Triangia el Kit EasyFuel

Skall investera i ett nytt kök, har ett gammalt Triangia har gjort sitt. Har tänkt att köpa antingen Primus EasyFuel eller Trangia med gasbrännare. Vet inte vilket jag skall välja de båda har för och nackdelar.
Triangia: Har ju bra vindskydd men väger en massa.
Primus: Viktmässigt kanske bättre, medans det är krångliare och ta med plats.. ja jag vet inte.
Skulle blir glad för några tips, använder vanligen den på veckovis fjällvandring eller lättare vinterturer.
Mvh Jonas Bylund
 
Jag fick ett easyfuel i jul så jag har inte hunnit använda så mycket men det lilla jag har använt de har gjort mig fruktansvärt nöjd. Vad du menar med att det är "ta med plats" förstod jag inte...
Det beror ju på vad du ska använda de till...Vid stöckigt väder är ju primusköket överlägset bäst då det inte slocknar. Samt är det smidigt och precis som du säger väger de inget. Den enda stora nackdelen med primus ett är att vid längre expiditioner får man ha med sig många gasbehållare, men i gengäld får du bära å spriten till trangiaköket...
Jag skulle ha satsat på primusköket eftersom jag använder trangia så mycket på skolan och finner de klumpigt och opraktiskt även fast de har sina ljusa sidor det med.
Daniel.....
 
trangia vs primus

Tjena!
Om du gillar vinterturer så tycker jag att du ska ta primus varifuel istället. visst, lite dyrare men funkar i ALLA väder. Trycket i gasbehållarna sjunker fort när temperaturen sjunker neråt nollan och under. Då måste man hålla på och värma behållaren, annrs tar det längre tid att laga maten och det går även åt mer bränsle.
 
Tack för tipsen.

Men som sagt, jag har ju redan en Primus ClassicTrail, och jag tycker det är värdelöst, har använt det under en sommar endast. Drog hur mycke Gas samt det var bökigt när det blåst. Men ni som har testat dessa tycker ni att de drar någolunda med gas samt att det står sig bra mot vinden eller måste man göra som med ClassicTrail att man nästan allid ha ett vindskydd för att annars så kyler det mot kastrullen så maten blir aldrig klar eller att lågan slocknar.

Men varför är Triangia sämre än de kök som är mer fristående och utan vindskydd? samt använder ju så många triangia?
 
olausson88; sa:
Jag fick ett easyfuel i jul så jag har inte hunnit använda så mycket men det lilla jag har använt de har gjort mig fruktansvärt nöjd. Vad du menar med att det är "ta med plats" förstod jag inte...
Det beror ju på vad du ska använda de till...Vid stöckigt väder är ju primusköket överlägset bäst då det inte slocknar. Samt är det smidigt och precis som du säger väger de inget. Den enda stora nackdelen med primus ett är att vid längre expiditioner får man ha med sig många gasbehållare, men i gengäld får du bära å spriten till trangiaköket...
Jag skulle ha satsat på primusköket eftersom jag använder trangia så mycket på skolan och finner de klumpigt och opraktiskt även fast de har sina ljusa sidor det med.
Daniel.....



Har du testat det kraftig vind? hur mycke drar den..
Vad tycker du som är negativt med Triangia...
 
jonasby; sa:
...eller måste man göra som med ClassicTrail att man nästan allid ha ett vindskydd för att annars så kyler det mot kastrullen så maten blir aldrig klar eller att lågan slocknar.

Nästan oavsett vilket kök du använder måste du ju skydda kastrullen från vinden - det är 90 % av meningen med vindskydd (resten är för att skydda lågan).

För att svara på din fråga skulle jag satsa på gastillsats till Trangia eller köra på ett riktigt lättviktsgaskök (Optimus Crux, MSR Pocketrocket eller liknande) istället.
Easyfuel känns som ett onödigt mellansteg om du bara ska köra gas, för så jäkla mycket vikt spar man väl inte jämfört med ett Trangia.
[Ändrat av Nordesjö 2005-01-20 kl 19:14]
 
Jag tycker det är fascinerande att man ofta hävdar att Trangia är så tungt jämfört med andra lösningar. Jag har själv ett primuskök, och så mycket lättare än mitt gamla Trangia tror jag inte det är. En stor del av vikten är ju kastrullerna, och de måste man ju ha i alla fall.

Litet räkneexperiment:
Om man jämför ett Trangia 25-1 ("basmodellen") så väger det 1110 g, plus evt en gasbrännare på 170 g, minus originalbrännaren vad nu den kan väga. Låt oss säga 1200 g för enkelhetens skull. (Vikter från http://www.trangia.se)

Ett Primus Yellowstone Techno Trail väger 180 g. Köper man sedan till kastruller i samma storlek som Trangias så väger t ex ett Optimus Terra kastrullset 640 g. Vindskydd optimus Wind Trail väger 45 g. Summa: 865 g. (Vikter från http://www.getout.se)

Nu kan man förstås köpa lättare kastruller eller bara ha en kastrull -- men det kan man till Trangia med om man vill.

Vad får man för 350 g? I mina ögon får man ett stabilare kök med ett vindskydd som är betydligt mer lätthanterligt än en bit folie (inte minst när det blåser). Det är väl så man får se det: vilka kvaliteter skiljer mina alternativ åt, och vad betalar jag för det i kvantitet (gram och, vilket jag inte brytt mig om nu, pengar).

PS
Nån som tror att jag vill byta bort mitt kök ;)
 
Räkneexempel 3:

Primus Easy Fuel: 393 g.
Vindskydd till ovanst.: 65 g.
Kastrullset Trangia Tundra 1: 540 g.
(Det sista eftersom det är motsvarande vad som finns i ett Trangia 25.)
Summa: 998 g.

Dvs cirkus en chokladkaka mellan detta och ett Trangia 25-1...

(Lade till detta exempel eftersom det var mer rättvisande som jämförelse, om man ser till jonasbys inledande fråga.)

EDIT: stavfel
 
alven; sa:
Räkneexempel 3:

Primus Easy Fuel: 393 g.
Vindskydd till ovanst.: 65 g.
Kastrullset Trangia Tundra 1: 540 g.
(Det sista eftersom det är motsvarande vad som finns i ett Trangia 25.)
Summa: 998 g.

Dvs cirkus en chokladkaka mellan detta och ett Trangia 25-1...

(Lade till detta exempel eftersom det var mer rättvisande som jämförelse, om man ser till jonasbys inledande fråga.)

EDIT: stavfel

Jag är impad, man får tacka för engagemanget. Jag har fått mycket att tänka på nu. Detta att välja kök är inte lätt. Även om det snart lutar mer mot Trangia än det gjort från början.
 
tyvärr inte...

Som sagt har jag inte haft de så länge ännu så jag har inte testat de i riktigt svåra förhållande men i lite vind har de blivit och jag har inte haft några problem....De drar inte så farligt mycke tycker jag men när de blåser så drar de lite mera precis som du säger. Enligt primus ska man ju kunna koka 30 liter vatten med en stor behållare gas och det kan allt stämma. Jag kan inte svara på dina frågor fullständigt eftersom jag inte har hunnit prova de så mycket än men jag står fast vid att de är bättre än ett trangia...

Daniel
 
Re: tyvärr inte...

olausson88; sa:
Som sagt har jag inte haft de så länge ännu så jag har inte testat de i riktigt svåra förhållande men i lite vind har de blivit och jag har inte haft några problem....De drar inte så farligt mycke tycker jag men när de blåser så drar de lite mera precis som du säger. Enligt primus ska man ju kunna koka 30 liter vatten med en stor behållare gas och det kan allt stämma. Jag kan inte svara på dina frågor fullständigt eftersom jag inte har hunnit prova de så mycket än men jag står fast vid att de är bättre än ett trangia...

Daniel

Frågan gällde jämförelsen mellan Primus EasyFuel och Trangia med GASBRÄNNARE. Vad är det (förutom ev vikten) som gör att du menar att Primus EasyFuel skulle vara ett bättre alternativ än Trangia med GASBRÄNNARE?
 

avslutad210712

Gäst
Har kört trangia med gasoltillsats och tycker det fungerar alldeles utmärkt. Det enda man kanske kan klaga på är vikten men å andra sidan har man ett stabilt kök med bra vindskyddande egenskaper. Att jag gått över till Omnifuel beror på att jag bytt till flytande bränsle inte att jag var missnöjd med gasoltillsatsen.

Och med tanke på hur brännaren i Easyfuel ser ut jämfört med Optimus gasoltillsats så undrar jag om det inte är "same thing but different".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.