Triangia el Kit EasyFuel

För min egen del slutade* det med ett Primus EasyFuel som jag fick för strax under halva priset pga att det är utgående modell (ersätts av Gravity, tror jag). Det är hur stabilt som helst, så ett av mina kriterier uppfylldes där. Jag tycker det är smidigt och hantera, och det går precis att packa ner i mitt befintliga kastrullset. (Fast hade jag haft Trangia-kastruller tror jag inte att det hade gått, de är inte tillräckligt djupa -- ngt att tänka på!) Vikten stannar på ca 900 gram.

Nu ska jag bara fixa ett vindskydd till det, så snart studsar nog en av de trådarna upp igen :)


*
"Slutade"? Yeah right... snart "måste" jag nog ha ett flerbränslekök ;)
 
alven; sa:
För min egen del slutar det nog med att jag köper ett MSR och bygger mig ett vindskydd. Det ger mig även möjligheten att packa mer minimalistiskt (bara en kastrull etc) om jag nu vill det.

Man kan ju även med Trangia välja att ha bara en kastrull. Jag kör med gasbrännare, en kastrull och skippar kaffepannan. Det väger nåt kilo, men om man skippar stekpannan (har aldrig använt den utom som lock) och fixar nåt lättare (det finns lock att köpa för 50kr på t ex intersport) så sparar man en hel del vikt.

Packar man noggrant får man dessutom plats med *allt* inuti Trangiat (kastrull, brännare, tändstickor, gasbehållare, tamoj, sked). Praktiskt med allt samlat. Bara maten tillkommer.
 
millimeter; sa:
Man kan ju även med Trangia välja att ha bara en kastrull. Jag kör med gasbrännare, en kastrull och skippar kaffepannan. Det väger nåt kilo, men om man skippar stekpannan (har aldrig använt den utom som lock) och fixar nåt lättare (det finns lock att köpa för 50kr på t ex intersport) så sparar man en hel del vikt.

Prexis, skillnaden är inte jättestor, det var min poäng i mina räkneövningar.

millimeter; sa:
Packar man noggrant får man dessutom plats med *allt* inuti Trangiat (kastrull, brännare, tändstickor, gasbehållare, tamoj, sked). Praktiskt med allt samlat. Bara maten tillkommer.

Detsamma gäller mina grytor o mitt Easy Fuel, allt inkl tamoj går ner. (Även om man nu alltid lyckas glömma packa i just tamojen när man packar ihop köket, undrar varför...) Just detta är dock värt att kolla om man köper saker som inte hänger ihop från början.
 
millimeter; sa:
Packar man noggrant får man dessutom plats med *allt* inuti Trangiat (kastrull, brännare, tändstickor, gasbehållare, tamoj, sked). Praktiskt med allt samlat. Bara maten tillkommer.

Fel av mig, läste lite slarvigt. Hur i hela fridens namn får du plats med gasbehållaren???
 
alven; sa:
... (Även om man nu alltid lyckas glömma packa i just tamojen när man packar ihop köket, undrar varför...)

Haha, exakt så upplever jag det ;) Det är något sedan stenåldern..


millimeter; sa:
Packar man noggrant får man dessutom plats med *allt* inuti Trangiat (kastrull, brännare, tändstickor, gasbehållare, tamoj, sked). Praktiskt med allt samlat. Bara maten tillkommer.

Fel av mig, läste lite slarvigt. Hur i hela fridens namn får du plats med gasbehållaren???

Man lägger ned gasbrännaren i kastrullen (lämpligen en så stor som möjligt som ryms i Trangiat) och låter slangen gå runt kastrullbotten. Kastrullen placeras i vindskyddet som vanligt. Sedan lägger man ned gasbehållaren (en liten modell - 220g?) upp och ner mitt för ett av kastrullstöden. Kastrullstödet kan då vikas ner i gasbehållarens inbuktade undersida (detta är tricket tycker jag), och tamoj+tändstickor ryms kring brännaren. Voila.. ;)

Men man får kanske se till att brännaren hunnit kallna ordentligt efter maten! Och jag har alltid en plastpåse till tändstickor/eldstål, som kan skydda kastrullens eventuellt känsliga beläggning mot brännarens vassa kanter.

MvH
 
msr

Jag skulle själv rekomendera MSR. Det som jag inte tycker om med gasen till Trangia och liknande är att det blir sämre effekt när trycket i gasbehållaren sjunker. När det sjunker så tar det mycket längre tid att koka upp vatten och liknande. I MSR kök så pumpar du upp ett tryck som ger nästan högsta effekt även när det är mindre än halva behållaren besin kvar. MSR är även lättare, vilket ses i övriga ovanstående inlägg.
Jag pratar genom mina egna erfarenheter och jag har bara haft dåliga erfarenheter av Trangia.

Vad gäller Primus så har jag inga som helst erfarenheter så på den punkten kan jag tyvärr inte yttra mig.
 
jonasby; sa:
.......
.......
Jag är impad, man får tacka för engagemanget. Jag har fått mycket att tänka på nu. Detta att välja kök är inte lätt. Även om det snart lutar mer mot Trangia än det gjort från början.
Det har kommet mange inlegg etter Jonas siste her håper ikke vi drukner deg i engagement.

Trangia gir et utall muliheter, og nesten alle multifuel kan anpassas. Likedan gasolbrennere med slange. I mellomtiden hadde jeg testet ut et hemmagjort vindskydd for ditt classic trail.
En tunn aluminium vindskjerm som rulles rundt kokeapparatet under transport, med diameter ca 1-2 cm større en din største kjele, og med en høyde slik at den kan henge på kjelen og ned til gasol boksens topp.

Da har du en hemmagjort vindskydd på ca 30-50gram gratis (om du finner platen i et offsettrykkeri's sopor).

Selv anveder jeg Trangia helt eller delvis, hemmagjort vindskydd og Optimus Nova efter hva jeg finner bra.

dsk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.