Fjällkarta

Fri Pro Mellersta och södra Norrland

För att använda i 60CSX ska du ha Friluftskartan Pro för Mellersta och Södra Norrland.
Som RESERV ska du ha papperskarta = Gröna kartan 192A Blåhammaren OCH kompass.
Bertil
 
Karta

Hej
Jag vet mycket väl att man ska ha papperskarta, och ev kompass. Som gammal avdankad orienterare brukar jag använda kompass i bland men oftast mest karta.
GPS,en vill jag mest ha som en kul leksak ifall packningen är för lätt....
Christer
 
Jag gick storulvån-(via getryggen) blåhammaren-sylarna-gåsen-storulvån för några veckor sedan.
Min sambo hade då lantmäteriets fjällkarta omr. Z54.
Jag hade GPSmap 60 CSx med friluftskartan omr.6 (M4,M5,N4,N5).
Utöver de anledningar som nämnts ang. karta & gps så tycker vi att det är kul att båda kan följa med på respektive karta.
Jag hade med mig fyra Varta 2700mAh uppladdningsbara batterier. Ett par räckte precis i fyra dagar och då hade jag på gpsen från morgon till kväll.
 
Senast ändrad:
Martin,
hur gjorde du med den magnetiska kompassen. Var den på eller av.
Har du koll på hur mycket man minskar batteritiden om den är på?

mvh
Per
 
Martin,
hur gjorde du med den magnetiska kompassen. Var den på eller av.
Har du koll på hur mycket man minskar batteritiden om den är på?

mvh
Per

Den var avstängd för att spara batteri, förutom ibland då jag behövde slå på den å titta lite.
När jag har paddlat så har jag haft kompassen på och då drar gps'en betydligt mer. Ingen jämförelse i tid att ge dig tyvärr.
Den är ju väldigt enkel att slå på och stänga av så jag tycker det fungerar bäst så (hålla nere page knappen, om du inte redan vissde det).
En smidig funktion är när man på kartan flyttar markören och pekar på en punkt och då får information om avstånd och riktning dit.

Mvh Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.