turskidåkning: första gången

storulvån/gåsen?

Jag hittade på en bra trakt tror jag. Eftersom vi måste hyra skidor tänkte jag att börja i Storulvån eller Gåsen eller något då det är lätt att åka en runda där eller ta en dagstur. Men först med tåget och bussen till Åre för att hyra material. Jag tittade på nedanstående karta och tyckte att det syntes bra.
http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Area.aspx?id=216

Och på http://www.svenskaturistforeningen.se/ finns några turförslag... De är väl bra, eller hur?
Om jag förstår det rätt behöver jag skidor utan stålkanter?
Länkarna ni har givit visade sig förresten mycket nyttiga.

Och jag säga det ännu en gång; om du ser fel i min svenska, var snäll och påpekar mig på dem ;) Jag läser svenska på universitet här nere i Amsterdam så det är viktigt att jag gör det rätt :)

Jag börjar bli mycket entusiastisk!
 
första gången och bo på en fjällstation.

T ex skulle ni kunna bo på Grövelsjöns fjällstation nu i februari. (klipp)

Thure

Instämmer helt :).

Februari är en kall månad i fjällen, oftast den kallaste, och att bo på en fjällstation ger väldigt goda möjligheter att testa olika skidor, olika skidfören och framför allt bara att vara ute i kylan under mer kontrollerade former. Går bra att hyra snöskor också ;).

Har bara goda erfarenheter av Grövelsjön. Området är enkelt att nå från Nederländerna eftersom det ligger i södra delen av fjällkedjan och bjuder på fina preparerade spår i skogen liksom utflyktsspår på fjället.

Lycka till,

//Johan
 
Jag hittade på en bra trakt tror jag. Eftersom vi måste hyra skidor tänkte jag att börja i Storulvån eller Gåsen eller något då det är lätt att åka en runda där eller ta en dagstur. Men först med tåget och bussen till Åre för att hyra material. Jag tittade på nedanstående karta och tyckte att det syntes bra.
http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Area.aspx?id=216

Och på http://www.svenskaturistforeningen.se/ finns några turförslag... De är väl bra, eller hur?
Om jag förstår det rätt behöver jag skidor utan stålkanter?
Länkarna ni har givit visade sig förresten mycket nyttiga.

Och jag säga det ännu en gång; om du ser fel i min svenska, var snäll och påpekar mig på dem ;) Jag läser svenska på universitet här nere i Amsterdam så det är viktigt att jag gör det rätt :)

Jag börjar bli mycket entusiastisk!

Jag skulle satsa på skidor med stålkanter om du ska gå på tur...utan stålkanter blir det svårare på fjället.

Man jag avråder från att gå direkt på tur, börja istället med att ta några dagar på en fjällstation och lär er åka genom att hyra olika sorters skidor. Tänk på att kylan kan vara en upplevelse i sig och att du kanske behöver både lära dig hur du ska tackla den och även vänja dig...februari är en kall månad ;).

Mvh,

//Johan
 
Men först med tåget och bussen till Åre för att hyra material.
Sist jag var på storulvån så kunde man hyra utrustning där.
http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Page.aspx?id=23713
Turen in till Åre är onödig...

Börja i Storulvån och gå turer i närområdet. Det finns många korta, och lite längre turer, att välja på. Desutom kan ni slappna av i bastun efter dagen och få underbar mat på kvällarna. (Och nej, jag jobbar inte på stationen, jag gillar den bara...)
 
Det kostar mycket! jag fann en hel annan prislista här http://www.areskiduthyrning.se/priser_uthyrning.html

Håller med dig, det var en ganska så stor skillnad!

Skillnaden är dock ett par stighudar. Som jag skrev tidigare så är de trevliga att ha om man inte är så bra och vill kunna ta sig uppför. Jag vet inte vad resan in till Åre kostar och hur du värderar din tid så du får nog avgöra själv.

En liten sak kan man också tänka på; i Åre åker man utför och de koncentrerar sig nog på utförsåkningsprylar. Detta kan innebära att de har ett mindre och/eller sämre sortiment att välja på. I Storulvån så åker de flesta på platten och de borde därför koncentrera sig på sådana prylar. Men det kostar ju (tydligen en hel del)...
 
Om det är sant då är det visserligen bättre att hyra dem i Storulvån. Jag ska mejla dem och fråga vad för sorts längdskidor de båda har. För skillnaden mellan 1300 och 700 kronor är mycket stor..
 
Vålådalen

40 km från Åre ligger Vålådalen. Bra ställe om man vill åka på längden. Finns även möjlighet att göra Fjällturer. Området ligger hyffsat skyddat ifall det blir blåsigt.

http://www.valadalen.se/

Det finns även en mindre backe ifall man vill prova utförsåkning

Vålådalen är ett klasiskt träningsställe för Svenska Längdlandslaget har du tur kanske du träffar Gunde Svan

Hans Friedel
 
Min första tur som utlänning

Hej !

Jag hade samma frågår som du har när jag kom till Sverige från England,
och undrade om jag skulle överleva en fjälltur utan att ha växt upp med snö.
Det gick mycket bra för mig, och jag skrev upp mina erfarenheter (oerfarenheter ?) här :
http://xray.bmc.uu.se/markh/skiing/mountain_index.html
som en uppmuntran till andra nybörjare. Hoppas att det finns någonting där för dig.

Lycka till !

Mark
 
Storulvån

är fint men uthyrningen är inte lika komplett som den i Grövelsjön. En fördel med Storulvån är att det är nära till tågstationen i Enafors. Grövelsjön nås med buss 190 km från tågstationen i Mora. Alternativet bil verkar inte attraktivt från Amsterdam.

Storulvåns säsong startar 15 februari. Grövelsjöns säsong börjar 31 januari (de hade öppet jul/nyår också). Det finns fler möjligheter till skyddade turer i skogen i Grövelsjön om vädret är bistert och blåsigt på kalfjället. Storulvås möjligheter till toppturer och utförsåkning från topparna är bättre än motsvarande från Grövelsjön men i Grövelsjön kan man också åka utför i pister det finns inte vid Storulvån.

Thure
 
Hej Tessa. Jag ser att du har fått en hel del svar vad gäller var du bör åka och vilken tid på året. Men du undrade ju också hur långt det är realistiskt att åka på en dag. Bara som en liten referens kan jag tala om att när jag gick i skolan så förväntades motvilliga, sura och allmänt ointresserade 12-åringar klara av ett lite kuperat skidspår på 2,5 km under en idrottslektion som varade i ca 40 minuter.

Om du åker där det finns skidspår i hyfsat platt terräng skulle jag gissa att du som total nybörjare kan räkna med att kunna åka skidor ungefär lika långt per dag som du skulle vandra på sommaren. Det borde inte vara några problem att åka flera dagar i sträck, om du åker i din egen takt, och är beredd på att du kommer att få träningsvärk i muskler du inte visste fanns.

Välkommen hit!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
aliquerer Långskidor första gången: Sälen vs Stockholm Turskidåkning 2
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
Niclas_skane Första gången på längdskidor Turskidåkning 5
dragbjorn Snart är första snön här....HURRA! Turskidåkning 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.