Tycker ni att det här ser bra ut?

Hej,

måste få rådfråga några fler och få lite synpunkter på hur mitt tält ser ut.

Inköpte ett nytt Vaude Power Taurus Ultralight den 23:e september och satte upp tältet en gång inomhus och en gång utomhus. Märkte att det fanns en rad hål i tältduken där sömmen löper tvärs över tältet. På en en del ställen märkte jag även att väven "rippat" lite. Duken är silikoniserad nylon och därför inte tejpad. Bifogar ett par bilder på hålen.

Tyckte inte att det skulle se ut så här på ett nytt tält och reklamerade tältet. Fick nu efter en månads väntetid då tältet skickats till Tyskland, reda på att Vaude minsann tycker att ett nytt tält SKA se ut så här och vill generöst bifoga en tub silikon för att lösa problemet.

Vad tycker ni?
 

Bilagor

  • DSC00507.jpg
    DSC00507.jpg
    51.9 KB · Visningar: 1,312
  • DSC00524.jpg
    DSC00524.jpg
    40.8 KB · Visningar: 1,334
Jag hade liknande på mitt Terra Nova Laser Comp och skickade bilder till ÅF i England.
Dom skickade mig en ny tältduk.
 
När du tittar på hålen så ser du att det är där nålen drar igenom 4 trådar, nålstorleken i förhållande till tyg och tråd verkar ha varit felaktig. Har själv sett detta i butiken och påpekar dylikt för biträdet samt aldrig handlat dylikt själv.
Kompensation från huvudförsäljningsstället med en tub silicon verkar orimlig. Kräv återlämning och pengarna åter. Byt fabrikat!
Lätt får aldrig bli så lätt så att det inte tål tillverkas.
go tur
 
Vaudes svar...

Notera att det inte är återförsäljaren som anser att det inte är fel på tältet, utan VAUDE själva.
Vaude i Tyskland vill tydligen generöst lösa problemet med en tub silikon återigen....utan debitering!!
 
Nej, det ska inte se ut så där. Det är liksom ingen tysk kvalitet över det hela. Fast det kanske tillverkas i Långtbortistan i alla fall.

Nu blir jag direkt nyfiken om jag upptäcker sådana ställen på min nya Wechsel.
 
Haha, skojar dom? Då vet man vilket fabrikat som man inte ska köpa. Iofs så är jag Hilleban så jag hade ändå inte köpt Vaude. Hoppas du lyckas bråka till dig pengarna tillbaka så du kan byta märke.
 
Så där ungefär blev mittsömmen på min Helsport Tarp oxå, den är inte heller tejpad, vilket gjorde att det rann igenom...
Mailade Helsport som svarade att "tråden sväller" när den blir blöt och då blir det tätt, men det tror jag vad jag vill på. Hur många gånger ska jag vara ute och bli blöt innan jag blir torr..?

Jag tröttnade och tätade sömmen med silikon så nu är den tät och jag är torr...
 
Så där kasst blir det inte ens när jag syr något själv. Och om jag skulle misslyckats så fatalt så skulle jag ge mig själv bakläxa och slänga det jag sytt och börja om.

Så skulle jag köpt något som är så dåligt gjort så skulle det för mig bara finnas en sak att göra. Reklamera.

Per
 
Vart börjar man...

Tack för era synpunkter.

Personligen blir jag så matt på tillverkare som inte kan erkänna att vissa exemplar inte blir så bra, som i detta fall, utan envisas med att att man som konsument nästan ska vara glad över att Vaude i detta fall skiter i sin kvalitétskontroll och som producent förväntar sig att kunden själv ska ordna att problemet avhjälps. Vaude verkar ju ha viss erfarenhet av detta då de tidigare leverade för långa tältbågar till ett av sina tält och rekommenderade de som köpt tältet att korta bågarna själva....Vi leverarar produkter behäftade med fel, köp dem gärna men lös det själv ifall det uppstår för vi tar inget ansvar!

Jag citerar gärna ur med mitt tält bifogad text:

"The article is warrantied against ALL defects in material and WORKMANSHIP to the original owner for 3 years from the date of purchase. The warranty covers ANY faults in manufacture and materials...."

Ljuger dem mig rakt i ansiktet med den här texten?
 
Klart dom ljuger, och jag skulle inte kunna göra det sämre själv. Numera om jag köper nåt modernt för egna slantar utgår jag ifrån att det garanterat inte håller måttet, och hittills har jag aldrig blivit besviken,,,,,,,,,,,,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vad tycker ni om Luxe outdoor Minipeak XL Pyramid Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.