Tredimensionell fjällkarta

3D program

Magnus:
"Vad använde du för att skapa 3D-bilden? Satt du och letade upp alla höjdkurvor manuellt? Det skulle va häftigt att kunna få till det så dator gör det automatisk."

Jag tog demodatan enligt länken, även Daniel refererade till, den stoppade in den i mitt GPS program som jag har i Matlab (kan läsa waypoints och rutter) (programet för att skapa höjddata bilder är ca 30 rader). Programmet skappar ett 3D gridnät som den sedan lägger en lämplig textur på.

Buda:
"Funderat på att knåpa ihop ett litet program?"

Ja det finns men du måste ha matlab typ 20kkr...

Buda:
"Har du gjort något test i lite brantare miljöer? (typ fjällen)"

Om jag hade haft 3D data så vore det bara att köra!
Det vore kul med Keb området, ja får väl skicka ett brev till Lantmäteriet och fråga vad det kostar!

"Skymmer höjderna eller funkar det bra med oroterade 3d-bilder som i dítt exempel?"

Man kan ju skala höjden så den skymmer lagom mycket...
Man skulle oxå kunna göra bergen halvt transparanta.

Typp rutten på den här bilden:
http://www.mt.luth.se/~petert/personal/gpsplot-3D.jpg
En GPS rutt med höjdinfo plottad på en platt karta.

Se samma bild som förut med jätteberg:
http://www.fafnerengineering.com/div/test3d-skala20.jpg

Men OziExplorer3D då är det nog dax att köpa, om det bara hade kunnat läsa .rik formatet...
 
Åh Det var en häftig grej att ha matlab till. Får nog ta och återuppväcka sin tvb kunskaperna då. Verkar ju va kul att göra 3d kartor
Vad var det du hade för gps program till matlab? Tar det emot en fil med koordinater som man får fixa till med sitt ordinarie gpsprogram eller?

Borde det inte gå att göra nån bildbehandling på en kartbild med höjdkurvor på också och få ut 3d koordinater. Lantmäterietet priser svider ju något
 
3D program

Mitt program läser in ruttfiler från Kartex, man vill gärna ha dem i RT90 format det blir enklare att jobba med.

Bildbehandling, jodå nog borde det gå att räkna höjdlinjer, du sätter ett par referenspunkter som bestämmer om det är positiva eller neg lutning och sedan letar den linjer.

Det var någon som gjorde ett liknande problem på jobbet genom att räkna interferenslinjer men då var det mikrometer det gällde. Du måste ju sitta och lägga in varje luting manuellt samt ett gäng referenspunkter så det blir mycket jobb hur som helst!

Informationen finns ju så det är bara att köpa;-)
 
3d kartor

Jag läste en artickel i Utemagasinet för ungefär 1 år sedan om 3D kartor. Dom skulle vist bli tillgängliga för allmänheten innom en snar framtid, trodde man då.
Speciellt bra skulle dom vara när man planerade en
vandring och man ville studera området lite på förhand
s.a.s. Ha de.,
 
En karta blir inte 3D bara för att man lägger in den digitalt!!

Det är samma sak som att bara för att det finns tre decimaler på koordinterna så innebär inte det att koordinaten håller den noggrannheten. I LM:s kartor kan en gräns ha en noggrannhet på 10m beroende på hur den är inlagd på kartan!!
 
snyggt jobbat Peter. Det blev bra med VRML. riktigt häftigt. Du har inte testat att göra nått med data ifrån USGS som Christer Lindh tipsade om. Kanske för dålig indata men kan ju bli en rätt häftig europabild med alperna iallafall.

Vad var det du, drullputte, svarade på egentligen? Visst blir det inte 3d bara för att man har det digitalt men det var väl inte det som var ämnet här, eller?

drullputtee; sa:
En karta blir inte 3D bara för att man lägger in den digitalt!!

Det är samma sak som att bara för att det finns tre decimaler på koordinterna så innebär inte det att koordinaten håller den noggrannheten. I LM:s kartor kan en gräns ha en noggrannhet på 10m beroende på hur den är inlagd på kartan!!
 
Du kan vara lugn. Det är det ingen här som tror det.

drullputtee; sa:
En karta blir inte 3D bara för att man lägger in den digitalt!!

Det är samma sak som att bara för att det finns tre decimaler på koordinterna så innebär inte det att koordinaten håller den noggrannheten. I LM:s kartor kan en gräns ha en noggrannhet på 10m beroende på hur den är inlagd på kartan!!
 
mblund; sa:
snyggt jobbat Peter. Det blev bra med VRML. riktigt häftigt. Du har inte testat att göra nått med data ifrån USGS som Christer Lindh tipsade om.

Var fanns den höjddatan att hämta?

Man kan ju sen animera en film så man ser hur man har gått med en liten hastighetsmätare, hmm nästa projekt kanske.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.