Tyngsta super-/ultralätta prylen?

Är inne pâ samma linje. Om en regnjacka kallas Super Lett trots att den väger 200 gram mer än en annan jacka, men hàller de krav man bör stálla pà en teknisk regnjacka (vattentät utifrân, luftgenomsläpp inifrân, bra skuren etc) sà tycker nog jag, och kanske en och annan till, att det är helt OK. Jackan är hyffsat látt (trots att det finns láttare) och hàllet anvándaren torr.

Värre är när man köper en jacka som visserligen kanske ár láttare och med mer fog kallas ultralätt, men som inte hàller tätt mer án 20 minuter, vilket ju som bekant hände mig med min lätta men alltsâ ej vattentáta Patagonia Spectre. Tror man kan hitta mycket fler produkter där felaktig anvándning av ordet "Waterproof" kan vilseleda kunden än vad är fallet med "Ultra Lätt", vilket ju som redan nämnts brottas mer med problemet med sin relativitet än vad Waterproof" gör.

Detta innebär ju de facto inte att det inte finns lätta kläder som ÄR vattentäta. Själv har jag en Marmot Mica jacka som (än så länge) är helt vattentät. Jag har vandrat med den i 4 timmars ihållande regn utan att det börjat läcka in. Den är dessutom den mest ventilerande membranjacka jag har haft så jag har inte heller drabbats av några större svettningar inifrån. Vikten är 200g.
//Peter
 
Detta innebär ju de facto inte att det inte finns lätta kläder som ÄR vattentäta. Själv har jag en Marmot Mica jacka som (än så länge) är helt vattentät. Jag har vandrat med den i 4 timmars ihållande regn utan att det börjat läcka in. Den är dessutom den mest ventilerande membranjacka jag har haft så jag har inte heller drabbats av några större svettningar inifrån. Vikten är 200g.
//Peter

Vem har sagt att det inte finns lätta och täta regnjackor? Din erfarenhet verkar ju peka ât motsatsen, vilket ju är mycket positivt. Ju lättare desto báttre, sâ länge den funktion man efterstrávar finns kvar (vilken funktion som eftersträvas är ju som vi sedan länge sedan kommit fram till en högst individuell frâga).
 
Tips till fjäderlätt:

Ange att de enda förutsättningar du är intresserad av vid jämförelsen av jackor är funktionerna diffusion och regntäthet (om de funktionerna nu är de av intresse, bortsett från vikt) och att du vid jämförelser struntar i andra funktioner som vindslå, tålighet, fickor, ventilationsmöjligheter, dragsko, etc. Vill du jämföra andra produkter så ange igen vilka förutsättningar som ska gälla, dvs. vad du vill fokusera på, bortsett från vikt.

Jag har t.ex två kaminer som kallas "lättviktskaminer". Den ena väger 2,5 kg, den andra 5 kg. Ska den som väger 5 kg utses till den tyngsta lättviktsprylen, när den är både större och mycket bättre i samtliga funktioner jag eftersträvar för en kamin? Skulle jag standardväga/ta hänsyn till skillnaden i funktion, är den tyngre kaminen lättare än den lätta. Den lätta skulle nämligen bli tyngre än den tunga om den moddades så den uppfyllde samma funktion. Comprende?

Olika resultat är ofta meningslösa om man inte vet vilka förutsättningar som gäller.

Så, då blev det en produkt till; min lättviktskamin på 2,5 kg utses till den tyngsta lättviktsprylen av de två kaminerna;-) Men skulle jag ange förutsättningarna ”ska gå att elda något i den” och att jag struntar i allt annat, skulle den tyngre kaminen bli den tyngsta lättviktsprylen.

Raskesven
 
tips till fjäderlätt:

Ange att de enda förutsättningar du är intresserad av vid jämförelsen av jackor är funktionerna diffusion och regntäthet (om de funktionerna nu är de av intresse, bortsett från vikt) och att du vid jämförelser struntar i andra funktioner som vindslå, tålighet, fickor, ventilationsmöjligheter, dragsko, etc. Vill du jämföra andra produkter så ange igen vilka förutsättningar som ska gälla, dvs. Vad du vill fokusera på, bortsett från vikt.

