Femunden/Rogen

Jag planerar en kortare tur, ca 1v i mitten av september 2002 till Femunden alternativt Rogen. Är det någon som har erfarenhet av en sådan tur? Mycket lyft, hur är naturen, fiskemöjligheter, provianteringsmöjligheter utefter sjöarna?
Hör av ER!!!
 
Hör med Topsport på http://www.topsport.se, de kan nog hjälpa dig.

Har varit i Rogenområdet men det var många år sedan. Paddlade kanadensare med mina föräldrar och minns det som ett väldigt fint område. Fisket är ju suvränt! Sjösystemet är ju ganska stort men lyft får man nog räkna med ibland. Hur det är idag med proviant vet jag ej.

Rogens STF-stuga brann förra året och jag vet inte om den är igång igen eller om man fortfarande kan proviantera där.
 
Paddlade där i augusti förra året. Bästa stället att lägga i kanoten är i Kärringsjön, där kan man hyra kanot och köpa kartor och fiskekort. Därifrån är det 7 lyft varav tre långa. Terrängen är stenig men inte oframkomlig. Under paddlingen måste man följa med på kartan för sjösystemet svårorienterat, många öar och sund. Släta tältplatser är sällsynta, sten i ryggen under isomattan är ofrånkomligt. Mat kan man köpa i Skebrostugan i nordvästra ändan av Rödsjön, anläggningsplats finns med rösad steg upp till stugan.
När det gäller fisket så är vattnen norr om Rogen samevatten med fiskeförbud. I området råder eldningsförbud.
Paddlingen är fantastisk och jag kommer att paddla där i augusti igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.