Tyst kök?

Mitt Omnifuel är ett kök jag är väldigt nöjd med förutom i ljudnivå. När jag under sommaren väljer gas vid klätterklippan eller paddlingen är ljudnivån så hög att jag kan ha svårt att höra mina vänner om de sitter några meter bort, dessutom försvinner lite av naturupplevelsen. Detta har gjort att jag har tagit med ett enmanstrangia att komplettera med vid lång kok av pasta eller potatis. Två bränsletyper men helt tyst. Jag funderar på att i dessa sammanhang helt gå över till trangias större modeller.

Är det fler än jag som störs av ljudet?
Vilket är det tystaste gasköket som ni har erfarenhet av?
 
Jag tycker inte Primus Etapower MF låter så hemskt mycket. Sen går det riktigt kvickt att koka upp sitt vatten så man kan stänga köket helt. Den tystnaden är alltid magisk, oavsett hur köket låter :)
 
Tycker de flesta gaskök låter ungefär lika, vilket inte egentligen är mycket. Förr eller senare sjuder ju vattnet och överröstar själva brännaren..

Men allt är ju relativt, och ibland låter ju även gaskök i mesta laget. Det tystaste köket som jag känner till är Optimus Trapper som fanns på 90-talet. Det är tom tystare än trangia och har reglerbar låga trots att det går på sprit. Lite tungt för klättring kan jag tänka men helt ok för paddling. Kolla av tradera med jämna mellanrum om du vill ha ett.
 
när jag mätte lite halvvetenskapligt så var trangia 27 med gasolbrännare ca 10 dB tystare än Omnifuel med ungefär samma pådrag.

10 dB lägre motsvarar upplevelsmässigt att Tragia ligger på ungefär halva ljudnivån gentemot Omnifuel.

när man kör utomhus utan väggar kring brännaren så försvinner kanske ytterligare 10 dB för båda då inget ljud reflekteras tillbaka.

trangia 27 med gasbrännare kan bli ännu tystare om man vill med mer nedragen drift och förståss längre uppvärmningstid, medans koppbrännare som omnifuel egentligen inte har något läge där det brinner lungt och tyst utan lågan slocknar plötsligen helt
 
Mitt Omnifuel är ett kök jag är väldigt nöjd med förutom i ljudnivå. När jag under sommaren väljer gas vid klätterklippan eller paddlingen är ljudnivån så hög att jag kan ha svårt att höra mina vänner om de sitter några meter bort, dessutom försvinner lite av naturupplevelsen. Detta har gjort att jag har tagit med ett enmanstrangia att komplettera med vid lång kok av pasta eller potatis. Två bränsletyper men helt tyst. Jag funderar på att i dessa sammanhang helt gå över till trangias större modeller.

Är det fler än jag som störs av ljudet?
Vilket är det tystaste gasköket som ni har erfarenhet av?

Om du ändå är inne på trangia...gasbrännaren är ganska tyst och stör inga samtal. Sen finns ju möjligheten att köpa en optimus 155-brännare av hattmodell tillsammans med ett finskt kit som gör det möjligt att använda brännaren i ett trangia 25, tillsammans med omnifuel-pumpen (googla ultima naltio).

Hattbrännare låter i princip ingenting, bara ett skönt susande ljud. Mitt val om jag ska finlaga mat, annars är det omni eller toppmonterad gas som gäller...

//J
 
Ah, KAP Arctic.......

Ja, precis :). Jag köpte det finska kitet för att kunna fortsätta susandet. Jag använder min gamla kap-arktic-ratt med det praktiska munstycksverktyget, allt annat är nytt. Brännare är lätt att få tag på och jag har omnifuel-anslutningen. När vikten är viktig eller när jag vill ha större flexibilitet med bränslen kör jag omni, annars "ny-arktic".

...det enda som är lite sämre än originalet är att tändränna saknas. Men det är enkelt att slöjda själv.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raskesven Tyst MFS, vad menas? Kök och brännare 12
frisom Tyst brännare på fotogenkök Kök och brännare 6
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.