trolla harr?

Utterfisket...i 1900-talet...välkommen till 2000-talet!

greendanger; sa:
Mepps; sa:
greendanger; sa:
Nu kommer jag nog att ligga risigt till hos många...
Men utter med flugor alternativt spinnare är mycket effektivt. Självklart måste man kolla att redskapet är tillåtet i vattnet där man tänkt att fiska.
Utter är ju överlägset! Men jag förstår inte varför du skulle ligga risigt till hos många? t.ex bara för att man fiskar med utter? Det är inget farligt med det? Inga fler skador än vanligt fiske. Visst, ibland skulle man säkert kunna rensa en hel sjö på fisk. Men som allt annat fiske handlar det ju om att fiska med respekt för fiskbeståndet och miljön. :)

Det finns många som anser att utter inte är ett sportfiskeredskap, så det var pga detta jag menade att jag kunde ligga risigt till.

Vilken historia jag skulle kunna skriva här och nu. Det finns så mycket, så många, så känslosamma erfarenheter att delge. Personligen tycker inte jag att det finns något rätt eller fel, det finns bara din och min högst personliga åsikt. Min far till exempel (40-talist), som i högsta grad format mig till den JAG är i dag, och han är uppväxt med utterfisket som "huvudfiske", har sin syn på "vad" just den typen av fiske innebär för honom. Och på den punkten så måste jag erkänna att jag är närmast tvärtemot honom i synsätt! Själv är jag inbiten specimenfiskare idag, jakten på DEN STORA är den stora lockelsen! Och med den samhällsutveckling som den vi lever i idag, jaa, då önskar jag nog innerst inne att alla fjällfiskare vore specimenfiskare. Självklart ska man få ta upp matfisk när man spenderar en vecka i fjällen, men vem f.....n behöver hinkar att fylla med insaltad fisk!?!?!?!?! Och nu, när priset på norsk odlad-lax är billigare än lösviktsgodis!?!?!?!? .... ibland undrar jag verkligen vart klotet är på G,....

I den begränsade krets som jag själv umgås med är dessa tankegångar ganska vanlig, men antalet personer är ändock begränsat. Kanske finns det fler i den mer moderna cyber-rymden som har/haft samma tankegångar?!?! Det vore väldigt intressnt att få veta det i sådanafall!

Med hopp om böjda spön och spännande fighter!!!
/The Rob
 
Attityden att man ägnar sig åt nåt slags försörjningsfiske lever alltjämt kvar, i överraskande låg åldrar.

Utterfiske i strömmande vatten är väl förbjudet?

Enda undantaget skulle i så fall vår gränsälv vara.

(Nu räknar jag inte utterfisk på sjö alltså.)
 
Re: Utterfisket...i 1900-talet...välkommen till 2000-talet!

Vänersborgaren; sa:
Och nu, när priset på norsk odlad-lax är billigare än lösviktsgodis!?!?!?!? .... ibland undrar jag verkligen vart klotet är på G,....
/The Rob
Intressant inlägg. Men odlad lax? Det är väl ingen annan fisk som bidrar med så mycket skador, sjukdommar och problem som de där. Speciellt för sportfiskare! :)
 
Mezzner; sa:
Attityden att man ägnar sig åt nåt slags försörjningsfiske lever alltjämt kvar, i överraskande låg åldrar.

Utterfiske i strömmande vatten är väl förbjudet?

Kan man öht uttra i strömmande vatten? Annars är det väl ett ev förbud som gjort att jag aldrig sett något sånt (skulle inte ens komma på tanken att testa själv). Låter inte så lite vådligt och som sagt, förödande för bestånden om man ägnar sig åt kaggfiske, för som sådant är som sagt utter överlägset.

Men, visst talade vi uttring för nöjes skull, annars blir det väl snarare "minkning"?

Att inte kaggfiska trodde jag för oss förståndiga 2000-talsfiskare var ett självskrivet måste. Att däremot förknippa en fiskemetod med ett oskick vet jag inte om jag går med på. Man kan uttra resp dra spinnare efter båt med precis lika mycket vett som man kan flugfiska eller specimenmeta. Är också uppfödd med en 40-talistfarsa som har många tusen harrars liv på sitt samvete beroende på att bestånden var annorlunda då, och som med knot fått acceptera ändrade vanor vid älven.

Vid uttring efter sik i sikrika sjöar kan jag dock (hujeda mig) ägna mig åt rent rovfiske (skämt åsido). Precis som med abborren mår beståndet bra av att glesas ut, annars får man ej sjö full med 22-centimeters sik som är närmast genomskinlig om vårvintern. Huga!

Förresten: Nu när vi ändå talar 2000-tal så måste vi väl döpa om uttringen till "yttrolling med sidoparavan och multipla upphängare" eller nåt sånt?

/A.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.