Turtips Rogen/Femunden.

Hej!

Jag och tjejen har bestämt oss för att paddla i fjällen en vecka i mitten av juni. Vi har väl nästan bestämt oss för att hyra av Femund Canoe Camp vid Elgå och bara paddla på femunden, Men Femunden är ju ganska stor, och det kanske blir lite enformigt? Är någon del av sjön speciellt fin?

Kan det vara möjligt att starta i Rogen och ta sig ner (för jag antar att det är nedströms) via Nedre Roasten till Femunden och avsluta där? Det känns väldigt lockande att kunna paddla medströms och mest bara följa med och njuta! Hur gör man då med kanothyrning? Är upphämtning lätt/billigt att fixa, (även över gränsen sv/no)?

Vad tror ni om de alternativen, ni som varit där? Tips på andra bra rutter i området? Jag kommer vara tvungen att bära kanot/packning själv, så lyften måste vara lätta.


Tack!
 
Logistiken

för återtransport av kanoten är inte helt enkel då kanoten vid biltransport måste antingen köras runt Femunden eller via Idre men det borde vara görbart i varje fall om ni fixar biltransporten själva. Diskutera med uthyraren och kolla också med uthyrningen vid Käringsjön.

Det kan gå att göra upplägg med hjälp av transport av er och eller kanoten via turbåten på Femunden. En variant vore t ex att paddla Käringsjön - Rogen - Femunden till Elgå ta båten tillbaka till Femundsmarka vandra till Käringsjön och hämta er bil och sedan köra en runda och hämta kanoten.

Thure

http://www.topsport.se/topsport/24230.vanliga_fragor.html
http://www.graenslandet.se/sv/nagra-gardar-och-faebodar-/kaeringsjoen
 
Femund Canoe Camp ligger i Sorken (SÖ delen av Femunden på vägen mellan Drevsjö och Elgå), i varje fall har den gjort det de gånger jag kört förbi på väg till Grövesjöfjällen. Möjligen har de även filial i Elgå?
 
Femund Canoe Camp ligger i Sorken (SÖ delen av Femunden på vägen mellan Drevsjö och Elgå), i varje fall har den gjort det de gånger jag kört förbi på väg till Grövesjöfjällen. Möjligen har de även filial i Elgå?

Det har du säkert rätt i, det är nog bara på vägen till elgå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mekelund Turtips Stockholms skärgård Paddling allmänt 2
johan5588 Turtips någonstans vid Fagersta/Ludvika ? Paddling allmänt 0
ANNA78 turtips vandring/paddling i norge? Paddling allmänt 1
Maua Turtips! Paddling allmänt 2
Pohman Rogen Paddling allmänt 3
skral Planerat färdväg Rogen - lyft? Paddling allmänt 4
larsn1 Gränslandet rogen när blir det isfritt? Paddling allmänt 2
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
ekaterina Rogen nu Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
Flamingon Rogen-Femunden-Trysilälven Paddling allmänt 12
PeM Paddla Rogen (3 dgr) Paddling allmänt 0
bahlgren8 Tid med lyft Käringsjön - Rogen Paddling allmänt 3
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
Erik3 Turförslag Rogen Paddling allmänt 12
Kennan423 Rogen - eldning Paddling allmänt 6
eyck Paddling/vandring i kring Rogen/Femundamarka Paddling allmänt 9
Dryaso Paddling kring Rogen Paddling allmänt 5
skägg Klarälven, Rogen-Höljessjön! Paddling allmänt 4
Nitsrek Kajakuthyrning i Rogen? Paddling allmänt 9
h72k77 Paddla i Rogen i juni Paddling allmänt 1
svingen Paddling i Rogen-området... Paddling allmänt 7
masvean Hvor padlebart fra Käringsjön til Rogen? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Femunden/Rogen Paddling allmänt 2
faskunge Paddling på Rogen Paddling allmänt 1
Lasse Be Femunden Paddling allmänt 0
ovalis Femunden i Norge Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.