Tystbrännare

Vad händer här?
Först funkar allt perfekt sedan slår det ut lågor och hela spridare blir glödhet.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220213-190526_Gallery.jpg
    Screenshot_20220213-190526_Gallery.jpg
    493.5 KB · Visningar: 36
  • Screenshot_20220213-190546_Gallery.jpg
    Screenshot_20220213-190546_Gallery.jpg
    590.5 KB · Visningar: 30
Men vilket är före respektive efter bild?
För den började som den högra bilden, den med gula (?) lågor och sedan som den vänstra bilden med hela koppen glödande?
Är det Trangias X2 Multifuelbrännare?
 
Men vilket är före respektive efter bild?
För den började som den högra bilden, den med gula (?) lågor och sedan som den vänstra bilden med hela koppen glödande?
Är det Trangias X2 Multifuelbrännare?

Exakt bilderna kommer i fel ordning. Högra bilden visar hur första lågorna sprutar ut efter vanliga små fina lågor jämt spridda runt hatten.

Andra bilen visar hur glödande hatten är efter en stund i "underbränning"

Det är en Trangia X2 med tyst brännartillsats.
 
Då jag själv inte har en sån brännare (men funderat på att skaffa) är det mer av nyfikenhet jag funderar:
finns nåt skräp eller nån detalj inuti hatten som blir varm så att gasen hinner antända innanför småhålen?
Högt gasflöde borde kyla/hålla undan syre tillräckligt för att antändning ska ske efter passagen ut ur hatten annars.
 
Om ni tittar på den första bilden (dvs den högra) så kan ni tydligt se i översta raden brännarhål att det
brinner blått inne i hatten. Från där går det sedan snabbt utför och den andra bilden (dvs den vänstra)
borde aldrig ha kunnat tas - brännaren borde ha varit under avstängning redan när första bilden tas...

Risken är stor att man får smältskador inne i hatten när man låter det gå så där långt.

Nå:
Vad är det för hattmodell? Att det är en av Gary Adams designer syns på tassavtrycket, men modell?
Vad sitter den i / på för brännare?
Vad kör du på för pådrag? Hel, halv, tomgång - eller vad?
Hur rengjorde du hatten internt efter leveransen? (Jag har varit med om att det suttit som grus löst
inne i hattens kanaler som fick petas / tryckluftas bort.)
Vad körde du på för bränsle?
Hur förvärmde du?
Hur tände du?
hm, mm mm
/Odd
 
En bild på hur det SKA se ut med en korrekt brinnande tystbrännare. (Det är min KAP-Arctic
det var den första jag hittade hastigt nu, men det har ingen större betydelse, alla tystbrännare
ska kunna brinna så här när de är rätt justerade.) Ni kan tydligt se att alla de små blå lågorna
bildas utanför hattens hål, lite längre från hatten med ökande pådrag...

Det här är nog ca 75-80% pådrag - på fotogen.
PICT6783_DxO+Odd_small.jpg
/Odd
 
Om ni tittar på den första bilden (dvs den högra) så kan ni tydligt se i översta raden brännarhål att det
brinner blått inne i hatten. Från där går det sedan snabbt utför och den andra bilden (dvs den vänstra)
borde aldrig ha kunnat tas - brännaren borde ha varit under avstängning redan när första bilden tas...

Risken är stor att man får smältskador inne i hatten när man låter det gå så där långt.

Nå:
Vad är det för hattmodell? Att det är en av Gary Adams designer syns på tassavtrycket, men modell?
Vad sitter den i / på för brännare?
Vad kör du på för pådrag? Hel, halv, tomgång - eller vad?
Hur rengjorde du hatten internt efter leveransen? (Jag har varit med om att det suttit som grus löst
inne i hattens kanaler som fick petas / tryckluftas bort.)
Vad körde du på för bränsle?
Hur förvärmde du?
Hur tände du?
hm, mm mm
/Odd

Köpte den till en multifuel men ordersystemet leverantören har visar inget utan att logga in i deras system så jag orkar inte fördjupa mig mer i det.
Brännaren är en trangia x2 som köptes när xxl hade rea.
Förvärmde med sprit som jag tycker länge och fick i början fina blå lågor som böjde sig ut hatten. Pådrag var nog max utan vindskydd som test. Bränslet var bensin. Tändning efter förvärmning slocknat med tändstål.
 
Tändning med tändstål kan innebära att glödande partiklar från tändstålet tar sig in under hatten och tänder på där. Det vet jag från egen erfarenhet 😅 Hoppas du inte lät den brinna alltför länge så att det blev smältskador på brännare/hatt. Städa ur brännaren och prova igen, men använd tändstickor/tändare istället.
 
Jag hade/har problem med underburn på optimus nova och bernies hatt.
Det förekommer enbart på fotogen, inte när jag kör på alkylatbensin.

Så det är inte alltid handhavandefel. Det kan vara utrustningen som inte funkar. Det är ju trots allt extrautrustning inblandat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.