TRIOXANE COMPRESSED FUEL 14,000 BTU

Någon som känner till enheten BTU?
Har kollat på nätet och kommit fram till att 1 watt = 3.4 BTU.

Det skulle innebära att ovan nämnda torrbränsle skulle avge c:a 4000W!
Brännslet är för minikök, att jämföra med "metatabletter".
I jämförelse ligger ett gaskök på 3000W.


Kan detta stämma???


/Ulf

Apto Subeo Supero
 
KLAGER; sa:
Det finns ju många kemikalier som har avger hög värme under kort tid (w) vid förbränning. Fasta bränslen kostar i allmänhet betydligt mera än fotogen/bensin/gas. Just trioxane verkar vara giftigt samt måste förvaras i obruten förpackning för att inte torka ut. Det klassiska fasta bränsle som många använder är Esbit (kommersiellt namn).

http://hikinghq.net/stoves/esbit.html#Esbit vs Trioxane Fuel

Läste testet och "trioxane" är inte bättre än Esbit ("metatabl").

Amerikaner och deras enheter!

Så synd att det inte var så bra som det lät - med det är det ju vanligtvis inte...

/Ulf
 
BTU

BTU står för British Thermal Units om jag inte minns fel, så jänkarna är oskyldiga i det här fallet :)

1BTU är 0.251996kcal eller 0.293018W.

/Henrik (jourhavande besserwisser)


ulf@programming-vb.net; sa:
Amerikaner och deras enheter!
[Ändrat av cyklisten 2002-09-20 kl 14:54]
 
Precis som cyklisten påpekar så är jänkarna oskyldiga i det här fallet. Precis som med miles, inch, Fahrenheit mm.

En sak bara, med BTU mäter man ENERGIinnehåll, och inte EFFEKT. Så 1 BTU = 0.29...J och inte W!

Har dock ingen aning om siffran 0.29... stämmer.

(Besserwisser2)
 
Enheter :)

Man mäter kyleffekt i BTU... Om luftkonditioneringen är
på 1000BTU kan man kyla bort värmen från en apparat som avger 290W. Jag spenderar nog för mycket tid i datorhallar när jag tänker efter... :)

En Joule är en "Wattsekund" har jag för mej? Kanske BTU/Hr är den korrekta enheten.


12000BTU är för övrigt energin som åtgår för att smälta ett ton is på en timme Hur stor var en son där metatablett igen? :)


gahne; sa:
Precis som cyklisten påpekar så är jänkarna oskyldiga i det här fallet. Precis som med miles, inch, Fahrenheit mm.

En sak bara, med BTU mäter man ENERGIinnehåll, och inte EFFEKT. Så 1 BTU = 0.29...J och inte W!

Har dock ingen aning om siffran 0.29... stämmer.

(Besserwisser2)
 
Besserwisser igen :)

Annars är min erfarenhet av BTU energiinnehåll/viktsenhet i bränsle, just det som den här tråden började med. Flygbränsle (fotogen) brukar ligga kring 18400 BTU/lbm eller 42798 KJ/Kg.

Siffran 0.29 verkar väldigt låg, som jag har lärt mig (hittade siffran!) är 1 BTU =~ 1055.06 J. Men britterna kanske har olika BTU, precis som de har olika pound för kraft och vikt :)

(1055/3600 =~ 0.29, så du har nog rätt i att det egentligen är effektenheten BTU/h som du är ute efter)

För övrigt så går det väl åt lika mycket energi för att smälta ett ton is, oavsett om man gör det på en minut eller ett dygn...
 
Re: Enheter :)

cyklisten; sa:
12000BTU är för övrigt energin som åtgår för att smälta ett ton is på en timme Hur stor var en son där metatablett igen? :)

Du bör nog kolla upp siffran 12000 BTU.

12 000BTU*1,055kJ/BTU=12 660 kJ.

Smältentalpin för is är 334 kJ/kg.

Dina 12 000BTU räcker således till att smälta
12 660/334=37,9 kg is. Oavsett tid.

Men siffran kanske kom fram vid resonemang över isen i groggen(!).

Leje
 
Re: BTU

cyklisten; sa:
BTU står för British Thermal Units om jag inte minns fel, så jänkarna är oskyldiga i det här fallet :)

/Henrik (jourhavande besserwisser)

Jo men det är ju poppis att skylla på jänkarna nu, så jag gör det ändå! :)

I en intervju (för många år sedan) med chefen för Chrysler svarade han på frågan om införandet av det metriska systemet: "We'll introduce it inch by inch".

Lysande svar!

:D

/Ulf
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.