Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ?

Daniel W

Gäst
Hejsan !

Funderar på att köpa ett nytt kök men vet inte riktigt vart
man skall börja. Har för tillfället ett gammalt hederligt
trangia (typ jägarkök). Undrar då vad man skall välja för
att få något bättre.
Kollat på primus multi fuel och optimus explorer, om man inte
vill lägga pengar på ett multi-fuel kök vad skall man då välja
gas, t-röd, metanol osv...
kommer att anväda köket några ggr i månaden, oftast skogs
terräng, men också fjäll.
Är det inte svårt att använda en lös brännare utan
vindskydd. är t.ex trangia modell med gasbrännare bättre ?

Vore tacksam för lite hjälp i köksdjungeln.

Mvh Daniel W
 

Jan Leyon

Gäst
Valet är lätt !

Köp ett Primus LPS_gasdrivet med automatisk piezotändning. Det är klart billigare än Primus MFS eftersom det bara går på gas men annars är utseendet,hopfällbarheten etc.samma.
Köp sedan ett MSR mjukmetallvindskydd( c:a 100 kr.) som passar utmärkt också till detta kök.
Vill du sedan att stödbenen skall stå mer stadigt fixar du lätt ett lättmetallock till 5 kg´s färgburk där benen sitter som gjutna.
För att köket sedan inte skall sjunka när du använder det i snö kontaktlimmar du en bit liggunderlägg på undersidan av locket. Så var det klart - ett riktigt gourmet-kök !
 

Daniel W

Gäst
Är det inte problem med gasen vintertid ?

Hej !

har aldrig använt ett gas kök men har hört att det är svårt
att använde gas vintertid eftersom gasen då inte har lika lätt
att förgasa sig och därmed svår att elda med. förvärmning
krävs ? Medför inte detta problem och omständigheter
vintertid ?

Tack för tipset !

Mvh Daniel
 

Jan Leyon

Gäst
Det går bra !

Liknande förvärmning som på MFS finns även på LPS.
Det skall gå utmärkt att använda vintertid.
 

Johan Rundberg

Gäst
Tips!

Hej,


om du planerar att använda köket året runt så skulle jag inte satsa på gas. Gas fungerar bara så länge trycket i flaska kan distribuera bränslet till brännaren. Vid låga temperaturer sjunker trycket och till slut fungerar inte gasbrännaren om inte gasflaskan värms upp på något sätt.


Ett kök med flytande bränsle har en pump som reglerar trycket och sådana kök påverkas därför inte av kyla.


Eftersom du redan har ett Trangia föreslår jag att du tittar på Optimus Explorer <http://www.optimus.se> eller KAP-Arktic (det senare är svårt att få info om men du hittar lite i detta forum).


En snabbeskrivning av köken lyder: Explorer är ett flerbränslekök som hanterar bensin i princip lika bra som fotogen. KAP-köket är excellent på fotogen men kan köras på bensin också. Båda köken har tyst gång och hög effekt samt god värmereglering. Vid transport måste Explorerbrännaren packas utanför Trangian medan KAP-brännaren får plats inuti kaffepannan på stora köket. Explorerbrännaren kan användas utan Trangiavindskydd.


Mvh,


Johan
 
Gas vintertid

Tyvärr är det väl inte så att det går "utmärkt" med gas vintertid, men något stor problem tycker jag inte att det är. Äger själv ett Primus LP kök (nu heter det något annat väldigt coolt, Himalaya eller något sånt där...) och är mycket nöjd med det. Det är väldigt enkelt att använda, och du kommer att märka att det blir roligare att laga mat eftersom du kan reglera det så enkelt. Vintertid är det dock så att kylan gör att gasen inte kan förångas lika enkelt, men det behövs inte särskilt mycket värme för att det skall gå bra. Om möjligt, ha tuben innanför kläderna ett tag innan matdags. Om du skall använda köket till frukost, ha gasen i sovsäcken på natten. I värsta fall får man värma tuben med händerna när man kokar, detta kan dock bli dj***igt kallt. Det finns också "Heat Pads" att köpa som man sätter fast under tuben med en kombinerad "heat-padhållare" och fotstöd. Har dock inte provat Heat-Paden själv, så jag vet inte riktigt hur bra det funkar. Är det någon som har någon erfarenhet av det?


För att summera: Det går trögare på vintern, men bli inte avskräckt av det; Det är inget större problem.
 

Thomas J

Gäst
Bra på sommarn!

Jag tycker att din beskrivning snarast avskräcker från användning av gas vintertid.
Vem vill hålla på och värma en iskall gastub med händerna!!
Som om man inte fryser tillräckligt om händerna ändå.
Gas funkar utmärkt på sommarn men på vintern väljer åtminstone jag att köra med bensin.
Ju kallare det är desto viktigare är det att köket fungerar utan en massa plock.
 

Dan

Gäst
Finns ingen anledning att trassla med gas på vintern

Har själv ett MFS. Gas typ maj till september. Övrig tid Heptan.
Gas är ett utpräglat sommarbränsle.
 
Heatpad

Hade med några "Heatpads" en gång när jag var ute vintertid, men de hade "löst ut" på morgonen, vet ej varför men det blev att värma gastuben innanför kläderna i alla fall. Det var c:a -20 på natten och det var de här s.k. handvärmarna som fungerar lika som heatpads, man trycker på en aktivator så utlöses någon kemisk reaktion, sedan kokar man dem så är de färdiga att återanvändas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.