Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck?

Har hört att man inte ska ha för mycket/tjocka kläder när man sover i en sovsäck.
Jag använder alltid tunna underställ i merino eller i bambu viscose och ibland tjocka fluffiga acryl sockor till det. Hur gör ni själva? Någon som vet den vetenskapliga anledningen till detta påstående och kan förklara mer exakt vad som händer eller om det ens stämmer?

Vill nämligen ha något att förstärka sovsäcken med om det blir riktigt kalt och att bara ta på sig mer kläder är väll den första tanke som slår dem flesta när man fryser.
Jag har min egen spekulation i frågan men det är inte mycket mer än rena gissningar och några få observationer med en ull filt vilket fick mig att tänka på denna frågeställning lite djupare.


Var ute med en Haglövs tarius -18 syntet sovsäck som bara är bekväm upp till -10. Testade att komplettera den med en ullfilt för extra isolering. Hade den först uppe på sovsäcken men det gjorde ingen skillnad och sedan inne i sovsäcken med minimal förbättring, höjde kanske komfort temperaturen med 1 grad. Trodde nog att filten skulle göra lite mer nytta än så.
Med filten uppe på sovsäcken så tynger den förmodligen ner fodret i säcken och gör isoleringen mindre effektiv, så fördelen med filten jämnas ut med nackdelen från tyngden och det blir plus, minus, noll/ ingen skillnad.


Med filten inne i sovsäcken så blev det fullt av kalla punkter i sovsäcken och den lilla extra värme den gav försvann när man rörde på sig. Filten har nog högre R värde/densitet per cm3 och då sprids inte värmen lika jämt/mycket ut i fodret och då förflytas fryspunkten närmare kroppen, borde vara samma med tjocka kläder av t.ex. ull.

Vet att vissa använder tunnare dun byxor och jacka och har läst att man kan ha en extra sovsäck inne i sovsäcken och det verkar ju fungera bra.
Blir nog till att skippa ull filten och sy ett tunnare duntäcke som backupp för dem riktigt kalla nätterna. Tar nog rätt liten plats i ryggsäcken jämfört med ull filten och är en skön säkerhet att ha med i fall det blir kallare än förväntat.
 
Ja det finns många gamla påståenden som kanske håller i teorin men sämre i praktiken. När jag fryser i säcken så tar jag på mig mer kläder, och nog funkar det! Fördelen med kläder istället för filt är att kläderna täcker hela kroppen, och det oavsett hur mycket man snurrar och rör sig i säcken. Förstärkning ovanpå har samma problem - det flyttar på sig och glider av, och som du säger trycker även ihop fyllningen.
 
Tunnare sovsäck inuti den ordinarie funkar bra. Likaså tunna dun- eller syntetplagg, alltså typ "puffy-jacket".
Ger den där extra isoleringen när sovsäcken inte riktigt räcker till.
Men är det många grader för kallt så får man nog köpa ny och varmare säck, eller stanna hemma.
 
Min erfarenhet av att frysa i sovsäcken är att ha isolering mot marken, så att värmen från kroppen inte går ner i marken. Sedan att ha luftiga kläder, även om det är lager på lager. En tunn dunjacka var perfekt när det kallt på natten, trots en dunsäck. Extra sockor är guld värda, och mässa såklart. Luft isolerar, så lager på lager och luftigt.
 
Bättre isolering mot marken är ett grundtips. Dessutom har jag vid något tillfälle knäppt min dunjacka och trätt in sovsäckens fotände i den knäppta jackan, alternativt brett över mig jackan. Mera kläder i sovsäcken tycker jag inte funkar så bra. Möjligen att ha två tunna ullunderställ på sig i stället för ett som jag normalt har.
 
Har du så mycket kläder i sovsäcken så att den pressas ihop så tappar själva säcken isolering. Annars är det bara att klä på sig.
Man ska givetvis vara varm, torr och ren också.

Detta gör man med fördel innan man somnar. Vaknar man och fryser är det svårt att bli varm igen genom att ta på sig mer kläder.

En flaska med kokande vatten i en raggsocka är ett annat tips.
 
