Rogen - eldning

Förra året va jag och paddla i Rogenområdet och där fick man bara elda på vissa ställen pga av att det inte skall bli så mkt förstört i naturen.

Läste lite om eldningen i rogen på någon hemsida och där stod det att har inte naturvådarna lämnat ved vid eldningsplasterna så finns det gott om ved i naturen så länge man inte tar ner grenar eller friska träd! Jag brukar oftast ha med en liten grill ut i naturen, får man lov att plocka torr ved som ligger på backen och elda i denna?

Att sitta vid brasan på kvällen är ju halva nöjet med att vara i vildmarken!

Låter ju som att det inte skall vara några problem men man vet ju aldrig.

Ha det gött

Kenny
 
Rogenområdet är ett naturreservat. Där växer i stort sett bara tallar. Det är en mkt speciell gles lågväxt tallhed och de gamla torra tallarna som finns får man inte använda som ved. Det stå utryckligen på inormationstavlor i området. Så jag skulle var lite försiktig med att samla ved i det orådet.
 
Okey, tack för svaren.

Fattade nog fråga 6 fel då :/ http://www.topsport.se/topsport/24230.vanliga_fragor.html

Någon som vet nogot liknande ställe som man får elda?

10 timmars bilfärd från gbg är nästan max, kanske en timme till!

Vill vara så off som möjligt, men helst inte gå för långt från bilen för att sjösätta, sedan får det gärna vara långt att paddla för att komma in i vildmarken

Skall vara hyffsat fiske och öde som möjligt

// kenny
 
Eldningsförbudet i Rogen gäller ju bara i de centrala delarna av reservatet, så om man vill göra upp eld utanför de särskilt iordninggjorda eldplatserna så kan man göra det (med vanlig hänsyn för att undvika markskador osv) norr om Skedbrostugan och i det sydöstra hörnet av reservatet runt Storstöten. Fast eftersom de flesta förmodligen besöker Rogen just för att paddla eller gå runt de stora sjöarna så är det kanske inte ett så användbart tips.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.