Tumbaklippan

Vi var igår och tittade på Tumbaklippan. Tyvärr verkar den ha växt igen till stor del. Det ligger också mycket skräp nedanför. Detta är synd, då det verkar finnas många fina leder där. Klippan ligger också bra till. Det finns dessutom potential för någon till led bl.a. på den högra väggen.

Ett förslag är att Sthlms klätterklubb kontaktar kommunen om tillåtelse att rensa upp runtomkring klippväggarna, kanske avverka lite buskar. Tror i alla fall att det skulle uppskattas hos kommunen. Vad tror ni om detta, finns det något intresse hos er klättrare?
 
Låter bra!

Låter som en bra ide!
Bor i närheten och har också varit där och tittat men det inbjuder ju inte direkt till att spendera en dag där!
Är klar intresserad att hjälpa till att fixat till Klippan!!
 
Blir det nåt, så är det bara att säga till så kommer jag med motorsågen!

Om kommunen kunde ställa dit en container - och klubben kan engagera ett 10-tal personer - så kan det bli ett bra exempel på hur accessen kan förbättras.

Självklart är det inte bara SKK som ska vara med, Blocstar osv är ju förstås välkomna!
 
Här är en till intresserad, jag ser gärna att klippan kommer på benen igen. Har varit uppe och tittat och det är ju inte direkt någon vacker syn. Vore ju kalas om vi alla kan styra upp något datum nu på vårkanten.
 
Kul!
Jag vill gärna slå ett slag samtidigt för den Häggstastädning som är på gång i år igen (22 april). Kanske någon som inte deltog i denna ändå kunde märka att det var lite upprensat inför förra säsongen.

Jag tror inte såna här aktiviteter mest av allt konkurrerar med varandra utan tror nog att det går att köra lite olika access/städprojekt.
Dessutom är det ju lite olika vad olika klippor lockar för klättrare. Tumpbaklippan tyckte jag såg hård ut, men jag hakar som sagt gärna på nån helg och städar och fixar.
 
fling: hur gick kontakten med SKK?

Antar att man bör kontakta kommunen på ett eller annat sätt innan. Kalas vore om, som det sagts förut, kan ordnas med en container då det inte går att åka med bil ända fram till klippan (om man inte åker över gräsmattor och annat).
 
Det ligger en parkering inte långt ifrån så om man orkar bära ut bråten borde det gå att städa upp, men det kommer nog dit ny bråte ganska snart, tyvär.
Ungdomar har en tendens att kasta ner saker från hög höjd... Sätt ett datum, jag är på!
 
Då är det kanske dags att se sig för om ett datum då folk kan tänka sig att dyka upp. Jag har kontaktat SKK och dom har lovat att höra med kommunen om det är ok att vi kommer dit och röjjer någon dag. Jag är dock skeptisk att vi kommer få ett svar därifrån innan det blir dags med tanke på att det tok cirkus 3-4 veckor innan dom upptäckt mitt första mail. Kommunen är nog bara glada om någon vill städa i deras skog helt gratis.

Mitt förslag: 13/5-06

Alla är naturligtvis välkommna att deltaga. Skriv vad ni tycker och när ni istället kan deltaga om datumet inte passar er så försöker vi komma fram till något gemensammt.
 
Försök kolla med kommunen direkt!
"Rockåtta" m fl har nog haft positiva kontakter med samma kommun beträffande Storvretsbackeklippan.

Eftersom tiden till din föreslagna helg är kort kanske det krävs snabbare tag med kommunen.

Försöker själv allokera tid för röjningen!
 
Lägesrapport:
Jag har fått kontakt med Botkyrka Kommun och dom låter possitiva. Kultur och Fritidsförvaltningen väntar nu svar från den tekniska förvaltningen som har hand om området Storvreten (där klippan ligger) hur detta skall genomföras på bästa sätt. Hoppas att höra av från dom under veckan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.