Min replik till BIOS...
Här kommer min replik till BIOS som lev. av Vaude.
"Hej XXXX,
som du förstår är jag inte helt nöjd med svaret från Tyskland, inte alls faktiskt.
Jag har aldrig varit med om en tälttillverkare som anser att hål i tältduken hör till när man köper ett tält. Det blir lite som att köpa nya däck till cykeln och Schwalbe skulle säga att de redan är punkterade för att det hör till...
Ett nytt tälts ytterduk SKA inte vara perforerad och trasig vid inköp. Men det anser alltså Vaude, med hänvisning till att tältet är UL? Jag har flera tält med lätt silikoniserad nylonduk där INGA, jag upprepar INGA hål syns i någon söm. Tydligen går det ju att sy ett tält utan att hål uppstår på tältduken för andra tillverkare.
Jag förstår därför inte innebörden i den "garanti" som Vaude bifogar med tältet. Jag citerar:
"The article is warrantied against ALL defects in material and WORKMANSHIP to the original owner for 3 years from the date of purchase. The warranty covers ANY faults in manufacture and materials...."
Min fetstil på nyckelorden i texten.
Är lösningen då enligt Vaude att generöst skicka med en tub silikon på ett av dem från början defekt tält? Det står ingenstans i instruktionsboken som bifogats eller någon produktbeskrivning att HÅL i ytterduken är att vänta vid inköp av denna produkt. Då hade jag ju givetvis aldrig köpt denna produkt. Däremot finns motstridiga uppgifter huruvida sömmarna faktiskt är fabrikstejpade eller ej...
Tills vidare
Michael Norman
Karlstad"