Tyst kök?

Mitt Omnifuel är ett kök jag är väldigt nöjd med förutom i ljudnivå. När jag under sommaren väljer gas vid klätterklippan eller paddlingen är ljudnivån så hög att jag kan ha svårt att höra mina vänner om de sitter några meter bort, dessutom försvinner lite av naturupplevelsen. Detta har gjort att jag har tagit med ett enmanstrangia att komplettera med vid lång kok av pasta eller potatis. Två bränsletyper men helt tyst. Jag funderar på att i dessa sammanhang helt gå över till trangias större modeller.

Är det fler än jag som störs av ljudet?
Vilket är det tystaste gasköket som ni har erfarenhet av?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tycker inte Primus Etapower MF låter så hemskt mycket. Sen går det riktigt kvickt att koka upp sitt vatten så man kan stänga köket helt. Den tystnaden är alltid magisk, oavsett hur köket låter :)

Tycker de flesta gaskök låter ungefär lika, vilket inte egentligen är mycket. Förr eller senare sjuder ju vattnet och överröstar själva brännaren..

Men allt är ju relativt, och ibland låter ju även gaskök i mesta laget. Det tystaste köket som jag känner till är Optimus Trapper som fanns på 90-talet. Det är tom tystare än trangia och har reglerbar låga trots att det går på sprit. Lite tungt för klättring kan jag tänka men helt ok för paddling. Kolla av tradera med jämna mellanrum om du vill ha ett.

när jag mätte lite halvvetenskapligt så var trangia 27 med gasolbrännare ca 10 dB tystare än Omnifuel med ungefär samma pådrag.

10 dB lägre motsvarar upplevelsmässigt att Tragia ligger på ungefär halva ljudnivån gentemot Omnifuel.

när man kör utomhus utan väggar kring brännaren så försvinner kanske ytterligare 10 dB för båda då inget ljud reflekteras tillbaka.

trangia 27 med gasbrännare kan bli ännu tystare om man vill med mer nedragen drift och förståss längre uppvärmningstid, medans koppbrännare som omnifuel egentligen inte har något läge där det brinner lungt och tyst utan lågan slocknar plötsligen helt

Mitt Omnifuel är ett kök jag är väldigt nöjd med förutom i ljudnivå. När jag under sommaren väljer gas vid klätterklippan eller paddlingen är ljudnivån så hög att jag kan ha svårt att höra mina vänner om de sitter några meter bort, dessutom försvinner lite av naturupplevelsen. Detta har gjort att jag har tagit med ett enmanstrangia att komplettera med vid lång kok av pasta eller potatis. Två bränsletyper men helt tyst. Jag funderar på att i dessa sammanhang helt gå över till trangias större modeller.

Är det fler än jag som störs av ljudet?
Vilket är det tystaste gasköket som ni har erfarenhet av?

Om du ändå är inne på trangia...gasbrännaren är ganska tyst och stör inga samtal. Sen finns ju möjligheten att köpa en optimus 155-brännare av hattmodell tillsammans med ett finskt kit som gör det möjligt att använda brännaren i ett trangia 25, tillsammans med omnifuel-pumpen (googla ultima naltio).

Hattbrännare låter i princip ingenting, bara ett skönt susande ljud. Mitt val om jag ska finlaga mat, annars är det omni eller toppmonterad gas som gäller...

//J

Ah, KAP Arctic.......

Ja, precis :). Jag köpte det finska kitet för att kunna fortsätta susandet. Jag använder min gamla kap-arktic-ratt med det praktiska munstycksverktyget, allt annat är nytt. Brännare är lätt att få tag på och jag har omnifuel-anslutningen. När vikten är viktig eller när jag vill ha större flexibilitet med bränslen kör jag omni, annars "ny-arktic".

...det enda som är lite sämre än originalet är att tändränna saknas. Men det är enkelt att slöjda själv.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips