Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tvångssurfbenägen / lättsurfad kajak ?
- Trådstartare Rune E
- Start datum
Inte säker på vad tvångssurfbenägen kan betyda...
Begreppet lättsurfad kan man väl också diskutera.
Jag menar att få surf är en sak i sig. Vissa skrov kan få surf lätt på vissa vågor, andra svårligen. Och optimal våg skilljer sig så att en kajak kan få lätt surf på vissa vågor, men det är svårare/omöjligt på andra. En racingkajak vill kunna ligga konkurrentens vågor. En lång-som-fan-sit-on-top-kajak funkar på långa snabba vågor. En kort forskajak behöver branta vågor och kraftig acceleration för att få surf.
Om kajaken kan få surf lätt (på vald våg) OCH hanteras lätt i surfen så att man får kajaken dit man vill torde vara bra och kul för de flesta.
Men om kajaken får surf lätt MEN inte kan hanteras för att den vill för mycket själv. Då lär den väl vara dålig för de flesta som paddlar i medsjövågor. Fast å andra sidan finns det ju en kompetensfråga där... Kan man ett effektivt styrtag så är det inget problem
En kajak som inte alls får surf... finns den?
----
Någon annan kan detta bättre. Resonerar bara spontant... Har bara överskottsenergi... Sticker ut och cyklar en sväng.
Begreppet lättsurfad kan man väl också diskutera.
Jag menar att få surf är en sak i sig. Vissa skrov kan få surf lätt på vissa vågor, andra svårligen. Och optimal våg skilljer sig så att en kajak kan få lätt surf på vissa vågor, men det är svårare/omöjligt på andra. En racingkajak vill kunna ligga konkurrentens vågor. En lång-som-fan-sit-on-top-kajak funkar på långa snabba vågor. En kort forskajak behöver branta vågor och kraftig acceleration för att få surf.
Om kajaken kan få surf lätt (på vald våg) OCH hanteras lätt i surfen så att man får kajaken dit man vill torde vara bra och kul för de flesta.
Men om kajaken får surf lätt MEN inte kan hanteras för att den vill för mycket själv. Då lär den väl vara dålig för de flesta som paddlar i medsjövågor. Fast å andra sidan finns det ju en kompetensfråga där... Kan man ett effektivt styrtag så är det inget problem
En kajak som inte alls får surf... finns den?
----
Någon annan kan detta bättre. Resonerar bara spontant... Har bara överskottsenergi... Sticker ut och cyklar en sväng.
Befinner man sig i den s.k "surf zone" där vågorna reser sig och bryter så "tvångssurfar" man ju oavsett om kajaken står med bredsidan, fören eller aktern mot vågorna och oberoende av skrovform. På djupare vatten, där vågorna är opåverkade av botten så är det ju lätt att undvika att få surf om man nu inte vill, oftast räcker det ju med att luta sig bakåt eller ta ett bromstag så försvinner vågen iväg under kajaken.
Om vissa kajaker skulle vara mer benägna att "tvångssurfa"? Tja håller med föregående inlägg, det beror ju helt och hållet på hur vågorna ser ut vilken typ av skrov, längd på skrov etc. som fångar en våg enklast.
/Rickard
Om vissa kajaker skulle vara mer benägna att "tvångssurfa"? Tja håller med föregående inlägg, det beror ju helt och hållet på hur vågorna ser ut vilken typ av skrov, längd på skrov etc. som fångar en våg enklast.
/Rickard
Befinner man sig i den s.k "surf zone" där vågorna reser sig och bryter så "tvångssurfar" man ju oavsett om kajaken står med bredsidan, fören eller aktern mot vågorna och oberoende av skrovform. På djupare vatten, där vågorna är opåverkade av botten så är det ju lätt att undvika att få surf om man nu inte vill, oftast räcker det ju med att luta sig bakåt eller ta ett bromstag så försvinner vågen iväg under kajaken.
Om vissa kajaker skulle vara mer benägna att "tvångssurfa"? Tja håller med föregående inlägg, det beror ju helt och hållet på hur vågorna ser ut vilken typ av skrov, längd på skrov etc. som fångar en våg enklast.
/Rickard
Visst beror det på hur vågen ser ut, och skrovet, och... Men trots det kan man väl generalisera och säga att ju högre stabilitet en kajak har, dess "grppar" den vattnet och därmed vågorna, och dess mer "tvångssurfbenägen" blir den.
--- Mats ---
Visst beror det på hur vågen ser ut, och skrovet, och... Men trots det kan man väl generalisera och säga att ju högre stabilitet en kajak har, dess "grppar" den vattnet och därmed vågorna, och dess mer "tvångssurfbenägen" blir den.
--- Mats ---
Jo, du har säkert rätt, och i teorin torde det väl absolut stämma. Frågan är väl hur mycket skillnad det sen verkligen känns i praktiken när vågorna är så branta att de verkligen "tvångssurfar" kajaken.
Menar står man och tittar ner på vatten där vågor bryter så surfar ju t.o.m. en stock som råkar ligga där i vattnet och guppa...
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Ni kanske hänvisar till info som finns på VKV hemsida. Det går givetvis att rycka ett ord ur texten och analysera dess betydelse, men läser man texten framgår det givetvis vad som avses:
http://www.vitudden.com/why_rudder_se.php
Kajaker uppför sig mer eller mindre väl i tuff medsjöpaddling.
Rundbottnade kajaker med böjd köllinje brukar vara lätta att hantera i surfvågor medan rakkölade kajaker med relativt flat botten och markerade slag har en benägenhet att ryckas med av vågen och skära snett. De blir svårkontrollerade och man brukar benämna uppförandet som tvångssurf.
Men generellt kan också sägas att alla kajaker tvångssurfar i det läge man inte har kontroll under surfen.
Mvh Kåre/Ingvar
http://www.vitudden.com/why_rudder_se.php
Kajaker uppför sig mer eller mindre väl i tuff medsjöpaddling.
Rundbottnade kajaker med böjd köllinje brukar vara lätta att hantera i surfvågor medan rakkölade kajaker med relativt flat botten och markerade slag har en benägenhet att ryckas med av vågen och skära snett. De blir svårkontrollerade och man brukar benämna uppförandet som tvångssurf.
Men generellt kan också sägas att alla kajaker tvångssurfar i det läge man inte har kontroll under surfen.
Mvh Kåre/Ingvar
Ni kanske hänvisar till info som finns på VKV hemsida. Det går givetvis att rycka ett ord ur texten och analysera dess betydelse, men läser man texten framgår det givetvis vad som avses:
http://www.vitudden.com/why_rudder_se.php
Kajaker uppför sig mer eller mindre väl i tuff medsjöpaddling.
Rundbottnade kajaker med böjd köllinje brukar vara lätta att hantera i surfvågor medan rakkölade kajaker med relativt flat botten och markerade slag har en benägenhet att ryckas med av vågen och skära snett. De blir svårkontrollerade och man brukar benämna uppförandet som tvångssurf.
Men generellt kan också sägas att alla kajaker tvångssurfar i det läge man inte har kontroll under surfen.
Mvh Kåre/Ingvar
Bra skrivet...
Jag kan förstå att det finns folk som tycker att det är roligt att göra eskimåsvängar eller att det är kul att surfa på vågor men...
... jag har svårt att förstå att de accepterar de egenskaperna i en långfärdskanot.
Titta på forspaddlarna som utvecklat flera olika typer beroende på om det är freestyle, slalom eller creek som ska paddlas.
Titta på Freya Hoffmeister som väljer utrustning efter tillfälle. Nu paddlar hon runt Australien och då väljer hon en snabb havskajak med roder och en vingpaddel. När hon vill leka trär hon på sig sin måttsydda grönlandskajak och när hon ska tävla långdistans så väljer hon en surfski.
Har själv en skäddamodell som är skitjobbig i sned medsjö. Andra säger att det är "bara" att kanta och köra styrtag men jag vill ju paddla framåt utan att bromsa!
Jag har kappseglat mycket aktivt i yngre år och sett den regelstyrda utvecklingen inom båtkonstruktion. Ingen seglare vill ha tillbaka de IOR-monster vi hade runt 1980. Där var det mycket oharmoniska skrov som blev mycket assymetriska vid krängning. Det gör att jag blir mycket förvånad över att det hela tiden kommer nya surf/kantningskajaker med utrymme för långfärdspackning.
En annan kanottyp som förtjänar att nämnas är surfski. De är optimerade för paddling med vågorna men har inte glömt bort att man måste kunna ta sig ur vågen (kräver bra roder) innan den slår i stranden (klipporna) och sen ta sig ut igen. De har inte heller fallit för marknadsföringstricket att försöka lura folk att man kan packa den full med grejer och paddla långfärd på ett bra sätt.
Titta på utvecklingen och fundera på om ni skulle välja en Volvo Amazon om någon entusiast skulle få för sig att börja nyproducera den?
Har själv en skäddamodell som är skitjobbig i sned medsjö. Andra säger att det är "bara" att kanta och köra styrtag men jag vill ju paddla framåt utan att bromsa!
Då var vi där igen!
Visst är det förjäkligt att vi paddlare är olika!?
Då var vi där igen!
Visst är det förjäkligt att vi paddlare är olika!?![]()
Ja - och tyvärr är jag mest olika eftersom jag inte har ekonomi att köpa de olika kanoter jag inser att man bör ha ;-)
(hamnade i en konfliktsituation mellan a-kassan och "sjuka kassan" och det slutade med reducerad a-kassa...)
Jag uppfattar
termen tvångssurfar i VKVs text som snarare betydande att kajaken när den surfar förlorar styrbarhet eller vrids åt sidan eller runt längsaxeln så att kajaken kappsejsar.
Fenomenet kan bero på många saker och kan drabba alla skrovformer utom kanske ett klot.
En form av liknande problematik kan bero på turbulens runt roder eller skädda vid höga farter och i extremfall kan kajak eller surfbräda inte bara vridas i horisontalplanet runt en vertikal axel utan även runt längsaxeln så att man kappsejsar.
Kanske skall man istället för att använda begreppet tvångssuf försöka förklara lite bättre med t ex vridkrafter vid surf.
En annan lätt eller rätt besvärlig situation är när man kör ner med fören i vågdalen/ vågen framför den våg man surfar på och gör en framåtkullerbytta eller vrids 90 grader i horisontalplanet och så vräks runt i en kappsejsning.
Thure
termen tvångssurfar i VKVs text som snarare betydande att kajaken när den surfar förlorar styrbarhet eller vrids åt sidan eller runt längsaxeln så att kajaken kappsejsar.
Fenomenet kan bero på många saker och kan drabba alla skrovformer utom kanske ett klot.
En form av liknande problematik kan bero på turbulens runt roder eller skädda vid höga farter och i extremfall kan kajak eller surfbräda inte bara vridas i horisontalplanet runt en vertikal axel utan även runt längsaxeln så att man kappsejsar.
Kanske skall man istället för att använda begreppet tvångssuf försöka förklara lite bättre med t ex vridkrafter vid surf.
En annan lätt eller rätt besvärlig situation är när man kör ner med fören i vågdalen/ vågen framför den våg man surfar på och gör en framåtkullerbytta eller vrids 90 grader i horisontalplanet och så vräks runt i en kappsejsning.
Thure
... termen tvångssurfar i VKVs text som snarare betydande att kajaken när den surfar förlorar styrbarhet eller vrids åt sidan eller runt längsaxeln så att kajaken kappsejsar.
Jag ser inget fel alls på VKV's text, under rubriken "varför roder", om man beaktar att den är skriven av någon som säljer rundbottnade roderkajaker. En helt utsökt liten marknadsföringstext. Den förklarar dess goda produktfilosofi, och kontrasterar med dåliga egenskaper hos andra kajakkoncept. Bra så!
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg