Turförslag

Jag tänkte eventuellt gå en sväng själv i fjällen i sommar och funderar var det skulle kunna vara. Så här startar väl ett antal trådar. Men jag har två aber: 1. Det ska vara'lätt' att komma till från Stockholm utan bil och 2. Nånstans där jag inte traskat förut, vilket exkluderar Abiskofjällen, Kebnekaisefjällen, Padjelanta, Sarek och Jämtlandsfjällen.

Några tips?
:)

Du har fortfarande mycket att välja mellan! Vore dock bra att veta hur länge du tänkt vara ute. Men spontant tänker jag på Arjeplogfjällen och Vindelfjällen. Kanske ska du ta tåget till Jörn, bussen till Vuoggatjålme och sen gå via Smuolevágge och Nasafjäll till Vindelkroken, upp på Björkfjället och avsluta i Ammarnäs. Borde ta ca tio dagar. Sen blir det buss och tåg hem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tänkte gå denna sträckan till sommaren men har fått för mig att det är lite krångligt med transport. Söker jag på SJ.se så är det flera timmar med buss?

Det är inte speciellt krångligt att åka buss, bara lite långtråkigt. Till Ammarnäs var det ett par byten när jag åkte men bussarna är synkade så det ger lite omväxling att hoppa ur en buss och in i nästa. Från Hemavan var det direktbuss.

Många bra tips i svenska fjällen. Kolla gärna även in de norska nasjonalparkerna som gränsar till Sverige. Där finns mycket att upptäcka

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_nasjonalparker

Om du vill ha en verklig vildmarksupplevelse kan jag starkt rekommendera Börgefjell som gränsar till svenska Borgafjällen, Vilhelmina. Inga leder, motortrafik, stugor, folk (såg en person på avstånd på 7 dagar...på gränsen till för ödsligt...började tala till renarna).

Ta tåg till Östersund och vidare till Vilhelmina på inlandsbanan och sedan buss till Klimpfjäll. Därifrån är det ett par mil till norska gränsen. Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips