Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck?

Nä inte när man ligger rakt, men läger man sig i fosterställning så spänner det ju på ett annat sätt.

Men hur menar du att svetten binds nära kroppen?
Har du inga kläder på dig binds ju svetten precis lika nära, fast i sovsäcken istället. Eller?

Kläderna sitter närmare kroppen och följer mina rörelser i sovsäcken, blir de fuktiga så sitter fukten kvar när jag rör mig. har jag mindre kläder på mig i sovsäcken så avgår ev svett ut i luften i sovsäcken och fördelas däri. det är behagligare enligt min erfarenhet. LIgger jag i fosterställning i sovsäcken så böjer ju sig sovsäcken också och förhoppningsvis behålls loft runt hela kroppen. Försöker jag däremot ha rak sovsäck och ligga i fosterställning skulle det bli obekvämt och mindre varmt, så gör inte jag. Det är ju uppvärmd luft i sovsäcken som gör det varmt och skönt att sova. Jag är själv elementet och det vill jag inte svalka med fuktiga kläder.

Jag vill också påpeka att ett bra liggunderlag kompenserar hyfsat bra för en lite sämre sovsäck. Mycket kyla kommer underifrån och bra isolering ditåt är viktigt.

/Patrik
 
Tack för alla svar! Nu har jag fått en liten bättre uppfattning om detta lite motsägelsefulla påståendet.

Kanske kan en anledning också vara för att man inte ska sova med samma kläder som man har svettat/smutsat ner under dagen och på så sätt riskera att införa mer fukt i sovsäcken.

Jag har bara en sovsäck (modell stor) men äger flera liggunderlag och renfällar så det blir sällan det är för kallt underifrån.
Va tror ni om att sova i en dun overall? Lär väll ge mindre kall drag än en extra quilt i säcken
 
Jag har ju provat att sova i bara kläderna (lite "överlevnadsövning"), jag tog av kängorna och stoppade fötterna i min tomma 30-liters ryggsäck. I det läget är jag ju i alla fall 100% övertygad om att om jag hade haft en sovsäck hade det blivit varmare om jag krupit ner i den fullt påklädd.

Frågan är om det hade blivit ännu varmare om jag tagit av mig kläderna innan jag kröp ner? Jag tvivlar på det.
 
Kanske kan en anledning också vara för att man inte ska sova med samma kläder som man har svettat/smutsat ner under dagen och på så sätt riskera att införa mer fukt i sovsäcken.
Ja, här tar du upp en viktig sak.
Och därrför ska man byta till torra (och rena) kläder när man ska ner i sovsäcken.
 
Jag har alltid tänkt att en sovsäck är som en tumvante; varmare ihop. Fingrarna värmer varandra och armarna blir varmare mot kroppen typ. Jag sover oftast med underställ på när det är kallt. Blir det kallare lägger jag något över sovsäcken, typ jacka eller filt. Kryper ihop som en boll och låter kroppsdelarna värma varandra…har funkat bäst hittills.
 
Med filten uppe på sovsäcken så tynger den förmodligen ner fodret i säcken och gör isoleringen mindre effektiv, så fördelen med filten jämnas ut med nackdelen från tyngden och det blir plus, minus, noll/ ingen skillnad.
Hur funkar det om man lägger en sån där supertunn reflekterande nödfilt i mylar ovanpå säcken? Den kan knappast komprimera någon fyllning.
 
Jag har alltid tänkt att en sovsäck är som en tumvante; varmare ihop. Fingrarna värmer varandra och armarna blir varmare mot kroppen typ.
Ja det låter rimligt men samtidigt så fungerar kroppen som så att när bålen/viktiga organ blir kalla så minskas blodflödet ut till lemmarna för att bevara värme.

Med tjocka kläder så blir väll bålen varmare och kan värma lemmarna inifrån genom att pumpa varmt blod dit effektivare "förmodligen".
Med tunnare kläder värmer bålen och armarna varandra med strålnings/kontakt värme och luften i sovsäcken blir varmare. Vilket som blir effektivast har jag då ingen som helst aning om, men med tanke på vad tidigare skribenter skrivit så borde mer kläder ge mer isolering och bättre förutsättning att behålla mer värme, så länge som dom är torra och rena förstås.
 
Hur funkar det om man lägger en sån där supertunn reflekterande nödfilt i mylar ovanpå säcken? Den kan knappast komprimera någon fyllning.
Av vad jag förstått så är dem inte lika bra på att reflektera tillbaka låga strålnings temperaturer och utanför sovsäcken finns det nog inte mycket kropps värme kvar att reflektera tillbaka heller för den delen.
 
Av vad jag förstått så är dem inte lika bra på att reflektera tillbaka låga strålnings temperaturer och utanför sovsäcken finns det nog inte mycket kropps värme kvar att reflektera tillbaka heller för den delen.
Nja,, eftersom du ligger på isoleringen så trycks den ihop och isolerar väldigt dåligt. Värmförlusten genom sovsäckens botten är alltså väldigt stor - det är därför man har liggunderlag.

Nu kommer min "killgissning":
Jag tror inte att en mylarfilt gör någon märkbar skillnad. Möjligen kan den reflektera tillbaka en del av den värme som förloras genom strålning, det som förloras genom ledning och konvektion påverkas inte märkbart.

Å andra sidan så kan tron försätta berg!:giggle:
 
Jag fortsätter killgissa kring den gamla "regeln" att inte ha för mycket kläder på sig i sovsäcken.
När jag stötte på den första gången var det i scoutsammanhang, och en anledning tror jag var att se till att ungdomarna inte gick och la sig i det dom hade haft på sig hela dagen, lätt fuktigt och lite smutsigt...
/P
 
Jag fortsätter killgissa kring den gamla "regeln" att inte ha för mycket kläder på sig i sovsäcken.
När jag stötte på den första gången var det i scoutsammanhang, och en anledning tror jag var att se till att ungdomarna inte gick och la sig i det dom hade haft på sig hela dagen, lätt fuktigt och lite smutsigt...
/P

Jag är också ganska övertygad om att regeln har tillkommit för att hindra folk från att vara "lata" (d.v.s. lägga sig med dagens fuktiga/smutsiga kläder, vilket på sikt både smutsar ner och försämrar isoleringen i sovsäcken).

Sen har regeln felaktigt dragits till sin spets, så att torra och rena kläder i sovsäcken på något sätt skulle vara negativt. Tar man på sig en torr dunjacka/fleecetröja så blir det såklart varmare i säcken.
 
Nja,, eftersom du ligger på isoleringen så trycks den ihop och isolerar väldigt dåligt. Värmförlusten genom sovsäckens botten är alltså väldigt stor - det är därför man har liggunderlag.

Nu kommer min "killgissning":
Jag tror inte att en mylarfilt gör någon märkbar skillnad. Möjligen kan den reflektera tillbaka en del av den värme som förloras genom strålning, det som förloras genom ledning och konvektion påverkas inte märkbart.

Å andra sidan så kan tron försätta berg!:giggle:
Nu pratade vi väll om att ha mylar filten ovanpå sovsäcken och hur det skulle påverka?

Men jag var ute för någon dag sedan och virade in ett uppblåsbart liggunderlag i ett 2X2m mylar tält golv för att se om det kunde stärka ett för kallt liggunderlaget nämnvärt, R värde 3. Jag kände tydligt en värme stålning tillbaka i början men eftersom mylar är helt vattentätt och inte släpper igenom någon fukt så blev sovsäcken mer fuktig underifrån än vad den normalt sätt brukar bli och därmed lite kall. Kanske liggunderlag unders, sedan mylarfilt och en ullfit överst som har hög uppsugningsförmåga skulle funka bättre att sova på och fortfarande reflektera tillbaka tillräckligt med värme.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.