Tur från Abisko till Keb

Hej allihopa!

Jag går en naturguides utbildning och har tagit som projekt arbete att ta mig solo med vita blixten och pulka från Abisko till Kebnekaises fjällstation om en eller två veckor.

Finns det några bra tips jag kan få, är inte supervan att röra mig i fjällvärlden under vintern men har varit ute en hel del med vita blixten så de kan jag åka.

Varit på en del fjällvandringar under sommaren, hösten. Så det är lite tips jag är ute efter.

Tack å bock på förhand!

Om du ska gå ensam på vårvintern bör du absolut hålla dig till de större lederna. Med dagsmejan kommer lavinerna. Just nu är lavinrisken extrem på vissa ställen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack Erik, Jag tänkte också något sådant i dessa banor, Jag gick Lavin kurs 1 i Abisko för någon vecka sedan och ja kanske lite dumt att ge sig ifrån stor lederna för att riskera lavin men ändå verklig miljö att öva i med verklig fara, njaaa inte värt det skulle jag säga.

Några andra bra tips?

Ut i snödrivan och testa, testa, testa om du inte gjort det förr.
Hur ställer man upp köket i lössnö? Hur sätter man upp tältet stabilt. Funkar all utrustning även när det är blött och kallt och med tumvantar på.
Utöver de vita blixtarna - skaffa färgad utrustning så slipper du leta dig fördärvad om du missar att packa ner nåt nån gång.

Det var utrustningsbiten...

Vindsäck och spade för att gräva en sittgrop om det skulle vara kallt och blåsigt vid matrasten. Det kostar en slant, men kan finnas att hyra på fjällstationerna. Spade är dessutom nödvändigt i en nödsituation för att gräva bivack.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips