Turförslag Rogen

Sitter redan nu och funderar på sommarens turer och har fått upp ögonen för att paddla i Rogenområdet, vad har ni som paddlar där för erfarenheter? Är det ett bra alternativ att börja i Käringsjön och sedan leta sig igenom småsjöarna nordost om Rogen (Kråksjön, Uthussjön mm.), ta sig ut i Rogen och paddla en lagom stor slinga för att sedan leta sig tillbaka via t.ex. Rogenstugan och sedan lämpligaste väg tillbaka till Käringsjön?

Har god sjövana från båtlivet, mina paddlingserfarenheter är dock begränsade till familje- och skolutflykter som barn samt ett fåtal kajakturer som vuxen.

Ser gärna att det finns bra möjligheter till fiske under turen men det är inte ett absolut krav.

Räknar med att kunna avsätta totalt 5 dagar, då är dag 1 och 5 bara halvdagar eftersom de även innefattar resan dit och hem. Finns det andra turer som är bättre då? Är det ens ett bra förslag oavsett tidsplanen eller skall man helt sikta in sig på andra delar av sjösystemet? Det är ju inte så stora avstånd det handlar om, men det blir väl en del bära och terrängen verkar stundtals ganska tuff.
 
Inte riktigt svar på din fråga, ursäkta för det, men jag har ett tips som du ev kan överväga.
Paddlade med familjen för många år sedan i Femunden. Ganska lätt att ta sig dit. Till Idre sedan mot Grövelsjön 5 km innan Grö. ta vänster mot Elgå 25 km. Bra plats att parkera på och sjösätta. Vi paddlade norrut och hade det "fin og morsom" men det var SVINkallt i vattnet i mitten av augusti.
Då vi var där byggde man rännor så man slipper lyfta kanoten bara hasa dom upp och ner till nästa vatten.
Lycka till
 
Inte riktigt svar på din fråga, ursäkta för det, men jag har ett tips som du ev kan överväga.
Paddlade med familjen för många år sedan i Femunden. Ganska lätt att ta sig dit. Till Idre sedan mot Grövelsjön 5 km innan Grö. ta vänster mot Elgå 25 km. Bra plats att parkera på och sjösätta. Vi paddlade norrut och hade det "fin og morsom" men det var SVINkallt i vattnet i mitten av augusti.
Då vi var där byggde man rännor så man slipper lyfta kanoten bara hasa dom upp och ner till nästa vatten.
Lycka till

Har sneglat på Femunden också, även att vandra i området mellan Femunden och Grövelsjön. Utan att ha sett någon av platserna med egna ögon får jag ändå för mig att Rogenområdet är väldigt speciellt och inte liknar något annat.

Femunden känns väldigt stor, hur är det att paddla där om det blåser? Borde gunga en del i en liten kanot... Vet du något om fisket där?
 
Vi paddlade för sådär en 16 år sedan så det har säkert ändrats en del. Vi familj med två tjejer på 10 resp 15 hade riktigt breda kanadensare, inget vi ville ha men hyr man osett så gör man.
Vi paddlade som sagt norrut från Elgå på ostsidan. Vi vuxna var paddelvana från Dalsland på den tiden det inte var exploaterat, men barnen hade bara paddlat lite lite, seglat dess då mer. Rundtjönna Vill minnas att vi paddlade upp till Rundtjönna utan att bära men väl släpa, rännor och sly är ett bra underlag. Vi vände och paddlade ner på västsidan och rakt över till Elgå. Vi upplevde inte att sjön var varken gropig eller stor. Det var aldrig svårt att hitta tältplats. Enda problemen var väl att det inte fanns chockladkake-kiosker runt hörnet och att vattnet var SVINKALLT. Jag skulle utan tvekan göra om turen men då i kajak.

Utan att riktigt veta så tror att Femunden är mer sjöpaddling och Rogen mer paddelfjällvandring, hoppas du hänger med på hur jag tänker
 
Utan att riktigt veta så tror att Femunden är mer sjöpaddling och Rogen mer paddelfjällvandring, hoppas du hänger med på hur jag tänker

Jag förstår precis hur du menar, det stämmer dessutom ganska bra med den bild jag fått om båda områdena. Blir det paddling så lutar det åt Rogen just nu.
 
Jag har varit och paddlat vid 2 tillfällen i Rogen, och kan verkligen rekommendera en tur till Reva och sedan genom sjösystemet upp till Revsjön! Har du tur får du sätta upp tältet på en helt egen sandstrand samt ha ett väldigt bra harrfiske där.
Har vid båda tillfällena utgått från Kärringsjön och paddlat/lyft/släpat kanoten närmsta vägen därifrån till Rogen. Det är väl ca 5 lyft varav det längsta är ca 800 m och det kortaste ca 50 m. Har även tagit mig genom kråksjön och krattelsjön mfl. Där är det fler men kortare lyft som gäller. Allra längst in i Rödviken är det ett rätt besvärligt lyft upp till Österrödsjön.

Att paddla från kärringsjön till Reva tar väl ca 5 h, vid goda förhållanden med sol och medvind. Det kan dock vara bra att veta att vädret växlar friskt i Rogen och en härlig medvind kan växla till motvind på bara några ögonblick. Det är inte heller helt enkelt att lägga till vid stränderna om det kommer vind och hög sjö från sidan!
Vid senaste turen tog paddlingen från Reva tillbaka till Kärringsjön ca 11 h, då det blåste en hård sidovind samt var hyfsat hög sjö. Vi paddlade på västsidan som var mest i lä och tvingades korsa sjön där den är som bredast. Mitt ute på Rogen växlade vinden så att vi inte längre kunde kryssa oss fram utan var tvungna att hålla upp kanoten mot vågorna och vi var tvungna att paddla parallellt med stränderna mitt ute på sjön. Vi fick kämpa rätt hårt för att överhuvudtaget komma framåt/närmare land:). En huvudregel är dock att alltid hålla sig nära kanterna!

En kortare tur som också den är fin är att utgå från Kärringsjön, paddla vid Rogenstugan och över till Bredåholmarna och vandra upp längs Bredån till Bredåssjön. Finns många fina småsjöar på vägen!

Fisket är bra i Revsjön, speciellt flugfisket efter harr. Ute på Rogen kan man få rätt grov öring på spinn eller dragrodd med wobbler/sked. Har man god tid på sig så är en liten vandring från Reva in i Femundsmarka också väldigt fin. Finns gott med fisk som öring och gädda och väldigt fina ställen i vattensystemet mellan Rogen och Femunden.
I Kärringsjön finns det rätt gott om harr, dock inte så storväxta! Många av det andra småsjöarna verkade vara helt döda, iallafall när jag var där.

Mvh
 
Var uppe o paddlade sommaren 2011. Det gick sisådär för oss. Det är rätt besvärliga lyft, trots att vi var två vuxna - terrängen är väldigt stenig (stora stenar som man måste lyfta kanoten över). Vädret var för jävligt: regnigt och blåsigt och det sjönk snabbt ner mot nollan på nätterna (början på augusti). Därför kändes det inte särskilt kallt att bada :) eftersom det var varmare (och skönare) i vattnet än i luften.
Vi fick snabbt skvalpande vatten i kanoten som gjorde livet besvärligare. Nu är det så att vi var ute och vandrade och väl där fick för oss att paddla lite i Rogenområdet så vi hade inte rätt utrustning. Är du inställd på att bara paddla så antar jag att du tar med vattentät packning.
Vi kom inte särskilt långt (tre lyft, en övernattning o tillbaka till bilen)

MEN hade vi vetat om allt och klurat på att paddla i förväg så hade vi haft bättre förutsättningar och då hade vi nog kunnat njuta mer. Vår erfarenhet var dålig men området är ju vackert för det. Som göteborgare var det intressant med skylten vid en bäck intill Käringsjön: Göta Älvs källa.
Om du ska hyra kanot så boka i god tid, man kan hyra vid Käringsjön och även campa där till en billig peng. Glöm inte kontanter, speciellt till vägavgiften om du kör bil.
Om du ser myskoxarna så ska du inte närma dig! Säkerhetsavstånd är typ 200 m om inte mer.
 
Fjällväder

kan vara rätt tufft och Rogen är en stor sjö där vinden kan ta i ordentligt. Kanadensare är inte idealiska vid korta vågor och byig vind. Är man van kanadensarpaddlarbesättning blir turen sannolikt mer givande bl a för att man har lättare att planera och ändra planen beroende på förhållandena.

Miljön är hur som helst exotisk. Var öppen för att en kombination med lite vandring och lite paddling kan vara mer njutbar än bara paddling om vädret är blåsigt.

(Har inte paddlat där själv men har paddlat kajak en del i bl a NordNorge och varit ledare för både kanadensar och kajakturer). Har vandrat och åkt skidor genom området.

