Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vi planerar att turskida från Ammarnäs till Hemavan i vår/vinter och undrar hur länge snön brukar ligga kvar, är det för sent att åka sista helgen i april?
Det går nog bra för det allra mesta, även om det vissa år har varit ordentligt blött om fötterna på delar av sträckan. Stugornas öppettider brukar väl vara en fingervisning och de brukar ha öppet april ut.
Vi planerar att turskida från Ammarnäs till Hemavan i vår/vinter och undrar hur länge snön brukar ligga kvar, är det för sent att åka sista helgen i april?
Tack för era svar! Hur många dagar tog det för er att skida Ammarnäs - Hemavan? Är det rimligt att göra det på 3-4 dagar med god kondition och åkt en del längdskidor bland annat Vasaloppet?
Det går säkert bra att göra det på 3-4 dagar, bara man har vädret på sin sida. När vi åkte sov vi i stugorna och tog en stuga per dag, så vi var ute sex dagar. Men vi träffade ju folk som gjorde dubbla sträckan varje dag. Man kan visst korta av turen också genom att starta från en parkeringsplats en bit från Ammarnäs, då går man direkt mot Serve-stugan och inte via Aigert.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...