Planerat färdväg Rogen - lyft?

Vi tänkte ta en tur i Rogen och jag funderar på hur det är med lyft av kanoten för att komma mellan sjöarna. I bild nedan har jag markerat ett färdvägsförslag genom rogenmoränerna. Röda cirklar där jag är säker på att det blir till att bära kanoten, men hur är det i de blå cirklarna? Nån som vet om det går att ta sig fram på vatten/bäckar där? Och sist, den blåmarkerade sträckan i öst... kan man ta sig fram där?


rogen_fardvag.jpg
 
Hej. Cirkel nr 3 tror jag fungerar. Om jag minns rätt så tog jag den vägen hem när jag var där men inte säker på detta. Men man kan även bära från cirkel 1 till sjön mellan 3 och 4 vilket jag gjorde på utvägen. Det första lyftet som du har mellan cirkel 1 och 2 tror jag inte fungerar.

Även, vad jag skulle kalla cirkel 6 och 7 är nog onödiga. Finns ett bättre ställe då så du får ett lyft mindre. Man kan nå Rogen på endast 2 lyft men tror inte det fungerar att ta den rutten du har i östra delen. Notera att detta är min gissning. Tror det effektivaste är att ta det andra lyftet fågelvägen mot Rogen.

Längst ner i denna bloggpost finns en karta över den "vanligaste" rutten.
https://www.scandinavianwilderness.com/canoeing-in-rogen-nature-reserve/
 
Hej! Kul att du ska paddla i Rogen, det är verkligen superfint där!

Jag hade verkligen inte försökt mig på att paddla igenom den långa ån som är markerad. Den är hopplöst långdragen, cirka 6-7 lyft.

Mannen som arbetar vid Käringsjön ritade ut på våran karta var de var lämpligast att lyfta. De gick fint på de passager som han ritade.
 
1-2 kräver lyft, man kan även köra 1-4 direkt.
3-4 minns jag som grunt/stenigt, typ dra kanoten i rep. Kan dock minnas fel.
5 kort och lätt lyft
6-7 korta lyft, minns dem som lite steniga, möjligen att det var här det fanns spång att släpa över
8-9 lyft
10 lyft

1-2 eller 1-4 är rätt jobbiga, alla andra är betydligt kortare och mindre slitsamma.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.