Trepassleden i slutet av augusti

En annan alternativ väg är att gå öster om Vistasdalen. Kalle Brisland har beskrivit den vägen i två av sina turer.

Hej,

Jag gick en tur i somras där jag gick öster om Vistasdalen ungefär som Brisland beskriver.

Jag klev av bussen några kilometer innan Nikkaluota, följde leden upp igenom Visas kanske ett par kilometer och gick sedan rakt uppför den östra sidan av dalen och siktade ungefär mot renvaktarstugan. En del skog var det ju för all del, men det gick ganska fort att få det gjort, kanske tog det trekvart innan man var ur spenaten, så det gick att leva med.

Efter det var det väldigt lätt och fin vandring uppe på fjället på östsidan av dalen, jag kan varmt rekommendera det området däruppe. Efter det så fortsatte jag norrut och gick ned i leavasvaggi och följde den in emot mårma. Därefter gick jag mårmapasset (i rätt sunkigt väder) neråt vistas.

Sedan gick jag till Nallo, höll mig där en dag och tog en topptur upp på Nallo (väldigt lätt och fin tur, givande med finfin utsikt). Sedan gick jag till unna räita, sov där, tog en kort dag och gick över till kaskasavagge låg där och mådde allmänt fint, och gick sedan de två sista passen över till tarfala dagen efter.

På den turen hade jag en del korta dagar på grund av dåligt väder, någon hel ovädersdag, och någon vilodag med dagstur, och det hela tog jag 10 dagar till, så jag ser inte att det skall bli några problem för dig.

Turen på östsidan ovan vistasdalen är ett alternativ jag varmt kan rekommendera. Nu blev kanske det här lite osammanhängande, men kanske är det till någon nytta ändå :)

Lite bilder från turen kan du hitta här:

https://drive.google.com/open?id=0Bzp_jarSXpzKNnJPUXZURGZ4dUE
 
Tack alla för jättebra tips, har suttit och kollat på kartan Kalle Brislands vandring upp mot Vistasstugan där han skulle vara stugvärd. Han gick på omkring 1000 meters höjd med fantastiskt utsikt hela tiden över Vistasdalen. Mer tidskrävande så klart men ack så vackert. Kanske något att fundera över istället för att gå nere i Björkskogen.
Mvh Veni
 
Skulle du ha något sällskap så skulle jag nog också rekommendera Brislandsleden till Leavas, som Brislands 2008 Mårma-vandring (mycket fina tältplatser längst upp i den dalen!) och ta Mårmapasset när du ändå siktar mot passen och få en fyrpassvandring. Som ensamvandrare kanske det är lite vanskligt, om något händer är det inte säkert att någon annan vandrar förbi på flera veckor där.
 
Skulle du ha något sällskap så skulle jag nog också rekommendera Brislandsleden till Leavas, som Brislands 2008 Mårma-vandring (mycket fina tältplatser längst upp i den dalen!) och ta Mårmapasset när du ändå siktar mot passen och få en fyrpassvandring. Som ensamvandrare kanske det är lite vanskligt, om något händer är det inte säkert att någon annan vandrar förbi på flera veckor där.

Det var just det vägen jag gick i somras, och jag gick ensam. Inte säker på att jag skulle hålla med om det där "inte på flera veckor", i varje fall inte efter att man har kommit ur leavasvaggi och in till mårma.

Fjällen öster om vistas och leavasvaggi var för all del ganska öde, så det var en trevlig tur.
 
Det var just det vägen jag gick i somras, och jag gick ensam. Inte säker på att jag skulle hålla med om det där "inte på flera veckor", i varje fall inte efter att man har kommit ur leavasvaggi och in till mårma.

Det var just sträckan från där man lämnar vistasleden och renvaktarstugan tills man ansluter till Mårmapasset som jag syftade på var rätt sparsamt vandrade.
 
Just nu ser det ut så att vi bli 3 pers som ska vandra Trepassleden. Maritha som jag vandrade till och från de senaste 2 åren är på och en tjej till från Utsidan. Så nu planerar jag in även Mårmapasset, ungefär samma sträcka som Skellington gick. Bilderna från Skellingtons vandring är jättefina.
En annan fråga, stugorna i Muttos NP: i vilken skick är de? Tror inte att de är STF stugor, kostar de något?
Mvh Veni
 
