Tyngsta super-/ultralätta prylen?

Jag läste Utemagasinet 7.2010 och deras test av regnställ. Till min förtjusning hittade jag "Bergans Super Lett".

(---)

Vi har ju tagit upp frågan tidigare på Fjäderlätt:
http://www.fjaderlatt.se/2007/06/vad-r-en-ultraltt-produkt.html
Där kan man bland annat se vad Konsumentverket tycker i frågan.
Och i den till detta kopplade diskussionstråden här på Utsidan:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=44577

(---)

Jörgen

Först blev jag lite konfys nár jag láste att trâdskaparen blev "förtjust" när han láste om den tunga SuperLett-jackan, men nu kan jag inse orsaken till hans förtjusning.

I övrigt tycker jag att svaren i den av trâdskaparen ovan námda link hâllit sig sà pass bra över tid att det verkar ha varit onödigt att skapa denna nya trâd.
 
När det gäller diskussionen om segmentering och att vara ultralätt bland tunga skaljackor har jag bara redovisat de argument jag fick från en av de större utrustningstillverkarna i landet för några år sedan. Martin deltog också i diskussionen och vi insåg båda att vi nog kommit till vägs ände i det samtalet.

Som jag hoppades framgick av mitt inledande inlägg var inte avsikten att tugga om samma saker som i tidigare sammanhang. Det var av det skälet som jag lämnade länkarna.

Alla som vill diskutera om det hela är ett problem eller ett icke-problem för dem personligen respektive för resten av världen kan väl göra det på den gamla tråden. Personligen tycker jag det Nermander skriver är ganska självklart: Om det finns en lagstiftning för att förhindra vilseledande marknadsföring känns detta som en garanti för att en (politisk) majoritet ansett att missförhållanden skapar problem för många människor.

Så, jag gör då ett nytt försök att återföra till ursprungsfrågan om någon har konkreta exempel på produkter som marknadsförs som ultralätta eller superlätta, trots att en viktjämförelse med andra produkter pekar på att de är förhållandevis tunga.

Jörgen
 
Så, jag gör då ett nytt försök att återföra till ursprungsfrågan om någon har konkreta exempel på produkter som marknadsförs som ultralätta eller superlätta, trots att en viktjämförelse med andra produkter pekar på att de är förhållandevis tunga.

Vissa titanprylar är ju såna. I och för sig kanske det snarast är vi som lurar oss själva att tro att titanvarianten automatiskt är lättare, när det oftare handlar om att de är tyngre eller lika tunga men avsevärt starkare.

Skeffeln från Light my Fire är ett exempel. Väger 9 gram i plast och 17 i titan.
Tältpinnar är ett annat.

Ibland är det självklart att man vill ha starkare saker till samma vikt, men vid andra tillfällen kanske man hellre hade nöjt sig med samma styrka men lägre vikt. Sen finns ju den tredje varianten där man tar i så mycket för att göra titangrejerna lätta att de blir oanvändbara. Vissa tältpinnar är ju som en bit ståltråd...
 
Så, jag gör då ett nytt försök att återföra till ursprungsfrågan om någon har konkreta exempel på produkter som marknadsförs som ultralätta eller superlätta, trots att en viktjämförelse med andra produkter pekar på att de är förhållandevis tunga.

Jörgen

Ett krav för att det ska anses som vilseledande är i sådana fall att produkten i beskrivande text marknadsförs som ultralätt eller superlätt. Det räcker inte med att det står som en del i produktnamnet, där det ju utan problem kan tolkas som att produkten är ultralätt i förhållande till övriga liknande produkter från samma tillverkare.
 
En gissning är att det behöver vara väldigt tydlgt att man vilseleder.

Om man hävdar att en regnjacka är ultralätt - och det finns en ännu lättare, så kan förstås detta förklaras med att den andra jackan bara är ännu ultralättare, om man inte skrivit att den första jacka är den lättaste.

Vidare blir det troligen möjligt att hävda att den lättare produkten avviker på något annat sätt än bara genom viktien och att jämförelsen då inte är korrekt.

Jag hålller med om att det är dåligt att de som säljer grejer är otydliga i reklamsammanhang, jag håller med om det - även om jag upphört att förvåna mig över detta sedan mycket länge. Jag konstaterar vidare att OM man fäller någon i MD så är påföljden oftast av sådant slag att man måste glädja sig åt själva principen att man fick rätt överhuvudtaget, för att vara nöjd med ett domslut.

Det som skulle kunna ha störst betydelse är väl möjligen att det innebär bad-will för det annonserande företaget om de är oseriösa i sin marknadsföring och att detta visar sig för kunderna. Detta kan ju visa sig för kunderna för att de läser annonser kritiskt, eller för att de uppmärksammas genom MD-domar.

Personligen tycker jag att man ska beivra sånt man tycker är fel, och jag tycker det är viktigt att få rätt, när man har rätt. Men jag har svårt att tro att jag någonsin kommer att dra någon inför MD.
 
Om man hävdar att en regnjacka är ultralätt - och det finns en ännu lättare, så kan förstås detta förklaras med att den andra jackan bara är ännu ultralättare, om man inte skrivit att den första jacka är den lättaste.

Javisst. Men om man kallar en jacka ultralätt och det visar sig att 60% av alla jackor på marknaden väger lika mycket så blir det ju lite annorlunda. Det skulle ju nämligen i såna fall innebära att en majoritet av alla jackor är ultralätta! Och då måste man ju ställa sig frågan: Ultralätt i förhållande till vad? Den är ju uppenbarligen inte ultralätt i förhållande till "normalen" bland jackor.
 
Eftersom funktionen kan skilja sig mellan jackorna jämförs de vanliga äpplena och päronen om det inte standardvägs för/tas hänsyn till funktion. Meningslöst att bara jämföra absolut vikt.

Raskesven
 
Meningslöst att bara jämföra absolut vikt.

Raskesven

Är inne pâ samma linje. Om en regnjacka kallas Super Lett trots att den väger 200 gram mer än en annan jacka, men hàller de krav man bör stálla pà en teknisk regnjacka (vattentät utifrân, luftgenomsläpp inifrân, bra skuren etc) sà tycker nog jag, och kanske en och annan till, att det är helt OK. Jackan är hyffsat látt (trots att det finns láttare) och hàllet anvándaren torr.

Värre är när man köper en jacka som visserligen kanske ár láttare och med mer fog kallas ultralätt, men som inte hàller tätt mer án 20 minuter, vilket ju som bekant hände mig med min lätta men alltsâ ej vattentáta Patagonia Spectre. Tror man kan hitta mycket fler produkter där felaktig anvándning av ordet "Waterproof" kan vilseleda kunden än vad är fallet med "Ultra Lätt", vilket ju som redan nämnts brottas mer med problemet med sin relativitet än vad Waterproof" gör.
 
Bergans superlett kanske är superlett i segmentet regnjackor som faktiskt håller tätt? Men egen erfarenhet begränsar sig till Haglöfs LIM, och den har sen länge visat sig läcka in betänkligt vid regn som varar mer än 20 min.

Ursäkta att jag uppehåller mig en liten bit från ursprungsfrågan, men jag skulle inte alls känna mig lurad om jag köpte jackan och den visade sig hålla för hårda tag, och hålla regnet ute. Folk gör ju annat än att lättpacka på sommarfjället: går i skogen, jobbar på gården, åker slalom, grillar.
 
Ja men kläder som anges som "waterproof" men inte är det hör ju inte hemma i lättpackningsforumet, de får ni diskutera i regnkläder-forumet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.