Tur Suorva

Är det helt orimligt tidsmässigt att tänka sig att runda Sarektjåkkåmassivet och sedan tillbaka till Sourva?

Du får förstås olika svar beroende på vem du frågar. Och ett vanligt svar är ju att "allt är möjligt, det är ju ljust dygnet runt". Men jag själv skulle knappast klara av det. Sen är du ju beroende av att Skarjabron kommit på plats, vilket också påtalats tidigare i tråden.

Lycka till, vilket alternativ du än väljer, önskar Pelle.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du får förstås olika svar beroende på vem du frågar. Och ett vanligt svar är ju att "allt är möjligt, det är ju ljust dygnet runt". Men jag själv skulle knappast klara av det. Sen är du ju beroende av att Skarjabron kommit på plats, vilket också påtalats tidigare i tråden.

Lycka till, vilket alternativ du än väljer, önskar Pelle.

Tack Pelle! Lutar åt att jag försöker ta mig ner till Pielastugan för att sedan vända tillbaka. Ska försöka hitta lite fina vyer att fota också!

/D

Från vägslutet är det 6 km att gå till Aktse.

Ja hoppsan jag råkade visst skriva 'dryg halvkilometer' istället för halvmil; tack för rättning. Notera dock att du inte får köra fram till detta vägslut utan måste stanna vid bron.

Tack Pelle! Lutar åt att jag försöker ta mig ner till Pielastugan för att sedan vända tillbaka. Ska försöka hitta lite fina vyer att fota också!

/D

Ja i det området är det ju toppenfint så det lär du ju få! Låter som ett bra val, och rätt säkert också relativt en rundtur då du ju bara kan vända när det är dags istället för att behöva springa över stenarna om en rundtur tar längre tid än du räknat med (förutom då osäkerheten med bron som troligen inte är ilagt före midsommar).

Ja hoppsan jag råkade visst skriva 'dryg halvkilometer' istället för halvmil; tack för rättning. Notera dock att du inte får köra fram till detta vägslut utan måste stanna vid bron.

Ja i det området är det ju toppenfint så det lär du ju få! Låter som ett bra val, och rätt säkert också relativt en rundtur då du ju bara kan vända när det är dags istället för att behöva springa över stenarna om en rundtur tar längre tid än du räknat med (förutom då osäkerheten med bron som troligen inte är ilagt före midsommar).

Har läst några gamla trådar att det ska vara väldigt blött när man går ut från Sourva. Eftersom jag går tidigt på säsongen borde det ju i så fall vara ännu blötare. Ni som gått där. Hur är det? Några heta tips?

jag gick från sourva 22/7-16 och då var det lite vatten i jåkkarna, men gick i Techamhibian så var våt hela tiden ändå. blötast och jobbigast på den etappen var det stora videfältet som syns på kartan nånstans efter sluggajåkka, men så gick jag verkligen mitt igenom också. hade kanske varit lättare längre ner.

jag gick från sourva 22/7-16 och då var det lite vatten i jåkkarna, men gick i Techamhibian så var våt hela tiden ändå. blötast och jobbigast på den etappen var det stora videfältet som syns på kartan nånstans efter sluggajåkka, men så gick jag verkligen mitt igenom också. hade kanske varit lättare längre ner.

Det där med vägval är svårt. Särskilt när terrängen är helt okänd!

Finns det något vad i närheten av Sourva som kan vålla problem tidigt på säsongen?

Finns det något vad i närheten av Sourva som kan vålla problem tidigt på säsongen?

Javisst, Njábbejåhkå är ett stort vattendrag som kan vara omöjligt att vada när smält/regnvattnet trycker på. Längre upp heter den ju jågåsj, alltså mindre vatten. Så det är bara att knata uppströms tills det går att komma över........

Javisst, Njábbejåhkå är ett stort vattendrag som kan vara omöjligt att vada när smält/regnvattnet trycker på. Längre upp heter den ju jågåsj, alltså mindre vatten. Så det är bara att knata uppströms tills det går att komma över........

Kan bli en sväng extra med med andra ord...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips