Tur Suorva

Jo, dit går du på 1-2 dagar, men de första 1,5 milen är mest transportsträcka så då får du 3 mil av detta isf. Jag skulle satsa på en rundtur i området.

Enligt Grundsten kan man gå över berget (L) också. Kan ju va en idé för att slippa lite långa trista videsnår och sånt nere på slätten. Vet ju iof inte hur det ser ut på L-sträckan, men det blir ju omväxling iaf

http://www.image-share.com/ijpg-3508-293.html

L-sträckan finns beskriven mycket här på utsidan, sök efter Sliehkkojávrre eller Sliehkok, och det stämmer att man slipper massa vide och den eländiga skogen syd om Suorva men den har en signifikant nackdel, sten. Massor av sten i alla dess storlekar. Enorma. Små. Stora. Mellanstora.

Den är dessutom rätt hög, vilket kan vara en rejäl nackdel så tidigt på säsongen.

Att stiga upp från Suorva till Siehkok och ännu till Atek är tungt, om man gör det i början av vandringen. Många slår upp lägret redan vid Siehkok. Jag måste vila vid Atek en dag 2015. Men jag hade en ryggsäck för över 2 veckor. Och jag hade ont i benet. Jag var inte så trött. Det är inte så stenig i södra Gassalahko runt Tjerva och det var ganska lätt att vandra från Atek till Tjevrajavre. Man kan också gå dit via sjön 1074 och mellan toppar 1246 och 1274. Om vädret är vackert, är det en fantastisk tur: Suorva-Atek-Tjevrajavri-Sareklåpptå/Sarekjavras och tillbacka. En av de mästa i Sarek. Man kan bestiga Nordtoppen eller Gassatjåhkkå. Man kan också gå tillbacka via Niendo och Sluggajåhkå. Ganske är det här lättare: Suorva-Niendo-Sarekjavras/Sareklåpptå-Atek-Suorva. Dagsturer: Nordtoppen eller Skanatjåhkkå.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är inte så stenig i södra Gassalahko runt Tjerva och det var ganska lätt att vandra från Atek till Tjevrajavre. Man kan också gå dit via sjön 1074 och mellan toppar 1246 och 1274.

Den senare varianten var precis vad vi gick 2015 fast åt andra hållet. Det var fint, fast det gick inte snabbt just eftersom det var först rejält upp och sedan långsamt vägfinnande bland alla stenformationerna ner mot Atjek. Guhkesvagge till Atjek blev en lång dagsvandring, trots att det inte är särskilt långt på kartan.

Jag kom tillbaka på samma väg med en mycket lättare ryggsäck. Ingnen svarigheter från Tjevrajavre till Shliekok. Jag stannade där, men det var inte en självständighet. Så är det inte särskilt svårt att ta sig fe från Sareklåpptå till Atek

L-sträckan finns beskriven mycket här på utsidan, sök efter Sliehkkojávrre eller Sliehkok, och det stämmer att man slipper massa vide och den eländiga skogen syd om Suorva men den har en signifikant nackdel, sten. Massor av sten i alla dess storlekar. Enorma. Små. Stora. Mellanstora.

Den är dessutom rätt hög, vilket kan vara en rejäl nackdel så tidigt på säsongen.

Ok, jo sten och branta stigningar är jobbigt också :)...

Kollar man kartan ser det inte lika brant ut om man går upp genom Vuosskelvágge, jäms Njabbejåhka eller nåt, men säkert stenigt och jävligt där uppe också. Sen går man mot Vuosskeljavrre och rundar Skanátjåhkka och ner till Guhkesvagge som man enligt Grundsten kan vada/gå över på sandbankar vid Tjievrra nånstans.

Det går en stig från tältplatser /äng på södra stranden av Tjevrajavri till Sareklåpptå. Egentligen vad är Vardasjåhka, men lätt. Tjevrajokken är "peace of cake".

Sitoälvsvägen har jag funderat på, hur långt kan man komma med bil? går ju att paddla kajak ända upp till Nammatj/parkgränsen har jag sett. Vore en drömtur.

Med bil kommer man till parkeringen precis innan Sitoälven. Från Sitoälvsbron går det sedan en väg drygt en mil till, som alla får cykla eller gå på, men såvitt jag förstår bara lokalt boende får åka motorfortdon på. Därefter är det dryga halvkilometern längs stig till Aktse.

Ska man paddla vet jag inte var det är bäst att sätta i kajaken -- mitt intryck av Sitoälvsbron är att det är rätt strömt där så paddla därifrån vet jag inte om det är en sån bra idé (eller ens går), men jag är ingen forspaddlare så det vet nog andra bättre.

Är det helt orimligt tidsmässigt att tänka sig att runda Sarektjåkkåmassivet och sedan tillbaka till Sourva?

nej det är nog inte omöjligt. Jag började gå kl 18 från Sourva och var framme ungefär kl 16 dan efter där man viker upp mot Skarja/ Smajla eller vad det heter efter Pielasslätten (men jag skulle neråt och upp i Snavvavagge och Rapadalen)

Med bil kommer man till parkeringen precis innan Sitoälven. Från Sitoälvsbron går det sedan en väg drygt en mil till, som alla får cykla eller gå på, men såvitt jag förstår bara lokalt boende får åka motorfortdon på. Därefter är det dryga halvkilometern längs stig till Aktse.

Ska man paddla vet jag inte var det är bäst att sätta i kajaken -- mitt intryck av Sitoälvsbron är att det är rätt strömt där så paddla därifrån vet jag inte om det är en sån bra idé (eller ens går), men jag är ingen forspaddlare så det vet nog andra bättre.

Från vägslutet är det 6 km att gå till Aktse.

Vid Sitoälvbron kan man inte sjösätta, det är en lång fors ner till sjön. En kajakpaddling börjar nog med 10 km kanotvagn längs vägen. Sen går det fint att paddla upp till Nammatj. Där ovan råder förbud.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips