Tyst kök?

Eller MSR Whisperlite... Detta kök finns än idag, Kap har inte funnits på bra många år.

Det är riktigt att kap -arktic från Gunnar Finn inte finns längre.
Men det finns ett finskt kit som baseras på samma brännare som Finn använde ursprungligen (optimus 155, båtbrännaren). Kan anslutas antingen till primus pump (omni) eller optimus novapump.

Fungerar alldeles utmärkt. Whisperlite är inte heller något dåligt kök, men regleringen av lågan är inte i närheten av en 155-brännare. Ljudvolymen är också högre på whisper...

//J

Trangia med spritbrännaren såklart! Ljudlöst och utan rörliga delar som kan gå sönder. Har helt ersatt min Primus express. Dessutom känns det mindre jobbigt att ställa trangiakastrullerna på brasan än värmeväxlarkastruller som är ett helsike att göra rent.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
prova inte med bensin i trangia brännaren - allt blir fel - för lite ångvärme och för mycket gas bildas, för mycket värme från elden etc. så det kommer att brinna utom kontrollerbar nivå efter kort stund.

om du ändå vill prova - gör det på en stor grusplan där det är långt till närmaste brännbara sak - efter provet blir det förmodligen att beställa en ny trangia-kök efter att den du provat har smält ned...

Vem bry sig?

Har div. kök (bensin, gas, sprit, etc,) och vem bry sig att det låter några minuter...?, inte jag i alla fall och jag känner ingen annan heller som bry sig!

P.S.

Det trevligaste substitutet till köket är fortfarande den levande elden, men även den låter...

Det är många som bryr sig. Det är inte för inte uttrycket "What?!-stoves" (Vad-sa-du?!-kök) används. :)

Jag använder MSR Whisper Lite, den har acceptabel ljudnivå, men lite opålitligt i sträng kyla. Underhållet är ok under sommar och höst, i -20 och kallare är en pump i hårdplast inte fullt så lyckat.

När det blir kallare än -20° brukar det krävas mycket kräva extratillsyn. Spritköken behöver undervärme, metallpumpar fungerar bättre, dubbla vantar och varma mössor.
Tystast är de ineffektiva spritköken. Spriten är ca 1/2 så energität som riktiga bränslen.
Om det skall stå trangia eller primus/optimus på dem är mest en smaksak. Har flera olika och avstår helst.
Tyst eldning är för ego den lilla brasan.

Senast ändrad:
Om man är ute flera veckor kan jag möjligtvis förstå den lilla viktbesparingen med gas. Mina turer brukar bara vara några dagar och då byter jag gärna gasens gram mot spritbrännarens tystnad. Folk som på internet mäter koktider och på allvar dissar spriten för att den tar några minuter längre på sig att koka är ju skrattretande. Det tycks mig som om de är mer intresserade av att köpa, jämföra och mäta prylar än hur deras pryl påverkar och samspelar med naturupplevelsen. Helst ska de laga mat i klädda i grälla pastellfärger också! blä! ;)

Jag föll själv för gaskökens självsäkra prat om effektivitet och dylikt. Men med erfarenhet tycker jag spritTrangia är det bästa. Det finns inget som är universellt "rätt" trots att gasförespråkare gärna framställer dom som inte tycker som dom som irrationella, sentimentala, eller på annat sätt defekta.

Köp ett Trangia med gasbrännaren. Köp till spritbrännaren för hundra spänn. Vandra ut i skogen med tarpen, ryggsäcken full med massa god mat. Laga mat hela dagen med bägge. Se vad du gillar bäst.

INte är det så tyst, men ljudet från en brasa har en lugnande inverkan på mig, dessutom väger den lite.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips