Klarälven, Rogen-Höljessjön!

Hej!

Jag funderar på att paddla Klarälven nu till sommaren. Som startpunkt tänkte jag mig sjön Rogen i svenska Härjedalen. Sedan paddlar jag in i Norge och sjön Femunden. Därefter paddlar jag den norska delen av Klarälven söderut till den svenska gränsen och Höljessjön. Här skulle man kunna avsluta paddlingen, alternativt fortsätta hela vägen ner till Karlstad.

Någon som har erfarenhet av kajakpaddling i Klarälven? Jag är medveten om att det finns en del vattenkraftverk längs vägen, kanske speciellt på svenska sidan eller även på den norska? Är det många besvärliga forsar på norska sidan?

Jag är speciellt intresserad av att paddla sträcken Rogen-Höljessjön då denna verkar mer intressant än den svenska delen.

Alla tips och kommentarer är välkomna! :)

//skägg
 
Femundselva

Hej.

Kan inte uttala mig i egenskap av paddlare, men som fiskare. Har fiskat en del i Femundselva (mellan Femunden och Trysilelva (Klarälven). Från Femunden och ner till Trysilelva kan det nog bli mer än lovligt spännande på vissa platser. Även Glöta (den lilla älven mellan Femunden och Isterfossen) är rejält ström. Men det går väl att bära på de värsta ställena.

J
 
Detta har varit uppe tidigare. Jag har en gång börjat paddla från Femunden, efter att ha läst en inspirerande reseberättelse om en sådan färd. Jag avbröt dock ganska snabbt, då det visade sig vara alldeles för farligt, åtminstone för mig.
/Kristofer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Albin_25 Paddla HELA Klarälven Paddling allmänt 13
taegu Klarälven Classic Paddling allmänt 5
gullegubben Klarälven utan lyft? Paddling allmänt 2
igs Kanadensarpaddling klarälven ? Paddling allmänt 3
mellgren Klarälven Paddling allmänt 4
Kanot på Klarälven Paddling allmänt 0
Pohman Rogen Paddling allmänt 3
skral Planerat färdväg Rogen - lyft? Paddling allmänt 4
larsn1 Gränslandet rogen när blir det isfritt? Paddling allmänt 2
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
ekaterina Rogen nu Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
Flamingon Rogen-Femunden-Trysilälven Paddling allmänt 12
PeM Paddla Rogen (3 dgr) Paddling allmänt 0
bahlgren8 Tid med lyft Käringsjön - Rogen Paddling allmänt 3
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
skral Turtips Rogen/Femunden. Paddling allmänt 4
Erik3 Turförslag Rogen Paddling allmänt 12
Kennan423 Rogen - eldning Paddling allmänt 6
eyck Paddling/vandring i kring Rogen/Femundamarka Paddling allmänt 9
Dryaso Paddling kring Rogen Paddling allmänt 5
Nitsrek Kajakuthyrning i Rogen? Paddling allmänt 9
h72k77 Paddla i Rogen i juni Paddling allmänt 1
svingen Paddling i Rogen-området... Paddling allmänt 7
masvean Hvor padlebart fra Käringsjön til Rogen? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Femunden/Rogen Paddling allmänt 2
faskunge Paddling på Rogen Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.