållaren med strålningsvärme* under bruk - vilket i viss mån
kompenserade för uteblivet eller bristande "efterpumpande". Så icke med de moderna lösningarna,
där måste användaren plikttroget sköta efterpumpningen resp. se till att hålla gasbehållaren värmd
när nivåerna sjunker mot tomt. Det tror jag många missar / är omedvetna om nuförtiden.
/Odd

*Visst det kunde bli lite för mycket av det goda också, här är nog Optimus 10 det tydligaste exemplet,
där kunde bränsletanken bli så het att gastrycket blåste säkerhetsventilen - med stooor eldboll som
resultat... :oops:
Spännande angående optimus 10 med tanke på vilka summor dessa säljs för på auktions sidor, visst att 10an kan man använda med fotogen så det är lite säkrare.
 
Förklaringen till det är att tian är, och alltid varit, ovanlig - och många riktiga samlare
(dvs inte brukare eller preppare!) vill se till att de har ett ex... Ingen vettig människa
använder ett 10 som brukskök, det är bättre isåfall att skaffa sig ett 199 eller, ännu
rationellare och lättare att få tag i: Ett Optimus 123R...
/Odd
 
Brukar du vänta tills förvärmnings bränslet har brunnit ut helt innan du öppnar upp ventilen och tänder fotogenet eller brukar du dra igång köket medans förvärmningen håller på att brinna ut?

Vad jag har lärt mig är att risken för underburn ökar dramatiskt om man drar igång köket medans förvärmnings vätskan fortfarande brinner. Detta ska vara ett vanligt problem för alla kök med tystbrännarhatt när man eldar med bränslen som fotogen som jag har förstått.
Ja.
Underburn uppstod helt spontant långt efter tändning.

Exakt vad som var orsaken vet jag inte, men det förekom bara med just det bränslet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.