Det är väl ganska uppenbart att ju mer isolering man har desto varmare blir det. Den gamla regeln om att inte ha kläder på sig i sovsäcken handlar främst om att har man för mycket kläder på sig riskerar man att fyllningen i säcken pressas ihop och då minskar dess isolerande förmåga. Och sovsäckens fyllning har oftast väldigt bra isolering i förhållande till vad kläderna ha, så därför är det ofta bättre att låta sovsäcken vara fluffigare än att bylsa på sig en massa kläder som riskerar att minska sovsäckens loft.

Jag tror ett det eventuellt också handlar om att har man kläder på sig i sovsäcken så mättas de med fukt under natten, vilket kanske inte är optimalt.
 
Det är väl ganska uppenbart att ju mer isolering man har desto varmare blir det. Den gamla regeln om att inte ha kläder på sig i sovsäcken handlar främst om att har man för mycket kläder på sig riskerar man att fyllningen i säcken pressas ihop och då minskar dess isolerande förmåga. Och sovsäckens fyllning har oftast väldigt bra isolering i förhållande till vad kläderna ha, så därför är det ofta bättre att låta sovsäcken vara fluffigare än att bylsa på sig en massa kläder som riskerar att minska sovsäckens loft.

Jag tror ett det eventuellt också handlar om att har man kläder på sig i sovsäcken så mättas de med fukt under natten, vilket kanske inte är optimalt.

Min anledning till att inte ha mycket kläder på i sovsäcken (undantaget mössa) är att undvika att fukt/svett binds i kläderna nära kroppen. Har man så mycket kläder på att man trycker ihopa sovsäckens loft skulle jag inte sova bekvämt - då kan man ju inte röra sig alls i säcken. det arguementet har jag aldrig hört tidigare.

/Patrik
 
Det känns väl underförstått att det handlar om en nödlösning att ta på mer kläder om man vaknar under natten och fryser, när alla andra alternativ är uttömda. Har man t ex en extra sovsäck liggande så är det ju liksom ingen situation. Som Thomas är inne på så hjälper inga kläder i världen om man har för dålig isolering underifrån, då får man bylsa på med kläder och vad man råkar ha över att lägga undertill i stället. I värsta fall får man stiga upp, röra på sig, kanske göra upp en eld, och vaka natten ut.
 
Jag sover i ett merinounderställ och på fötterna ett par Woolpower 400 sockar. På sommarvandring i fjällen när jag upplever att min sommarsovsäck börjar kännas lite sval vissa nätter brukar jag förstärka genom att ta på mig den värmetröja jag ändå jag med på turen, i detta fall en Patagonia Nano-Puff jacka och självklart en tunn merino mössa. Jag sover gärna på sidan och det brukar vara ryggen jag först blir kall om, och då hjälper extraplagget.
Liggunderlag är oftast ett Exped Synmat 7 så bra isolering mot markkyla.
För turer under kallare årstider (höst och vår) väljer jag en varmare sovsäck.
 
Min anledning till att inte ha mycket kläder på i sovsäcken (undantaget mössa) är att undvika att fukt/svett binds i kläderna nära kroppen. Har man så mycket kläder på att man trycker ihopa sovsäckens loft skulle jag inte sova bekvämt - då kan man ju inte röra sig alls i säcken. det arguementet har jag aldrig hört tidigare.

/Patrik
Nä inte när man ligger rakt, men läger man sig i fosterställning så spänner det ju på ett annat sätt.

Men hur menar du att svetten binds nära kroppen?
Har du inga kläder på dig binds ju svetten precis lika nära, fast i sovsäcken istället. Eller?
 
Ja det finns många gamla påståenden som kanske håller i teorin men sämre i praktiken. När jag fryser i säcken så tar jag på mig mer kläder, och nog funkar det! Fördelen med kläder istället för filt är att kläderna täcker hela kroppen, och det oavsett hur mycket man snurrar och rör sig i säcken. Förstärkning ovanpå har samma problem - det flyttar på sig och glider av, och som du säger trycker även ihop fyllningen.
Tyvärr (för mig) blir det sällan riktigt kallt där jag bor så den teoretiska kunskapen är vad jag oftast har att tillgå för att lära. Jag ska testa med mer kläder i säcken nästa gång jag är i kallare väder och kanske får kasta det gamla påståendet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...