Turleknuten

Tänkte höra om denna knut är den som används mest?
Har själv inte använt den tidigare.

Nja...

jag använder nog denna knut eller nån slags variant av den...i alla fall när det kommer till att knyta fast flugan.

/Anders B

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Således ingen risk att flugan vrider sig på sniskan gentemot linan då?

Föreställer mig att risken ökar när flugstorleken minskar.

Graip; sa:

Kan du precisera ovanstående lite grand. Jag och mitt tackel kommer pa sniskan hela tiden. Särskilt i skarv mellan tafs och lina. Behover jag nämna att jag är värdelös på flugfiske.

Problematiken som jag fattat det (teori), efter att ha läst om det i några böcker.

Den vanliga knuten kan glida i kroköglan. Då riskerar man att flugan får en skev gång i vattnet, varvid den kanske börjar rotera.

På krokar med ned- eller uppåtböjd krokögla kan man då använda turleknuten som styr flugan.
Det innebär att linan skall gå genom kroköglan och att själva knuten knyts kring krokskaftet precis bakom öglan.

Det låter ju rimligt tycker jag.

Japp, det får jag hålla med om att det låter rimligt. Har inte ens tänkt på det problemet. Mitt problem ligger oftast strax innan flugan slår i vattnet. Har beslutat mig för att ta en flugfiskekurs i Itchen, sa att jag kan få svar på alla mina frågor. Ibland känns mina grejor helt rätt, ibland känns allt bara feldimensionerat.

Jag var tvungen att träna dagligen en halvtimma på lunchen, gräsmatta och vid sjö, under ett halvår, innan jag kände mig riktigt nöjd.

Nu har jag två elever, som då förmodligen kommer att lära sig något kvickare med min hjälp.

Själv fick jag harva i ensamhet tills jag själv kom underfund med vad jag gjorde för fel.
Men med hjälp från fiskebutiken, videofilmer, böcker och senare Utsidan, så känner jag mig befriande säker just nu. Skryt he he

Graip; sa:
Jag var tvungen att träna dagligen en halvtimma på lunchen, gräsmatta och vid sjö, under ett halvår, innan jag kände mig riktigt nöjd.

Nu har jag två elever, som då förmodligen kommer att lära sig något kvickare med min hjälp.

Själv fick jag harva i ensamhet tills jag själv kom underfund med vad jag gjorde för fel.
Men med hjälp från fiskebutiken, videofilmer, böcker och senare Utsidan, så känner jag mig befriande säker just nu. Skryt he he

Det ar ju mycket att lara sig. Jag vet inte om min kastteknik ar ok. Jag har aldrig fiskat fluga med nagon i en strom t ex. Jag vet inte vad som kravs. I havet ar den ok, for dar lyckas jag fa fisk. Det lyckas jag iofs med i strommande vatten ocksa. Men som sagt det ar svart att veta vad som kravs.

Hur fungerar till exempel klassningssystemet. Hur fungerar skalan och vad anvander ni for klasser och till vilka olika typer av fisken?

Nu får vi inte glömma att trots att man inte blir expert på en dag så kan man ha vansinnigt kul med ett flugspö i handen redan första dagen. Att "meta" med flugspöt var det som gjorde att jag blev biten för ett antal år sedan. Har sedan dess haft tid att utvecklas i lugn och ro.

Vad vill jag säga med detta? Jo, bara det att man ska inte låta sej skrämmas av alla förstå-sej-påare som lätt får saker att verka krångligare än det är.

Inte menat som påhopp, utan bara som en inbjudan till de "ännu icke frälsta".

Graip; sa:

Jag föreställer mej att det är tvärt om. Stor fluga, grov, styv lina, kan få flugan att peka lite vartsomhelst... Visst är det praktiskt med en styrande på små torrisar åxå, men det blir ibland lite klumpigt å fult tycker jag.

Inte vetenskapligt, men grund till mitt knutval.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips