Trepassleden med start 20 Augusti

Hej,
Vid förra årets vandring fick vi (Kilsbergaren och jag) avstå att vandra Trepassleden på grund av tidigt snöfall i slutet av augusti. Vid Nallostugan delade vi på oss och jag fortsatte mot Sälka-Huke-Ritsem istället.
I år blir det ett nytt försök att vandra Trepassleden dock med en lite annorlunda sträckning än den som var tänkt förra året. Jag har förmodligen en medvandrare (en tyska jag träffade 2015 i Sarek) men ifall hon skulle få förhinder så skulle jag vandra solo. Från Nikka blir det kanske båt upp så långt det går, alternativ att vandra nere som sträckningen eller att ta sig upp vid första renvaktarstugan och gå ner vid andra renvaktarstugan.
Det jag funderar på är sträckningen från Vistasdalen upp mot Unna Räita stugan som beskrivs i boken "Fjällvandring kring Kebenekaise, Abisko och Riksgränsen" som medelsvar, samma svarighetsgrad som att gå från Nallostugan till Unna Räita. Jag har för mig att jag läst här på Utsidan att sträckan från Vistasvaggi upp mot Unna Räita är väldigt ansträngande. Är det ett bra val? Bifogar karta med sträckning och synpunkter tas gärna emot.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • Karta över Trepassleden.jpg
    Karta över Trepassleden.jpg
    107.5 KB · Visningar: 906
Jag har inte gått upp den sträckningen, utan endast från Nallohållet. Det man hört av de som gått från det håll du planerar är att det ska vara brant, men inte klätterbrant så man rullar iväg om man faller.

Pyramidenpasset är nog mera "cause for concern" faktiskt. Klättrade där, och det var nog inte det smartaste jag gjort i livet. Grad YDS 3+/4 och en massa löst stenskravel, rätt farligt. Ska vara betydligt mindre farligt om man kan gå på glaciären med stegjärn...
 
Gick över det passet för andra gången 2016(pyramidpasset) och upplevde nu till min förvåning mycket brantare?
Snön/glaciären som ligger kvar var väldigt hal och brant, hade varit en chansning att använda den utan stegjärn, för börjar man kana bakåt så landar man illa i stenskravet :/!

Så jag gick upp lite höger om snön, delvis brant så att man fick använda både armar och ben, lite läskigt...inte att rekommendera i regn!! Jag kunde se att andra hade tagit exakt samma rutt som mig, lite fotspår och stenar som var lossade, så det kändes skönt att man valt "rätt väg" :)!

Sedan beror det ju lite på hur snön ser ut just då du passerar.
 
Hej,
...
Det jag funderar på är sträckningen från Vistasdalen upp mot Unna Räita stugan som beskrivs i boken "Fjällvandring kring Kebenekaise, Abisko och Riksgränsen" som medelsvar, samma svarighetsgrad som att gå från Nallostugan till Unna Räita. Jag har för mig att jag läst här på Utsidan att sträckan från Vistasvaggi upp mot Unna Räita är väldigt ansträngande. Är det ett bra val? Bifogar karta med sträckning och synpunkter tas gärna emot.
Mvh Veni

Jag har gått denna sträcka åt andra hållet för många år sedan. Vi gick längs södra sidan av dalgången för att kunna svänga söderut mot Nikkaluokta efteråt.
Det var bitvis lättvandrat men vissa partier var stenskravel med stora, lösa stenar. Inga problem så länge man tar det försiktigt och tar tid på sig.
Backen vid pasströskeln är lös och brant (rullgrus). Säkert sk*tjobbig att ta sig uppför men inte farlig som jag minns det.

/M
 
Jag gick Unna Reaiddávággi från Vistas till Unna Räita i augusti 2015. Det var sen vår det året med mycket snö kvar och högt vatten i jokkarna. Jag höll mig på södra sidan i dalen ändra fram till söder om toppen 1526. Själva klättringen uppför branten till Unna Räita var ganska svår med en hel del snöfält med stenhård snö, men det problemet slipper du säkert i år. Jag tror att den enklaste vägen är att börja ta höjd så tidigt som möjligt nedanför Pyramiden så att man skråar upp mot det andra etaget i Unna Reaiddávágge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
Caligula1349 Jojo-/trepassleden Fjällvandring 14
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
veni Trepassleden Fjällvandring 14
Jojosurf Trepassleden (Jojoleden) Fjällvandring 2
veni Trepassleden i slutet av augusti Fjällvandring 28
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
Maritha trepassleden Fjällvandring 4
haiwa jojoleden / trepassleden Fjällvandring 5
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
Mopsy Jojoleden/Trepassleden? Fjällvandring 4
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
brascav Is/snöfältet på trepassleden?!? Fjällvandring 1
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
LinusS Trepassleden Fjällvandring 9
majjen Trepassleden - igen Fjällvandring 5
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
nummeråtta Trepassleden Fjällvandring 3
Kristine H Trepassleden igen Fjällvandring 16
Trepassleden Fjällvandring 1
Trepassleden iår? Fjällvandring 2
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
flindvl Mårmapasset med start i Kaisepakte Fjällvandring 5
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
Askel Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda Fjällvandring 6
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
UnderEnTarp Lämplig start för vandring Sundsvall - Trondheim? Fjällvandring 7
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
Chowdhury Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart? Fjällvandring 2
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
johan5588 Turtips !? Med start från Våladalens Fjällstation..... Fjällvandring 0
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
ljamoller Storadalen/Lunndorren, augusti 2024 Fjällvandring 14
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Doddo Oklar Sarektur i Augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.