Fjällkarta över Norge.

Vart kan man få tag på fjällkartor över Norge? Det bör väl finnas någon motsvarighet till ex "Utemagasinet" här i Sverige så man kan köpa lite billigare. Om det inte finns det, vart ska man vända sig då?

Tips mottages tacksamt.

MVH Urban.

Du kan ju alltid kolla med statens kartverk, det är norska motsvarigheten till lantmäteriet, http://www.statkart.no/
Du hittar turkartor under "landkart". Men någon av alla norrmän som flitigt besöker utsidan vet nog billigare ställen :)

/Martin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
om man ændå visste det...

De norska fjællkartorna som jag har køpt, har jag fått tag i i norska bokhandlar. De flesta bokhandlar har de vanligaste fjællkartorna, igår till exempel køpte jag kartor till Hestbrepiggtraversen, de kostade 80NOK/st før 50.000-kartor. Det finns också 100.000 eller 200.000 øver større fjællområden.

Kartbutiken i Stockholm

Om du har vägarna förbi Stockholm kan du gå in på kartbutiken på Kungsgatan. Dom har allt. Kan dock inte säga om det är billigt eller ej...

kartbutiken...

som någon nämnde, kartbutiken i Stockholm har det du behöver. Maila till kartbutiken@kartbutiken.se så skickar dom en karta till dig. 120:- inkl. frakt kostade det för en karta förra året. Billigt eller dyrt?! men du får vad du behöver iaf...lycka till!
/Freddy

Re: kartbutiken...

fklint; sa:
som någon nämnde, kartbutiken i Stockholm har det du behöver. Maila till kartbutiken@kartbutiken.se så skickar dom en karta till dig. 120:- inkl. frakt kostade det för en karta förra året. Billigt eller dyrt?! men du får vad du behöver iaf...lycka till!
/Freddy

Man kan också ringa dit, tel 08-202303 (om de inte bytt) så skickar de bums och har du tex VISA-kortet framme så anger man kortnummer så dras beloppet bums så slipper man frakt.

MVH Mats

Det finnes ingen motsvarighet till utemagasinet i Norge(det er ju det vi leser even i Norge!) Men turistforeningen har et medlemsblad; Fjell og Vidde. Der kan du kanskje finne noe. Statens kartverk er ellers den eneste som jeg vet om med kart over Norge (50-, 100- og 250.000, samme detaljer fins på de tre). Kjøper du pakker med kart vil du få prisen ned ganske mye. Slike pakker fins for de fleste store turområdene i Norge. Alle bokhandler har 50.000-kart for sitt nær-område.

Kontakta DNT

Som Nina saeger aer det moejligt att faa tag paa 1:50000 kartorna i lokala bokaffaerer, men jag ville kollat med Den Norske Turistforening i Oslo, dom har alla (aeller kan bestaella dom), aeven om det allra baesta aer at gaa till hemsidan til Norsk Kartverk.
Det finns 1:100000 kartor över t.e. Hardangervidda, Jothunheimen, etc, men jag anbefalar stärkt at nytja 1:50000. Dom viser kotar och ekvidistanser mycket bettre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips