Triangia el Kit EasyFuel

avslutad210712; sa:
Och med tanke på hur brännaren i Easyfuel ser ut jämfört med Optimus gasoltillsats så undrar jag om det inte är "same thing but different".

Kan göra annat än hålla med. Gasbrännaren till trangia tillverkas ju dessutom av Primus så det känns inte direkt långsökt om dom skulle använt en redan befintlig grundkonstruktion i någon av de två produkterna.

/Jesper
Som under vintern kör med dubbla trangia!
 
alven; sa:
Jag tycker det är fascinerande att man ofta hävdar att Trangia är så tungt jämfört med andra lösningar.

Grejen är ju att man inte spar särskilt mycket mot ett Trangia om man väljer "benstående" gaskök. Rätt onödigt alltså.

Om man däremot väljer ett tubmonterat kök är det en helt annan sak. Då börjar man spara hekton.

(Vill man å tredje sidan ha ett flerbränslekök är det ju inte främst vikt utan mångsidighet man söker)
 
En nackdel med Trangia jämfört med en fristående brännare som Easyfuel, är att man blir mer låst i valet av kastruller mm.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
En nackdel med Trangia jämfört med en fristående brännare som Easyfuel, är att man blir mer låst i valet av kastruller mm.

Sant! Men ser du några problem med trangias kastruller? Själv tycker jag att de funkar utmärkt.

/Andreas
 
ala; sa:
Raskesven; sa:
En nackdel med Trangia jämfört med en fristående brännare som Easyfuel, är att man blir mer låst i valet av kastruller mm.

Sant! Men ser du några problem med trangias kastruller? Själv tycker jag att de funkar utmärkt.

/Andreas
Visst fungerar de utmärkt, i de flesta fall, likaså gastillsatsen. Själv brukar jag dock använda bl.a. Trangias 2,5 liters kastrull med hänkel, vilken inte ryms i Trangiasetet. Den kaffepanna jag vill använda har för liten bottendiameter och fel höjd för Trangiat. Att ställa dit en liten metallkåsa på brännaren bara för att koka upp en snabbkaffe går inte heller. Mer polyvalent ( :) ) med Easyfuel än Trangiat, tycker jag, då jag hellre anpassat vindskyddet till kastrullerna än kastrullerna till vindskyddet.

Raskesven
 
ja just det....Kaffe....detta ständiga problem! :)

Då är jag med på hur du menar. Själv känner jag nämligen aldrig något behov av annat än de två kastrullerna som ingår i trangiat nämligen. Skulle vara för storkok i så fall men oftast är det två personer per kök på mina turer och då går det bra.

/Andreas
 
Hakar på tråden även om den varit "död" ett tag.

Intressant sak som sagts ovan som jag inte tänkt på, ett fristående gaskök av Primusmodell kanske inte är så jäkla optimalt jämfört med Trangia. Kanske har jag dragit lite stora växlar av jämförelser med andra benstående kök, d.v.s multifuelkök.

Trodde inte jag skulle ha så svårt att välja ett kök! Måste erkänna att prylmannen inom mig tilltalas mer av Primus, men gedigheten och funktionen i Trangia är lockande den med...
 
Man kan göra fler räkneövningar. För min egen del ställde jag upp följande data.

Alternativ 1:

Trangia 25-1 1110 g
Gasbrännare 170 g

Vikt: 1280 g (minus spritbrännaren som jag inte vet vad den väger)


Alternativ 2:

MSR WindPro 200 g
Kärl 460 g (mina egna befintliga, nån av Primus modeller)
Vindskydd 50 g (c:a för ett hembyggt)
Tamoj 50 g

Vikt: 760 g


Alternativ 3:

Brännare Primus Classic trail 230 g (den jag har nu)
Kärl 460 g
Vindskydd 50 g
Tamoj 50 g
Basadapter 200 g

Vikt: 990 g


Det tredje alternativet är en budgetvariant, det blir billigare än att köpa ett helt nytt kök. (Anledningen till att byta över huvud taget är att jag inte gillar att balansera mina grytor på höjden, då jag är ute med barn.)

Skillnaden mellan Trangia och MSR-köket slutar på 1/2 kilo med de prylar jag har. Sedan får man väl värdera det mot Trangiats eventuella fördelar. (Fast några av de vindskyddslösningar som varit uppe i andra aktuella kökstrådar får mig att under över de fördelarna...) För min egen del slutar det nog med att jag köper ett MSR och bygger mig ett vindskydd. Det ger mig även möjligheten att packa mer minimalistiskt (bara en kastrull etc) om jag nu vill det.
 
Kan ju fylla i vad mitt trangia 27 väger..

Tamoj 48g
Stekpanna 153g
Kastrull 104g
kastrull mark 102g
vindsk neder 122g
vindsk över 195g
Gasbrännare 180g
plast sk bräda 77g

totalvikt 981 gram med gasbrännaren.
skippar man plastskärbrädan och en kastrull så är man nere på 802 gram...

sedan har vi ju minitrangiat..

Kastrull 92g
Stekpanna 76g
sprit brännare 110g
tamoj 23g
vindskydd 53g

totalvikt 354g

tydligen var det någon som lyckats konvertera ett minitrangia till gasbrännarvariant...
vilket låter lite intressant ;-)

med minitrangiat så kan man ju dessutom välja att köra vilken kastrull som helst ..
 
Hur stor skillnad i stabilitet blir det mellan gaskök och ett trangiakök (med gas som tillbehör)?

Jag tycker det ser vingligt ut när man ska ställa upp gasköket på något underlag som inte är 100% plant.

Ett trangia kan man ju i princip ställa var man vill.

Är det krångligt att ta bort gasbrännaren på trangian om man köper en sådan och sätta tillbaka spritbrännaren?
Jag tänkte ifall gasen tar slut så att man måste gå över till sprit mitt under matlagningen.

Jag lyckades bränna hål på en kastrull till mitt uråldriga Trangia idag och ska nu köpa nytt. Själva köket är extremt buckligt och slitet (väl använt sedan början av 80 talet).
 
En fristående brännare som Easyfuel är stabil nära nog i klass med Trangia. En toppmatad brännare som sätts ovanpå en stor gastub och sedan en kastrull ovanpå blir mindre stabil. Mindre gastuber, lägre, blir stabilare. Du kan köpa till stödjeben för gasbehållaren, eller stabilisera den med några tältpinnar.

Gasbrännaren i Trangia är mycket enkel att sätta i och ta ur. Bättre att ta med dig lite extra gas om du är osäker på förbrukningen, än att ta med även spritbrännaren och sprit. Finns små gasbehållare från t.ex Markill som väger runt 190 g att ta med som reserv.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.