Jag har t.ex två kaminer som kallas "lättviktskaminer". Den ena väger 2,5 kg, den andra 5 kg. Ska den som väger 5 kg utses till den tyngsta lättviktsprylen, när den är både större och mycket bättre i samtliga funktioner jag eftersträvar för en kamin? Skulle jag standardväga/ta hänsyn till skillnaden i funktion, är den tyngre kaminen lättare än den lätta. Den lätta skulle nämligen bli tyngre än den tunga om den moddades så den uppfyllde samma funktion. Comprende?

Olika resultat är ofta meningslösa om man inte vet vilka förutsättningar som gäller.

Så, då blev det en produkt till; min lättviktskamin på 2,5 kg utses till den tyngsta lättviktsprylen av de två kaminerna;-) men skulle jag ange förutsättningarna ”ska gå att elda något i den” och att jag struntar i allt annat, skulle den tyngre kaminen bli den tyngsta lättviktsprylen.

Raskesven

Ja ! :)
 
Skulle vi ha den här diskussionen om att allt är så jämrans relativt om orden som säljarna använde istället var till exempel "ultrabillig" (om en jacka som kostar 4000), "ultralång" (om en jacka som når strax ovanför stussen)?

Jag är inte säker på det :)
 
Tjaa, jag vill i alla fall minnas att jag sett åtskilliga "klagomål" över att jackor som enligt specifikationen skulle ha "förlängd rygg" varit för korta (vill minnas att det bland annat var i en tråd om dunjackor).
 
Skulle vi ha den här diskussionen om att allt är så jämrans relativt om orden som säljarna använde istället var till exempel "ultrabillig" (om en jacka som kostar 4000), "ultralång" (om en jacka som når strax ovanför stussen)?

Jag är inte säker på det :)

Det skulle vi säkert... om begreppen ultrabillig och ultralång vore tillräckligt hajpade.
 
Skulle vi ha den här diskussionen om att allt är så jämrans relativt om orden som säljarna använde istället var till exempel "ultrabillig" (om en jacka som kostar 4000), "ultralång" (om en jacka som når strax ovanför stussen)?

Jag är inte säker på det :)

Martin, innerst inne tror jag du kan hâlla med om att folk i allmänhet nog ganska lätt kan komma fram till att 4.000 kr. för en jacka inte är ultrabilligt samt att en för kort jacka inte är bör kallas ultralâng. Att en jacka som väger 400 gr. inte bör kallas super lett är â andra sidan kanske inte lika glasklart för gemene man, sâtillvida man inte tillhör den skara som specialstuderar dessa fenomen.

Eftersom den samlade svenska nördeliten pà denna site, och därmed svenskt uteliv (mig själv inberäknad) inte kommit fram till ett enda plagg som felatktigt har ultralätt i namnet, kan vi ju trots allt andas ut och anse faran över för denna gâng. Eller?

;-)
 
[QUOTE
Eftersom den samlade svenska nördeliten pà denna site, och därmed svenskt uteliv (mig själv inberäknad) inte kommit fram till ett enda plagg som felatktigt har ultralätt i namnet, kan vi ju trots allt andas ut och anse faran över för denna gâng. Eller?

;-)[/QUOTE]

Bäste Malindo,
Det där känns nära ett erkännade av att dina inlägg inte svarat på frågan utan förmodligen syftat till att bryta tråden så att "faran är över för denna gång". Tyvärr är faran inte riktigt över för din del.

Jag får väl börja svara på min egen fråga om exempel på produkter som marknadsförs som ultralätta trots att det finns gott om lättare likartade produkter på marknaden.

På ditt företag Bestards hemsida hittar jag produkten Sky Peak .
Den marknadsförs med orden "Extraordinary, ultra-light 4-season mountaineering boot ".

Denna sko väger i den moderata storleken 8 1720 gram per par. Fortfarande enligt samma hemsida. Låt oss då ställa frågan till de samlade nördarna här om de tycker att detta är en ultralätt känga.

Jörgen
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.