Undvik Maglite

Guest

Gäst
Nordesjo; sa:
Några punkter där jag tycker ARC har kopierat:

- Mönstret på greppytan är detsamma, och mönstrets påförande på ytan är detsamma - homogent runtom. Finns dessutom både snyggare och effektivare.

Har ni missat att Solitaire faktiskt inte är lettrad? Den är räfflad på längden. Jag använder en varje morgon när jag skall leta efter strumpor och kalsonger osv i garderoben, utan att väcka hustrun. Akterseglad eller inte, Solitaire är billig, går inte sönder och gör jobbet. (dvs jag hittar kalsongerna) I övrigt håller jag med Nordesjo.
/Mattias
 
är den så mycket bättre?? :/

maglite kostar MAX 210 sek.. varför vill man ha en likadan ARC fast dyrare??
 
Re: är den så mycket bättre?? :/

ptte; sa:
maglite kostar MAX 210 sek.. varför vill man ha en likadan ARC fast dyrare??

* 5 timmars drift (med konstant ljus)
* 10 000 timmars livslängd på lampan (lysdioden)
* 10 års garanti
* Garanterat vattentät till 15 m (testad till 100 m)

Men framför allt:
(trumvirvel)
DET ÄR INGEN MAGLITE


/Ulf
 
ingen maglite??

har en maglite och en petzl zipka som mest använda lampor.. zipkan är oerhört smidig och praktisk men dioder klarar inte längre avstånd och punktbelysning.
därför skaffar man en maglite som klarar vatten (liggande i vattenpöl 12 h ´minusgrader) och faktiskt inte så dålig brinntid. det ÄR faktiskt väldit bra ljus för pengarna...
fattar inte vad i har emot maglite som företag heller...
 
Efter att ha läst allt kan jag bara säga såhär:
designintrång eller inte, det är trisst att stora företag har mage att driva en sådan sak till rätten.
Det har gjorts flera gånger tidigare (flygindustrin...)
och det kommer att fortsätta. Tänk bara hur det hämmar småföretagare att komma ut med nya produkter som i det andra fall jag tänker på skulle vara mycket mer miljövänliga, driftsäkrare osv. Det hämmar utvecklingen, som förövrigt inte tar bamse-steg varje gång det går framåt. Ibland är det bara det där lilla som krävs för att göra något MYCKET bättre. Kanske finns just den lilla förbättringen i ARC's lampa.

tråkigt att man redan äger två maglites.

mvh/sam
 
samme83; sa:
Efter att ha läst allt kan jag bara säga såhär:
designintrång eller inte, det är trisst att stora företag har mage att driva en sådan sak till rätten.
Inte då. Stjäla någons design är kriminellt och de eventuellt skyldiga ska naturligtvis näpsas. Även småföretagare kan väl använda sina små söta huvuden?
 
Men var det stöld då.

Att patentera en sådan form är ju för fan som att patentera ett runt hjul. AAAAAAAAAAAARRRRGH!! Vilken "rättssak" alltså... Eran är också cylindrig, eh.
 
svartöra; sa:
Inte då. Stjäla någons design är kriminellt och de eventuellt skyldiga ska naturligtvis näpsas. Även småföretagare kan väl använda sina små söta huvuden?

Innan man hävdar att någon gjort sig skyldig till brott så ska det väl först bevisas i en rättegång? Och än så länge är väl inte processen över?
Problemet som jag ser det i såna här fall är att det, oavsett om det förekommit designintrång eller inte, föreligger en asymetri i tillgängliga resurser för juridiska processer mellan stora respektive små företag. Så i praktiken kan ett större företag processa "ihjäl" ett mycket mindre. Med det sista menar jag inte nödvändigvis att det stora företaget tömmer det mindre på likviditet genom processandet utan att personen/personerna i det mindre helt enkelt inte orkar med rättsprocessen och nöjer sig med, en för dom ofördelaktig, förlikning.

Mvh Jesper
Som nog allt mer tror på skrotandet av rättskyddad design, annat än i fall med rena plagiat typ:Swatch-Switch :)
 
Rent generellt...

samme83; sa:
Efter att ha läst allt kan jag bara säga såhär:
designintrång eller inte, det är trisst att stora företag har mage att driva en sådan sak till rätten.
Det har gjorts flera gånger tidigare (flygindustrin...)
och det kommer att fortsätta. Tänk bara hur det hämmar småföretagare att komma ut med nya produkter som i det andra fall jag tänker på skulle vara mycket mer miljövänliga, driftsäkrare osv. Det hämmar utvecklingen, som förövrigt inte tar bamse-steg varje gång det går framåt. Ibland är det bara det där lilla som krävs för att göra något MYCKET bättre. Kanske finns just den lilla förbättringen i ARC's lampa.

tråkigt att man redan äger två maglites.

mvh/sam
...är en av själva DRIVKRAFTERNA för ett företag att utveckla och lansera en produkt, chansen att för så lång period som möjligt få ett monopol, ett patent, ett mönsterskydd eller annan särställning på marknaden. Anledningen är naturligtvis att företaget måste få sina utvecklingskostnader betalda, och företagaren måste känna att här finns chansen att tjäna pengar. Det är ett av incitamenten för att alls vilja driva ett företag.

Antag att ett företag vet att mönsterskydd, patent osv. i realiteten inte betyder något, utan att vem som helst kan ta produkten när den är klar, slippa alla utvecklingskostnader, bara göra någon mindre modifiering och sedan konkurrera med i princip samma produkt. Du kanske kan föreställa dig hur hämmande det vore för utvecklingen?

Jag vet inte tillräckligt om det specifika fallet med Maglite, men du säger "designintrång eller inte, det är trist att stora företag har mage att driva sådant till rätten". Om ett företag upplever att det är designintrång måste företaget, litet eller stort, driva det till rätten. Om de inte gör det när det verkligen är fråga om något sorts produktintrång är det företaget kört. Det blir ibland svåra gränsdragningsproblem, men det är därför vi använder oss av domstolar.

Antag att Maglite hade lanserat sina första lampor för tre månader sedan och att företaget hade varit i ARC:s storlek. Och så kommer ARC idag med en snarlik produkt. Hade då dina sympatier hamnat hos ARC? Eller sympatiserar du med ARC bara för att det är det lilla företaget mot jätten Maglite? Fullt förståeligt i så fall. Men så gott som samtliga företag som idag är jättar, var inledningsvis små, även då troligen Maglite. Det är utan ett fungerande produktskydd som vi riskerar att få den verkligt hämmade utveckling som du tar upp.

Om sedan stora multinationella jättar beter sig som svin eller änglar är en good/badwill komponent du som konsument kan ta hänsyn till vid ditt val av produkt. Men utan fungerande regler för ägande av olika slag, i detta fall rätten till en design (oavsett rättens framtida utslag), avstannar utvecklingen. Vem vill utveckla eller bygga något om vem som helst bara kan sno grejen? Det är särsklit viktigt att det finns regler som gör att företag vågar lägga ner utvecklingskostnader på nya riskfyllda kanske innovativa produkter. Och det vågar de endast om de vet att deras produkt inte får kopieras hur som helst.

Med detta system blir det som sagt svåra gränsdragningsproblem, men det är det bästa system vi idag känner till. Det framgår när man studerar utvecklingen i de länder i vårt närområde som inte haft/har fungerande "property rights". Sen finns andra aspekter på problemet, exempelvis de som Polarhund tar upp ovan, men att det generellt måste finnas ett skydd för företags produkter är en viktig faktor för utvecklingen.
 
Muglite!

Japp du läste rätt i rubrikraden!
Kan inte låta bli att nämna den ultimate plagiat produkten i detta sammanhang. En kompis som kom hem från asien för några dar sen var precis förbi och visade upp den sämsta produkten världen nånsin skådat: En ficklampa i svartmålad gul plast. Såg ut som en direkt avgjutning från en Maglite, men med det brilljanta namnet Muglite.
Så fick man avsluta kvällen med ett gott skratt :)

Jesper
 
Re: Muglite!

polarhund; sa:
Japp du läste rätt i rubrikraden!
Kan inte låta bli att nämna den ultimate plagiat produkten i detta sammanhang. En kompis som kom hem från asien för några dar sen var precis förbi och visade upp den sämsta produkten världen nånsin skådat: En ficklampa i svartmålad gul plast. Såg ut som en direkt avgjutning från en Maglite, men med det brilljanta namnet Muglite.
Så fick man avsluta kvällen med ett gott skratt :)

Jesper
Ja det visar i alla fall att plagiatörerna vet exakt vad de håller på med. Sjukt renhårigt på något sätt.
 
Re: Men var det stöld då.

Att patentera en sådan form är ju för fan som att patentera ett runt hjul. AAAAAAAAAAAARRRRGH!! Vilken "rättssak" alltså... Eran är också cylindrig, eh.
Mönsterskydd, inte patent. En stor skillnad. Det är mer än den cylindriska formen som avgör, det är hela formgivningen. Och det krävs inte mycket för att man ska ha en "egen" form. Detaljerna ska givetvis en domstol avgöra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tusenkonstnar Lampor Arc, CMG, Maglite Butiker och leverantörer 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.