Tyst kök?

Mitt Omnifuel är ett kök jag är väldigt nöjd med förutom i ljudnivå. När jag under sommaren väljer gas vid klätterklippan eller paddlingen är ljudnivån så hög att jag kan ha svårt att höra mina vänner om de sitter några meter bort, dessutom försvinner lite av naturupplevelsen. Detta har gjort att jag har tagit med ett enmanstrangia att komplettera med vid lång kok av pasta eller potatis. Två bränsletyper men helt tyst. Jag funderar på att i dessa sammanhang helt gå över till trangias större modeller.

Är det fler än jag som störs av ljudet?
Vilket är det tystaste gasköket som ni har erfarenhet av?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag tycker inte Primus Etapower MF låter så hemskt mycket. Sen går det riktigt kvickt att koka upp sitt vatten så man kan stänga köket helt. Den tystnaden är alltid magisk, oavsett hur köket låter :)
 
Tycker de flesta gaskök låter ungefär lika, vilket inte egentligen är mycket. Förr eller senare sjuder ju vattnet och överröstar själva brännaren..

Men allt är ju relativt, och ibland låter ju även gaskök i mesta laget. Det tystaste köket som jag känner till är Optimus Trapper som fanns på 90-talet. Det är tom tystare än trangia och har reglerbar låga trots att det går på sprit. Lite tungt för klättring kan jag tänka men helt ok för paddling. Kolla av tradera med jämna mellanrum om du vill ha ett.
 
när jag mätte lite halvvetenskapligt så var trangia 27 med gasolbrännare ca 10 dB tystare än Omnifuel med ungefär samma pådrag.

10 dB lägre motsvarar upplevelsmässigt att Tragia ligger på ungefär halva ljudnivån gentemot Omnifuel.

när man kör utomhus utan väggar kring brännaren så försvinner kanske ytterligare 10 dB för båda då inget ljud reflekteras tillbaka.

trangia 27 med gasbrännare kan bli ännu tystare om man vill med mer nedragen drift och förståss längre uppvärmningstid, medans koppbrännare som omnifuel egentligen inte har något läge där det brinner lungt och tyst utan lågan slocknar plötsligen helt
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Mitt Omnifuel är ett kök jag är väldigt nöjd med förutom i ljudnivå. När jag under sommaren väljer gas vid klätterklippan eller paddlingen är ljudnivån så hög att jag kan ha svårt att höra mina vänner om de sitter några meter bort, dessutom försvinner lite av naturupplevelsen. Detta har gjort att jag har tagit med ett enmanstrangia att komplettera med vid lång kok av pasta eller potatis. Två bränsletyper men helt tyst. Jag funderar på att i dessa sammanhang helt gå över till trangias större modeller.

Är det fler än jag som störs av ljudet?
Vilket är det tystaste gasköket som ni har erfarenhet av?

Om du ändå är inne på trangia...gasbrännaren är ganska tyst och stör inga samtal. Sen finns ju möjligheten att köpa en optimus 155-brännare av hattmodell tillsammans med ett finskt kit som gör det möjligt att använda brännaren i ett trangia 25, tillsammans med omnifuel-pumpen (googla ultima naltio).

Hattbrännare låter i princip ingenting, bara ett skönt susande ljud. Mitt val om jag ska finlaga mat, annars är det omni eller toppmonterad gas som gäller...

//J
 
Ah, KAP Arctic.......

Ja, precis :). Jag köpte det finska kitet för att kunna fortsätta susandet. Jag använder min gamla kap-arktic-ratt med det praktiska munstycksverktyget, allt annat är nytt. Brännare är lätt att få tag på och jag har omnifuel-anslutningen. När vikten är viktig eller när jag vill ha större flexibilitet med bränslen kör jag omni, annars "ny-arktic".

...det enda som är lite sämre än originalet är att tändränna saknas. Men det är enkelt att slöjda själv.

//J
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.