Hej,
nu har jag ändrat sträckningen och tagit med Mårma. Jag har fått rådet att ta med stegjärn inför vandringen upp på Pyramidpasset. Jag googlade lite på bra stegjärn och de kostar omkring tusenlappen och vikten är från 600gr uppåt. Nu undrar jag om det verkligen behövs vid den tiden på året? Är det lättare och säkrare att gå upp på isen med stegjärn än på stenarna som jag har tänkt att göra? Mina medvandrare har skaffat sig stegjärn.
Har ni något att tillägga på den ändrade sträckningen?
Mvh Veni
 

Bilagor

  • 17-02-03, Karta över Kebnekaisefjällen.jpg
    17-02-03, Karta över Kebnekaisefjällen.jpg
    89.4 KB · Visningar: 733
Jag gick ganska långt utåt höger, på stenen eftersom det kändes tryggare. Faktum är att jag gick såpass långt åt höger att jag slapp undan det mesta av den liggande stenen också, utan gick på mera sammanhållen sten utåt sidan. Det var fint att göra så när man hade så torrt och bra som jag hade, fick ta i med händerna på något ställe, men det var lite småtrevlig halvscrambling.
 
Passet mellan Pyramiden och Knivkammen

Hej!

Jag planerar också att gå jojoleden i sommar! Jag gick den för 19 år sedan, från Tarfala till Unna Räita. Nu tänkte jag ta den åt det andra hållet. Jag är fundersam över hur passet mellan Pyramiden och Knivkammen ser ut idag? Har någon på forumet någon bra bild att lägga ut? Hur mycket har den forna glaciären smält bort? När jag gick där låg den väldigt högt upp i passet. Jag kommer ihåg att det var mycket brant där, jag var rädd och hälsade hejdå till alla mina kompisar i tankarna (var 18 år då).

Samtidigt tyckte jag att det var himla vackert och jag vill gärna se det igen.
Mitt sällskap som ska följa med mig har bra fysik och är inte speciellt rädd av sig, men har ingen vana av att vandra i fjällen, så det behöver också vägas in i planeringen.

MVH
Malin
 
Hittade en bra beskrivinng med film :)

Hej!

Jag planerar också att gå jojoleden i sommar! Jag gick den för 19 år sedan, från Tarfala till Unna Räita. Nu tänkte jag ta den åt det andra hållet. Jag är fundersam över hur passet mellan Pyramiden och Knivkammen ser ut idag? Har någon på forumet någon bra bild att lägga ut? Hur mycket har den forna glaciären smält bort? När jag gick där låg den väldigt högt upp i passet. Jag kommer ihåg att det var mycket brant där, jag var rädd och hälsade hejdå till alla mina kompisar i tankarna (var 18 år då).

Samtidigt tyckte jag att det var himla vackert och jag vill gärna se det igen.
Mitt sällskap som ska följa med mig har bra fysik och är inte speciellt rädd av sig, men har ingen vana av att vandra i fjällen, så det behöver också vägas in i planeringen.

MVH
Malin

http://www.sonoloco.com/lapland2012/2012l.html

En bra beskrivning med film från "glaciären". :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
Caligula1349 Jojo-/trepassleden Fjällvandring 14
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
veni Trepassleden Fjällvandring 14
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
Jojosurf Trepassleden (Jojoleden) Fjällvandring 2
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
Maritha trepassleden Fjällvandring 4
haiwa jojoleden / trepassleden Fjällvandring 5
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
Mopsy Jojoleden/Trepassleden? Fjällvandring 4
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
brascav Is/snöfältet på trepassleden?!? Fjällvandring 1
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
LinusS Trepassleden Fjällvandring 9
majjen Trepassleden - igen Fjällvandring 5
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
nummeråtta Trepassleden Fjällvandring 3
Kristine H Trepassleden igen Fjällvandring 16
Trepassleden Fjällvandring 1
Trepassleden iår? Fjällvandring 2
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
cloud76 Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av sept? Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
ricksteam vandring i abisko slutet av augusti Fjällvandring 1
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
Per-Tommy Kungsleden slutet augusti Fjällvandring 11
Benny G Treriksröset slutet av maj Fjällvandring 17
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Christoffer Hedman Tsutsavaggijohka slutet av juni Fjällvandring 7
aventyrare69 Tips på "Snöfri" vandring slutet på maj... Fjällvandring 11
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
edgran Pastavagge i slutet av augusti Fjällvandring 2
landonia Kebnekaise - Kvikkjokk slutet av jul - början av aug Fjällvandring 9
Fredrik Carlén Jotunheimen i slutet av sep/början okt? Fjällvandring 2
jgunst Tips för Kvikkjokk-vandring i slutet av september? Fjällvandring 1
nene hemavan slutet juni Fjällvandring 3
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
jakobg Longyearbyen i slutet av november Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.