Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt?

Hej,
Det är så att jag köpte ett bergans trollhetta 4-manna tält och har endast använda det 6 dagar på Gotland.
jag har varit extra noga med att endast tälta på gräs och se till att det inte är kottar m.m under.

Men! Nu så ser jag att det är stora samt små "nötningar" inuti tältet på golvet.
Dom är grå på det svarta golvet.
Från utsidan så ser dom inte grå ut utom endast att det ev. Kan vara en skada.

Jag har varit noga att inte ha haft något vasst eller något som kan nöta inne i sovdelen.
Och det kan omöjligt vara jag som har gjort dessa då dom är både på sidorna, mitten, längst fram och längst bak dvs lite utspritt över hela golvet.

Så jag antar att jag lär reklamera tältet för att laga alla dessa hål kommer inte att gå, och hoppas på att outnorth hanterar den snabbt då jag verkligen behöver ett tält nu när man har bokat massor av resor där det behövs.

För jag antar att ett tält för 5100kr skall kunna stå på gräs utan att det nöts sönder.
Men dessa nötmärken kan även vara ifrån när jag köpte det för jag tyckte att det kom in mycket kondens i tältet en natt, det blev dagg i hela innertältet.

Jag såg detta nu när jag skulle borsta ur tältet.

se dom bifogade bilderna, man ser bäst på den första bilden och andra bilden.


uploadfromtaptalk1470166069127.jpg
uploadfromtaptalk1470166107193.jpg
uploadfromtaptalk1470166141271.jpg
uploadfromtaptalk1470166159590.jpg
uploadfromtaptalk1470166171353.jpg
 
Glömde skriva att när jag fick det fattades det två tältpinnar med.
Och nu såg jag att en söm är trasig med se bild.

Det måste vara ett måndags exemplar.

uploadfromtaptalk1470168062432.jpg
 
Låter mer som om du fått ett begagnat tält.
Men jag köpte det från outnorth dom borde ju kolla alla tält dom får tillbaka på te.x öppet köp.

Men kan ju mycket väl vara som du skriver.
För det känns helt omöjligt att det skall vara så här dålig kvalité på bergans tält för 5100kr.

Jag skrev nyss till outnorth får se vad dom svarar imorgon.
 
Med tanke på för litet antal pinnar och nötningarna i väven är min första reaktion att detta tältex. redan varit i bruk hos en tidigare kund som sedan ångrat sig eller liknande och använt sig av öppet köp-rätten? Om du brukat tältet som du beskriver låter det ofattbart att du skulle ha orsakat detta med väven iaf.
 
Med tanke på för litet antal pinnar och nötningarna i väven är min första reaktion att detta tältex. redan varit i bruk hos en tidigare kund som sedan ångrat sig eller liknande och använt sig av öppet köp-rätten? Om du brukat tältet som du beskriver låter det ofattbart att du skulle ha orsakat detta med väven iaf.
Precis så jag känner med, jag skickade iväg ett till mail till outnorth och länkade till denna tråd så dom kan se bilderna m.m.

Hoppas dom kommer hantera ärendet snabbt bara har två till semestrar bokade med sambon som kräver tält.
Och köpte detta tält inför semestrarna så...

Men förmodligen så kommer dom väll hantera det snabbt och smidigt men man får se.
Jag håller er uppdaterade fall om någon är nyfiken på hur det går.
 
Trist!

Jag skulle bli förvånad om du inte får snabb och smidig hjälp. Har bara haft bra erfarenheter av Outnorth.
 
Funderade på vad det finns för information om Bergans olika tälts väv och prestanda men hittar tyvärr inget på deras hemsida. Det borde väl vara en självklarhet eller är det jag som letat dåligt? Finns lite spridd information i tälttester som gjorts.

NU... hittade jag det. Den svenska sidan på tält låg nere.

6008 Trollhetta 4-Person Tent

Water resistance, outer tent: 3000 mm
Water resistance, ground sheet: 5000 mm

Fabric, outer: Nylon Ripstop
Fabric, inner: Nylon Ripstop
Fabric, ground sheet: Nylon Oxford

-Det borde alltså klara de krav man ställer, om nu angivelserna stämmer.
 
Senast ändrad:
Vad vet man

Funderade på vad det finns för information om Bergans olika tälts väv och prestanda men hittar tyvärr inget på deras hemsida. Det borde väl vara en självklarhet eller är det jag som letat dåligt? Finns lite spridd information i tälttester som gjorts.

NU... hittade jag det. Den svenska sidan på tält låg nere.

6008 Trollhetta 4-Person Tent

Water resistance, outer tent: 3000 mm
Water resistance, ground sheet: 5000 mm

Fabric, outer: Nylon Ripstop
Fabric, inner: Nylon Ripstop
Fabric, ground sheet: Nylon Oxford

-Det borde alltså klara de krav man ställer, om nu angivelserna stämmer.

En sak är tätheten vid laboratorieprov av helt ny väv, en helt annan sak är hur väl beläggningen sitter på väven vid normalt slitage. Hade ett FR PopOut för 30 år sen där man kunde dra bort tätskiktet bara genom att dra hårt med tummen på väven 😱 Har man valt en dålig väv eller fått en kass sändning släpper tätskiktet efter lite användning. Nu borde rimligen Bergans höra till de fabrikat som både har höga krav och god kvalitetsstyrning. Sannolikt är väven en av de större kostnaderna vid tillverkning av tält sen produktionen försvann till Sydostasien så priset på tältet är nog en rätt bra mätare på vävens kvalitet

Skall bli intressant att följa hur Outnorth/Bergans hanterar detta....
 
Jag pratade med en på outnorth och förklarade läget, dom skulle skicka ett nytt tält direkt till mig så att jag har det tills senast tisdag och så när jag kommer hem från min nuvarande tur så skickar jag tillbaka detta tält.

Uppdaterar så fort jag får tältet, men hittills har outnorth skött sig super bra!
 
Jag pratade med en på outnorth och förklarade läget, dom skulle skicka ett nytt tält direkt till mig så att jag har det tills senast tisdag och så när jag kommer hem från min nuvarande tur så skickar jag tillbaka detta tält.

Uppdaterar så fort jag får tältet, men hittills har outnorth skött sig super bra!

Bra av outnorth, men hade varit kul om du får ett svar på varför ditt tält såg ut som det gjorde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Helt otroligt av North Face garantier Bo och sova 8
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Vintefjell Behandla tältgolv Bo och sova 17
nilsj tältgolv Bo och sova 4
Almgren Byte tältgolv Hilleberg Stalöon Bo och sova 14
sladdis täta tältgolv Bo och sova 5
junwei Impregnering för tältgolv...? Bo och sova 10
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
päeng Tältgolv Bo och sova 2
Kajsa-Warg Höj & sänkbart tältgolv! Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.