Rogen-Femunden-Trysilälven

Hej alla paddlare!

Jag har något som gäckar mig. Har funderat på att paddla från rogensjön till femunden och genom femunden och Trysilälven ner till svenska gränsen, sommartid. Har googlat runt och försökt finna info om denna rutt, men det verkar dåligt med det. Är det någon här som har erfarenhet av rutten eller delar av den?

Några av mina frågor::
För att ta sig från Rogen till Femunden - hur är den färden?
Hur många lyft behövs?
Hur långa är lyften?
Går det att använda kajakvagn eller är terrängen för svår för det?
Är det mycket forsar och hur utmanande är dessa i så fall (har paddlat en hel del hav och sjöar men aldrig forspaddling)?

Någon som har paddlat Femunden?
Något särskilt att tänka på där?

Någon som paddlat Trysilälven?
Hur utmanande är den vad gäller forsar, behövs det många lyft förbi dessa?

Ja ni ser, många frågor. Men detta också därför att jag hittat ytterst lite om denna rutt.
Vore så tacksam för svar!
 
Hej Sebastian,
har du hittat topsports info.
de skriver bland annnat

Vårt tips är att lägga mycket tid från västra änden av Rogen ned till Femunden. Denna sträckan är absolut hårdast! Mellan Nedre Roasten och Röa brantar det på rejält ned längs ån. Långa vandringar utmed ån i stenig och brant terräng blandas med otroligt fin paddling på de lugnare sträckorna.

Observera att vi avråder från att paddla i forsarna då de lugna partierna snabbt förvandlas till vattenfall och sklior.
läs gärna mer på http://www.topsport.se/topsport/24223.karingsjovallen-roros-_norge.html
 
Löparlarsson...

...har gjort denna rutt (och fortsättningen hela vägen ner till Göteborg via Klarälven Vänern osv). Fanns i alla fall förr på hans hemsida, den är lite omgjord dock. Googla löparlarsson.

//J
 
1990 var jag med på NSF-scouternas kanotkurs, som var på Trysilälven. Vi startade vid utloppet från Femunden.
De första dagarna hade vi träning, sedan paddlade vi en dagstur utan packning, och transporterade tillbaka kanoterna med bil, därefter paddlade vi samma sträcka med full packning. Det var flera svåra forsar, några tågade vi förbi. En bit ovanför Elvbrua gjorde vi en transport till nedanför bron, där vi övernattade, forsen var inte farbar.
Vi paddlade bara en dag till.

Föreningen Argaladei har också haft turer där

Svante
 
Tack för alla snabba svar! Guld! Ska kolla igenom nu. Återkommer kanske med fler frågor och om ni orkar svara så vore jag riktigt tacksam.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.