Thure
 
Var uppe o paddlade sommaren 2011. Det gick sisådär för oss. Det är rätt besvärliga lyft, trots att vi var två vuxna - terrängen är väldigt stenig (stora stenar som man måste lyfta kanoten över). Vädret var för jävligt: regnigt och blåsigt och det sjönk snabbt ner mot nollan på nätterna (början på augusti). Därför kändes det inte särskilt kallt att bada :) eftersom det var varmare (och skönare) i vattnet än i luften.
Vi fick snabbt skvalpande vatten i kanoten som gjorde livet besvärligare. Nu är det så att vi var ute och vandrade och väl där fick för oss att paddla lite i Rogenområdet så vi hade inte rätt utrustning. Är du inställd på att bara paddla så antar jag att du tar med vattentät packning.
Vi kom inte särskilt långt (tre lyft, en övernattning o tillbaka till bilen)

MEN hade vi vetat om allt och klurat på att paddla i förväg så hade vi haft bättre förutsättningar och då hade vi nog kunnat njuta mer. Vår erfarenhet var dålig men området är ju vackert för det. Som göteborgare var det intressant med skylten vid en bäck intill Käringsjön: Göta Älvs källa.
Om du ska hyra kanot så boka i god tid, man kan hyra vid Käringsjön och även campa där till en billig peng. Glöm inte kontanter, speciellt till vägavgiften om du kör bil.
Om du ser myskoxarna så ska du inte närma dig! Säkerhetsavstånd är typ 200 m om inte mer.

Jag har mestadels dåligt väder när jag åker till fjällen... Packar alltid kläder, sovsäck och annat som inte får bli blött i vattentäta packpåsar och skippar oftast regnskyddet till ryggsäcken helt, för mig har denna lösning fungerat bättre. Väljer vi att åka till Rogen så är det ju med vetskapen att det kan vara stenigt och jävligt de sträckor man måste bära. Det jag har sett som största problemet är om vinden ställer till det, så länge det går att stå upp i vinden kan man ju i alla fall vandra (inte trevligt men fungerande), men att paddla i samma väder känns dumt.
 
kan vara rätt tufft och Rogen är en stor sjö där vinden kan ta i ordentligt. Kanadensare är inte idealiska vid korta vågor och byig vind. Är man van kanadensarpaddlarbesättning blir turen sannolikt mer givande bl a för att man har lättare att planera och ändra planen beroende på förhållandena.

Thure

Min sjövana kommer mestadels från en sjö ganska likvärdig med Rogen och jag vet hur krabb sjö känns i en liten båt, gissningsvis är det inte trevligare i en kanot...

Vore ju tråkigt att bli fastlåst pga. vind, speciellt när turen inte är speciellt lång. Därför kanske en kombination av paddling i de mer skyddade delarna och lite dagsturer till fots kan vara ett bra alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hamplan Sökes: turförslag kayak, 3-4 dagar Paddling allmänt 2
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Askel Turförslag 1v med kanot i Femundsmarka Paddling allmänt 5
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
fredrik73 Turförslag Stockholms södra skärgård Paddling allmänt 6
Seglaren Turförslag i Esilstuna-trakten? Paddling allmänt 3
taquin Turförslag för paddling i Småland eller nära Halmstad Paddling allmänt 1
bessen76 turförslag Paddling allmänt 1
anders_e_cool Turförslag i Småland Paddling allmänt 3
Pohman Rogen Paddling allmänt 3
skral Planerat färdväg Rogen - lyft? Paddling allmänt 4
larsn1 Gränslandet rogen när blir det isfritt? Paddling allmänt 2
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
ekaterina Rogen nu Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
Flamingon Rogen-Femunden-Trysilälven Paddling allmänt 12
PeM Paddla Rogen (3 dgr) Paddling allmänt 0
bahlgren8 Tid med lyft Käringsjön - Rogen Paddling allmänt 3
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
skral Turtips Rogen/Femunden. Paddling allmänt 4
Kennan423 Rogen - eldning Paddling allmänt 6
eyck Paddling/vandring i kring Rogen/Femundamarka Paddling allmänt 9
Dryaso Paddling kring Rogen Paddling allmänt 5
skägg Klarälven, Rogen-Höljessjön! Paddling allmänt 4
Nitsrek Kajakuthyrning i Rogen? Paddling allmänt 9
h72k77 Paddla i Rogen i juni Paddling allmänt 1
svingen Paddling i Rogen-området... Paddling allmänt 7
masvean Hvor padlebart fra Käringsjön til Rogen? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Femunden/Rogen Paddling allmänt 2
faskunge Paddling på Rogen Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.