Tyst kök?

Eller MSR Whisperlite... Detta kök finns än idag, Kap har inte funnits på bra många år.

Det är riktigt att kap -arktic från Gunnar Finn inte finns längre.
Men det finns ett finskt kit som baseras på samma brännare som Finn använde ursprungligen (optimus 155, båtbrännaren). Kan anslutas antingen till primus pump (omni) eller optimus novapump.

Fungerar alldeles utmärkt. Whisperlite är inte heller något dåligt kök, men regleringen av lågan är inte i närheten av en 155-brännare. Ljudvolymen är också högre på whisper...

//J
 
Trangia med spritbrännaren såklart! Ljudlöst och utan rörliga delar som kan gå sönder. Har helt ersatt min Primus express. Dessutom känns det mindre jobbigt att ställa trangiakastrullerna på brasan än värmeväxlarkastruller som är ett helsike att göra rent.
 
prova inte med bensin i trangia brännaren - allt blir fel - för lite ångvärme och för mycket gas bildas, för mycket värme från elden etc. så det kommer att brinna utom kontrollerbar nivå efter kort stund.

om du ändå vill prova - gör det på en stor grusplan där det är långt till närmaste brännbara sak - efter provet blir det förmodligen att beställa en ny trangia-kök efter att den du provat har smält ned...
 
Vem bry sig?

Har div. kök (bensin, gas, sprit, etc,) och vem bry sig att det låter några minuter...?, inte jag i alla fall och jag känner ingen annan heller som bry sig!

P.S.

Det trevligaste substitutet till köket är fortfarande den levande elden, men även den låter...
 
Det är många som bryr sig. Det är inte för inte uttrycket "What?!-stoves" (Vad-sa-du?!-kök) används. :)

Jag använder MSR Whisper Lite, den har acceptabel ljudnivå, men lite opålitligt i sträng kyla. Underhållet är ok under sommar och höst, i -20 och kallare är en pump i hårdplast inte fullt så lyckat.
 
När det blir kallare än -20° brukar det krävas mycket kräva extratillsyn. Spritköken behöver undervärme, metallpumpar fungerar bättre, dubbla vantar och varma mössor.
Tystast är de ineffektiva spritköken. Spriten är ca 1/2 så energität som riktiga bränslen.
Om det skall stå trangia eller primus/optimus på dem är mest en smaksak. Har flera olika och avstår helst.
Tyst eldning är för ego den lilla brasan.
 
Senast ändrad:
Om man är ute flera veckor kan jag möjligtvis förstå den lilla viktbesparingen med gas. Mina turer brukar bara vara några dagar och då byter jag gärna gasens gram mot spritbrännarens tystnad. Folk som på internet mäter koktider och på allvar dissar spriten för att den tar några minuter längre på sig att koka är ju skrattretande. Det tycks mig som om de är mer intresserade av att köpa, jämföra och mäta prylar än hur deras pryl påverkar och samspelar med naturupplevelsen. Helst ska de laga mat i klädda i grälla pastellfärger också! blä! ;)

Jag föll själv för gaskökens självsäkra prat om effektivitet och dylikt. Men med erfarenhet tycker jag spritTrangia är det bästa. Det finns inget som är universellt "rätt" trots att gasförespråkare gärna framställer dom som inte tycker som dom som irrationella, sentimentala, eller på annat sätt defekta.

Köp ett Trangia med gasbrännaren. Köp till spritbrännaren för hundra spänn. Vandra ut i skogen med tarpen, ryggsäcken full med massa god mat. Laga mat hela dagen med bägge. Se vad du gillar bäst.
 
INte är det så tyst, men ljudet från en brasa har en lugnande inverkan på mig, dessutom väger den lite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raskesven Tyst MFS, vad menas? Kök och brännare 12
frisom Tyst brännare på fotogenkök Kök och brännare 6
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.