Tredimensionell fjällkarta

Hej,

För en tid sedan var det tal om att lantmäteriet skulle ge ut en tredimensionell fjällkarta. Är det någon som vet hur det gick med det projektet? Om kartan existerar, var kan man då hitta den på nätet?

/Peter
 
Jag mailade Läntmäteriet kanske redan för ett år sedan där jag frågade samma sak. Antingen fick jag bara vaga svar eller inga svar alls, vilket minns jag inte. Fråga dem gärna du också och posta här om du får något svar av intresse.

Det finns en Sverigekarta i 3D i handeln. Kanske det är den som de syftade på när de annonserade nyheten för några år sedan. Tyvärr har den kartan ganska låg upplösning och därmed dåligt värde som fjällkarta.
 
Stora delar av fjällkartan finns i 3D i digital form, men det är knappast något för vanligt folk. Ganska kraftfullar datorer (SGI) krävs och jag törs nog lova att det är ganska svindyrt. Däremot finns vanliga fjällkartan på vår webbplats http://www.lantmateriet.se, om man vill rekognosera lite om man har en tanke på att bege sig till ett område som man inte har någon pappers-karta över. Välj "Din Karta" och därefter "Blå Kartan / Vägkartan" och titta på fjällen.
 
Hmm..

Med dagens utveckling på datorer så är en snabb PC typ 1,8 GHz med ett Gforce 3 kort typ 16kkr ungefär lika snabb som en SGI Onyx2 Infinite Reality för 3Mkr, sen har du massor med fördelar med Onyxen.

Men nog borde det gå att köra vanliga 3D kartor på en 15kkr PC idag utan problem!
 
Kartproduktion kräver måhända svindyra SGI-maskiner, men det är inte riktigt det som det handlar om. Vi talar om visualisering av kartinformation i 3D -- och det har dagens normal-pc inga större problem med.

Vi har inte missuppfattat vad Lantmäteriet menade. Nyheten de gick ut med handlade om kartor i 3D för vanligt folk och inte professionella.

Det är intressant att du skriver att "stora delar" av fjällkartan finns i digital form. Förekommer det fortfarande manuell kartproduktion?
 
3D kartor

Lekte lite med den typ av data som LM har på demosidan.

http://www.lm.se/kartprover/index.htm

Man kan man hämta hem en massa olika data, jag hämtade hem en tiff bild (terrängkartan) samt höjdinformationen från ett område utanför Norrköping och med lite programeringstrolleri så kan det se ut så här:

Det är igentligen en 3D modell som jag kan rotera på datorn men det blev svårt att visa!

http://www.fafnerengineering.com/div/test3d.jpg

Så det borde inte vara några problem att göra riktiga program som fixar det och Kartex version med höjddata vore coolt!
[Ändrat av fafner 2002-01-15 kl 23:13]
 
Snyggt gjort!
Vad använde du för att skapa 3D-bilden? Satt du och letade upp alla höjdkurvor manuellt? Det skulle va häftigt att kunna få till det så dator gör det automatisk.
 
Re: 3D kartor

fafner; sa:
Det är igentligen en 3D modell som jag kan rotera på datorn men det blev svårt att visa!

SNYGGT! Funderat på att knåpa ihop ett litet program? Det finns säkert många med mig som är intresserade av ett dylikt. Har du gjort något test i lite brantare miljöer? (typ fjällen) Skymmer höjderna eller funkar det bra med oroterade 3d-bilder som i dítt exempel?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.